Gå til innhold

"Psykisk funksjonshemmede"

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Caloni Makaroni

Og så finnes de som er funksjonshemmede men ikke psykisk syke.

Hva tenker du på da?

Bevegelseshemmede bruker man jo "fysisk funksjonshemmede" på.

Når jeg tenker meg om så sier man vel kanskje "funksjonshemmede" om både psykisk utviklingshemmede, hjerneskadede og bevegelseshemmede. Det ville ikke vært naturlig for meg å inkludere psykisk syke i den sammenheng. Men i ordet funksjonshemning så er det jo nettopp det at man er hemmet i noen funksjoner. Kan man kalle en schizofren person "syk" hele livet? Det blir vel litt feil det også?

Caloni Makaroni

Det er nok noen som har prøvd å omskrive psykisk utviklingshemmede.

Ja, det i den sammenhengen det var brukt nå, men det var da jeg tenkte over det. At det også kan inkludere psykisk syke. For de er jo funksjonshemmet de også, og det er psykisk. Eller..?

Ja, det i den sammenhengen det var brukt nå, men det var da jeg tenkte over det. At det også kan inkludere psykisk syke. For de er jo funksjonshemmet de også, og det er psykisk. Eller..?

Tror man skiller litt på funksjonshemning og kronisk sykdom, selv om det ofte går litt over i hverandre.

Annonse

"Funksjonshemmet" beskriver bare et individs skade eller sykdom som -kan- være et hinder for at de kan leve normalt.

"Min funksjonhemming er at jeg mangler en arm."

Eller

"Min funksjonshemming er at jeg har angst for menn"

Et handikap beskriver individets vanskeligheter med å utføre en handling.

"Min funksjonhemming består i at jeg mangler en arm og jeg får et handikap når jeg trenger to armer for å gjøre noe."

"Min angst for menn blir et handikap når jeg møter menn."

Du må ta i bruk ordet "handikap" i tillegg, for å kunne formulere deg riktig.

--------------------

Analyse:

Tre personer i et rom: en blind, en svaksynt og en normalt seende.

Slukk lyset så det er helt mørkt, og alle tre er handikappet, selv om den ene er normalt seende.

Den blinde er handikappet hele tida, lys eller ikke. Den blinde er handikappet fordi h*n ikke har syn. Blind er en funskjonshemming. Å ikke se er et handikap. Å se litt er et mindre handikap.

Mink lyset langsomt og den svaksynte blir handikappet før den fullt seende.

Hjelpemidler i mørke:

en lommelykt til hver. Den blinde har ingen glede av lommelykt.

En lupe til hver:

Lupa gir ikke bedre lys til den seende og den svaksynte, og den blinde har ingen glede av den.

Et handikap kan fjernes helt eller bli mindre med tilrettelegging. Funskjonshemmingen kan bare bli bedre når angsten forsvinner, en ny arm vokser ut eller nytt syn oppstår hos blinde og svaksynte.

Caloni Makaroni

"Funksjonshemmet" beskriver bare et individs skade eller sykdom som -kan- være et hinder for at de kan leve normalt.

"Min funksjonhemming er at jeg mangler en arm."

Eller

"Min funksjonshemming er at jeg har angst for menn"

Et handikap beskriver individets vanskeligheter med å utføre en handling.

"Min funksjonhemming består i at jeg mangler en arm og jeg får et handikap når jeg trenger to armer for å gjøre noe."

"Min angst for menn blir et handikap når jeg møter menn."

Du må ta i bruk ordet "handikap" i tillegg, for å kunne formulere deg riktig.

--------------------

Analyse:

Tre personer i et rom: en blind, en svaksynt og en normalt seende.

Slukk lyset så det er helt mørkt, og alle tre er handikappet, selv om den ene er normalt seende.

Den blinde er handikappet hele tida, lys eller ikke. Den blinde er handikappet fordi h*n ikke har syn. Blind er en funskjonshemming. Å ikke se er et handikap. Å se litt er et mindre handikap.

Mink lyset langsomt og den svaksynte blir handikappet før den fullt seende.

Hjelpemidler i mørke:

en lommelykt til hver. Den blinde har ingen glede av lommelykt.

En lupe til hver:

Lupa gir ikke bedre lys til den seende og den svaksynte, og den blinde har ingen glede av den.

Et handikap kan fjernes helt eller bli mindre med tilrettelegging. Funskjonshemmingen kan bare bli bedre når angsten forsvinner, en ny arm vokser ut eller nytt syn oppstår hos blinde og svaksynte.

Veldig mange gode poenger. Jeg var aktiv i døvemiljøet tidligere, og så lenge vi holdt sammen var det jo ingen som var handikappede. I en verden av døve ville ingen være funksjonshemmede. Har du lest artikkelen "Country of the blind?" (Eller Land of the blind?). En seende mann strander på en øy hvor alle er blinde. De tror han har en hjerneskade eller liknende, han klarer ikke gå stødig og å finne fram noe sted (de jobber/er våkne om natten, fordi det er kjøligst da). Han snakker om det "å se", om fremmede figurer. De mener han er gal, og de vil hjelpe ham. Han snakker om de to kulene litt over nesen, det som kalles øyne, men som ikke har noen kjent funksjon. De skjønner at dersom han ikke har dem lenger, vil vrangforestillingene hans gi seg. Så de stikker ut øynene på ham.

Men fortsatt: Hva menes med fysisk funksjonshemmede? Om det uttrykket brukes, hva menes med det? Hva er "rett"?

Caloni Makaroni

Tror man skiller litt på funksjonshemning og kronisk sykdom, selv om det ofte går litt over i hverandre.

Ja, nettopp. Det kan virke som om "psykisk funksjonshemmede" er en ny versjon av "psykisk utviklingshemmede". Det er jo stadig nye oppfatninger av hva som er PK..

Veldig mange gode poenger. Jeg var aktiv i døvemiljøet tidligere, og så lenge vi holdt sammen var det jo ingen som var handikappede. I en verden av døve ville ingen være funksjonshemmede. Har du lest artikkelen "Country of the blind?" (Eller Land of the blind?). En seende mann strander på en øy hvor alle er blinde. De tror han har en hjerneskade eller liknende, han klarer ikke gå stødig og å finne fram noe sted (de jobber/er våkne om natten, fordi det er kjøligst da). Han snakker om det "å se", om fremmede figurer. De mener han er gal, og de vil hjelpe ham. Han snakker om de to kulene litt over nesen, det som kalles øyne, men som ikke har noen kjent funksjon. De skjønner at dersom han ikke har dem lenger, vil vrangforestillingene hans gi seg. Så de stikker ut øynene på ham.

Men fortsatt: Hva menes med fysisk funksjonshemmede? Om det uttrykket brukes, hva menes med det? Hva er "rett"?

"Funkskjonshemmet" er en samlesekk som du må definere i en tilhørende beskrivelse av hemmingen. Noen har prøvd å forenkle noe som ikke kan forenkles. Du kan ikke vri definisjonen i en bestemt retning på den måten.

"Jeg er funksjonshemma, men jeg har ikke psykiske plager" en grei begynnelse, men så bør det følge en videre beskrivelse. Noen er multifunksjonshemma, kan derfor være multihandikappet, da har de mange plager som fører til veldig mange handikap.

Et morsom poeng i seminarsammenheng ar å påstå at du skal gjøre alle i rommet handikappet på 1 sekund, og tilbake til sitt gamle jeg et sekund senere. Reserve-Jesus?

Neida. Slukk lyset, og slå det på igjen.

Lyset er et hjelpemiddel som alle må ha for å se i mørket.

Caloni Makaroni

"Funkskjonshemmet" er en samlesekk som du må definere i en tilhørende beskrivelse av hemmingen. Noen har prøvd å forenkle noe som ikke kan forenkles. Du kan ikke vri definisjonen i en bestemt retning på den måten.

"Jeg er funksjonshemma, men jeg har ikke psykiske plager" en grei begynnelse, men så bør det følge en videre beskrivelse. Noen er multifunksjonshemma, kan derfor være multihandikappet, da har de mange plager som fører til veldig mange handikap.

Et morsom poeng i seminarsammenheng ar å påstå at du skal gjøre alle i rommet handikappet på 1 sekund, og tilbake til sitt gamle jeg et sekund senere. Reserve-Jesus?

Neida. Slukk lyset, og slå det på igjen.

Lyset er et hjelpemiddel som alle må ha for å se i mørket.

Jeg reagerte en gang på at en kvinne ble kalt multifunksjonshemmet. Hun var svaksynt og hadde leddgikt...Sammensatte funksjonshemninger? Ja. Multifunksjonshemmet? Neppe, ikke slik som ordet brukes til vanlig.

Jeg reagerte en gang på at en kvinne ble kalt multifunksjonshemmet. Hun var svaksynt og hadde leddgikt...Sammensatte funksjonshemninger? Ja. Multifunksjonshemmet? Neppe, ikke slik som ordet brukes til vanlig.

Enig, multifunksjonshemmet brukes vel først og fremst om personer med flere funksjonshemninger, som fx en person med en fysisk funksjonshemning OG en form av psykisk utviklingshemning.

Men ordrett kan det vel også brukes om personer som har flere ulike funksjonshemninger, fx en blind som også er fysisk funksjonshemmet. Men det er ikke den vanligste tolkningen av begrepet.

Det var for få plager til å kalles multi :-)

4-5-6 store ulike, så. Mange har det.

Annonse

Caloni Makaroni

Det var for få plager til å kalles multi :-)

4-5-6 store ulike, så. Mange har det.

Jeg vil nå si at en kombinasjon av CP og betydelig hjerneskade er multihandikap, selv om det bare er to funksjonshemninger.

Multihandikappet for meg er en person med betydelige, sammensatte funksjonshemninger, som er tilnærmet 100 % ufør og hjelpetrengende.

Caloni Makaroni

Jeg er sikkert psykisk funksjonshemmet,siden jeg ikke klarer å gjøre som andre "normale" folk gjør.hverdagen...osv...

Men jeg er ikke skadet i hjernen fordet....

Nettopp...det var det jeg lurte på, om det er vanlig å bruke den definisjonen ved tilstander som din også. Men NHD poengterer her at det ikke er noe reelt begrep (som jeg forstår ham), og at man dermed ikke kan slå fast hvor det er korrekt å bruke det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...