Gå til innhold

Selvmordstanker - fortsatt

Anbefalte innlegg

Jeg har fortsatt masse selvmordstanker, klarer ikke bli kvitt dem. Tror kanskje jeg fortsatt er deprimert også. I hvert fall er alt fryktelig tungt/slitsomt for tiden. Jeg orker ingenting, ikke før langt ut på kvelden i hvert fall. Har ingen glede av juleforberedelser/førjulshygge, noe som for meg vanligvis er min favoritt-tid på året. Hvordan vet jeg om jeg fortsatt er deprimert?

Hva gjør jeg med disse selvmordstankene? Jeg trodde de skulle gi seg, så en stund sånn ut. Men nå øker de igjen, er der stadig større del av dagen. Virker ikke som de noen gang skal slippe taket. Så hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256818-selvmordstanker-fortsatt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følger du NHDs råd om mosjon?

Følger alle råd jeg kan finne. Kommer meg ut hver dag, går en kort tur (20-30 minutter), prøver å spise sunt og regelmessig, prøver å ha en jevn døgnrytme og følger opp avtaler. Går på et dagsenter, prøver å delta i aktiviteter der, unngår sykdomsprat, gjør ting som vanligvis gir meg glede.

Gjest Det er til hjelp

Følger alle råd jeg kan finne. Kommer meg ut hver dag, går en kort tur (20-30 minutter), prøver å spise sunt og regelmessig, prøver å ha en jevn døgnrytme og følger opp avtaler. Går på et dagsenter, prøver å delta i aktiviteter der, unngår sykdomsprat, gjør ting som vanligvis gir meg glede.

Så fint at du gjør alt dette!Regner med at du vil merke bedring snart. Husk at du må gå deg varm, for best mulig effekt. Lykke til videre.

Gjest Det er til hjelp

Viktig at du går i minst 30 minutter, og at du blir ordentlig varm. (Min. 4 dg pr uke.) Da vil du merke bedring.

Annonse

Viktig at du går i minst 30 minutter, og at du blir ordentlig varm. (Min. 4 dg pr uke.) Da vil du merke bedring.

Har drevet med dette lenge, flere år faktisk, for jeg merker godt at det er bra for min psykiske helse (og for den fysiske, selvfølgelig), men nå virker det ikke som det er nok.

Gjest Mechilah

Prøv å gjøre noe,som en avleder fra tankene...ikke bra å dyrke slike tanker,plutselig blir de virkelige...

Forstår at det er vanskelig,snakk med psykologen om tankene dine,det hjelper noen ganger å dele dem med noen.

Fint at du deler de her :)

Jeg vet hvordan det er jeg også,

Prøv å gjøre noe,som en avleder fra tankene...ikke bra å dyrke slike tanker,plutselig blir de virkelige...

Forstår at det er vanskelig,snakk med psykologen om tankene dine,det hjelper noen ganger å dele dem med noen.

Fint at du deler de her :)

Jeg vet hvordan det er jeg også,

Jeg avleder tankene så godt jeg kan. Kanskje derfor de er verst ved sengetid? Da er det ikke annet å gjøre enn å legge seg og prøve å unngå å gruble.

Gjest Mechilah

Jeg avleder tankene så godt jeg kan. Kanskje derfor de er verst ved sengetid? Da er det ikke annet å gjøre enn å legge seg og prøve å unngå å gruble.

Sikkert derfor de er værst da ja...

Prøv å les i blader til du blir så trøtt at øynene detter sammen,det pleier å hjelpe.

Gjest Det er til hjelp

Hva med kognitiv terapi? Tanker kan endres.

optimisten1365380986

Ja da, både antidepressiva og stemningsstabiliserende. Har også sobril jeg kan ta ved behov, og for tiden tar jeg imovane for å få sove om natten. (Noe som heldigvis fungerer, men er veldig redd for å bli avhengig.)

Ok. Hvilke stemningsstabiliserende medisiner bruker du? Bruker selv lamictal, men må i tillegg bruke AP. Begynte med dette nettopp, men ser ut for å funke for meg.

Det jeg merker størst forandring på er vel evnen til å glede seg over ting, gjøremål osv. Når depresjonen er der er alt grått og tamt liksom. Kanskje det finnes andre typer SS som kan hjelpe deg også?

Noen ganger virker ikke mosjon, sunne matvaner, gode sosiale relasjoner osv. kunne vel ramset opp i det uendelige alt jeg har prøvd. Jeg tror det er forskjellen på å være deprimert idag og for 100 år siden, det finnes medisiner, selv om vi trenger litt tid til å finne de riktige.

Ikke gi opp Orio!! Stå på!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...