Gå til innhold

Nhd/andre: Hvordan foregår utredning hos psykiater?

Anbefalte innlegg

Gjest Jente31
Skrevet

Er det hos samme person (altså psykiater) man evt vil få behandling hos?

Trenger jeg å grue meg for dette?

Håper å få svar på disse spørsm.så jeg får lagt fra meg dette for en stund og slippe å engste meg. Beklager "maset":)

Skrevet

Ikke beklag for at du ønsker svar...Rett deg i ryggen å si at du fortjener svar!

klemmer Jente31...

Skrevet

Hvis det er på et DPs er det ikke helt sikkert at du vil få behandling hos samme person, men det vil du vel kanskje få svar på når du kommer.

De utredningene jeg har vært med på har vært med både snakking og "strukturerte intervjuer"- forskjellige tester. Kanskje de spør om sykdom i familien osv. Noen vil ha MR av hodet, herterytme, nevropsykologisk testing, men tror de tar det bare hvis det er nødvendig. Viktig å være ærlig.

Gjest Jente31
Skrevet

Hvis det er på et DPs er det ikke helt sikkert at du vil få behandling hos samme person, men det vil du vel kanskje få svar på når du kommer.

De utredningene jeg har vært med på har vært med både snakking og "strukturerte intervjuer"- forskjellige tester. Kanskje de spør om sykdom i familien osv. Noen vil ha MR av hodet, herterytme, nevropsykologisk testing, men tror de tar det bare hvis det er nødvendig. Viktig å være ærlig.

Hva er nevropsykologisk testing?? Takk for svar:)

Gjest Jente31
Skrevet

Ikke beklag for at du ønsker svar...Rett deg i ryggen å si at du fortjener svar!

klemmer Jente31...

Skal prøve:)

Skrevet

Hva er nevropsykologisk testing?? Takk for svar:)

Man får diverse oppgaver som går på hukommelse og konsentrasjon m.m. Det er overraskende enkelt. De kan f.eks begynne med å spørre om hvilket år det er og hvilken dato, og hva kongen heter.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ingenting å engste seg for.

Det består av intervjuer, både vanlig og strukturert. Hensikten er å bli best mulig kjent med deg, finne ut hva som pleger deg (diagnose) og derigjennom legge opp best mulig behandling.

Da tilgangen på spesialister er begrenset, er det ikke alltid at de mest kompetente kan følge opp behandlingen. Vær derfor forberedt på at det kan være en annen som skal stå for behandlingen. Vær imidlertid fornøyd med at en psykiater står for utredningen.

Lykke til :-)

Gjest Jente31
Skrevet

Det er ingenting å engste seg for.

Det består av intervjuer, både vanlig og strukturert. Hensikten er å bli best mulig kjent med deg, finne ut hva som pleger deg (diagnose) og derigjennom legge opp best mulig behandling.

Da tilgangen på spesialister er begrenset, er det ikke alltid at de mest kompetente kan følge opp behandlingen. Vær derfor forberedt på at det kan være en annen som skal stå for behandlingen. Vær imidlertid fornøyd med at en psykiater står for utredningen.

Lykke til :-)

Takk:) Er kjempe fornøyd med dette og ser frem til å ta tak i ting slik at jeg forhåpentligvis kommer meg videre!

Gjest Jente31
Skrevet

Man får diverse oppgaver som går på hukommelse og konsentrasjon m.m. Det er overraskende enkelt. De kan f.eks begynne med å spørre om hvilket år det er og hvilken dato, og hva kongen heter.

Oki.. ikke noe å grue seg for da skjønner jeg:) Takk for et nyttig svar!!

Skrevet

Oki.. ikke noe å grue seg for da skjønner jeg:) Takk for et nyttig svar!!

Nei, på ingen måte:-) Tenkte ikke på at du kunne bli urolig, for jeg syns det er bare morsomt med tester. Så bra at du skal til psykiater:-)

Gjest Jente31
Skrevet

Nei, på ingen måte:-) Tenkte ikke på at du kunne bli urolig, for jeg syns det er bare morsomt med tester. Så bra at du skal til psykiater:-)

Et ærlig svar er alltid det beste!! Setter pris på det jeg:) Hadde jeg blitt urolig, ville jeg tatt opp dette md det samme, så det går bra ja!!

Om det blir vondt å ta tak i ting og evt rippe opp i gamle vanskelige ting så tenker jeg at "vondt skal vondt fordrive" og heller fokusere på den positive gevinsten dette gir.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...