Gjest Mechilah Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Nettopp...det var det jeg lurte på, om det er vanlig å bruke den definisjonen ved tilstander som din også. Men NHD poengterer her at det ikke er noe reelt begrep (som jeg forstår ham), og at man dermed ikke kan slå fast hvor det er korrekt å bruke det. Men han snakker/skriver jo om nedsatt funksjon i forhold til psykiske lidelser,det er jo på en måte det samme.. 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Skrevet 5. desember 2006 Men han snakker/skriver jo om nedsatt funksjon i forhold til psykiske lidelser,det er jo på en måte det samme.. Jepp! Og akkurat det var bakgrunnen for oppstarten av denne tråden. Hvem er det man kan kalle psykisk funksjonshemmede? Begge disse to gruppene er jo funksjonshemmede av psykiske årsaker, men det blir vel feil å innlemme en med Downs syndrom, en med dyp depresjon, en med hjerneskade grunnet surstoffmangel underfødselen, og en med paranoid personlighetsforstyrrelse innunder samme "grovdiagnose"? Det var derfor jeg lurte på om det fantes noen retningslinjer for bruk av begrepet, men det ser ut til at det ikke er det. Antakelig er det noen som bruker det for å være mer PK i forhold til psykisk utviklingshemmede, mens det gjerne kan tolkes dithen at det gjelder folk med psykiske lidelser (psykiatri). 0 Siter
Gjest Mechilah Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Jepp! Og akkurat det var bakgrunnen for oppstarten av denne tråden. Hvem er det man kan kalle psykisk funksjonshemmede? Begge disse to gruppene er jo funksjonshemmede av psykiske årsaker, men det blir vel feil å innlemme en med Downs syndrom, en med dyp depresjon, en med hjerneskade grunnet surstoffmangel underfødselen, og en med paranoid personlighetsforstyrrelse innunder samme "grovdiagnose"? Det var derfor jeg lurte på om det fantes noen retningslinjer for bruk av begrepet, men det ser ut til at det ikke er det. Antakelig er det noen som bruker det for å være mer PK i forhold til psykisk utviklingshemmede, mens det gjerne kan tolkes dithen at det gjelder folk med psykiske lidelser (psykiatri). Ja ikke vet jeg... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.