Gå til innhold

Mer opplagt av Imovane?

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni

Jeg har Imovane liggende ettersom jeg i perioder har milde søvnproblemer. Da tar jeg en tablett et par kvelder på rad, og så kan det gå en måned til neste jeg trenger dem til det formålet igjen.

Det jeg imidlertid har merket meg, er at det virker som jeg får en mye bedre søvnkvalitet når jeg Imovane, fremfor når jeg sover "på egen hånd".

Dersom jeg sovner på den naturlige måten hender det jeg våkner et par ganger på natta, titter på klokka, og sovner igjen. Neppe noe unormalt i det, men med Imovane pleier jeg å sove hele natta igjennom.

Ofte er jeg svært trøtt på morgenen, og kan være trøtt utover formiddagen. Spesielt om jeg har sovet mindre enn åtte timer. Om jeg tar Imovane, så virker det altså som om jeg er så mye mer uthvilt! Jeg står opp uten store problemer, og jeg våkner fort i løpet av den første halvtimen/timen jeg er oppe.

Jeg mener det er slik hver gang, og at det ikke bare er tilfeldig en gang i blant. I går natt sov jeg 7 timer uten medisin, og var helt utafor i hele går, måtte til slutt kapitulere og sove fra 17-18. En såpass kort lur pleier ikke å ha noe å si for nattesøvnen, men jeg fant ut at jeg skulle ta en Imovane i går kveld for å se om det gjorde at jeg ble mer opplagt i dag. Av ulike årsaker fikk jeg ikke sovet mer enn 6,5 timer i natt, men jeg føler meg mye mer opplagt enn jeg var i går.

Er dette en vanlig virkning hos flere? Eller er det jeg som er litt "rar", eventuelt bare innbiller meg ting?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256925-mer-opplagt-av-imovane/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn opplever jeg Imovane og. Både i dag og i går våknet jeg av meg selv rundt ni, noe som er høyst uvanlig da jeg har forsinket søvnfasesyndrom. Jeg sovner rundt tolv, og sover godt hele natta.

Jeg har ryddet og vasket hus og nå leser jeg til eksamen. Energinivået er høyt og jeg føler meg ordentlig uthvilt. Har lurt på hvorfor jeg og.

Håper ikke noen kommer og sier det er noe galt med oss siden vi reagerer slik på det ;).

Caloni Makaroni

Sånn opplever jeg Imovane og. Både i dag og i går våknet jeg av meg selv rundt ni, noe som er høyst uvanlig da jeg har forsinket søvnfasesyndrom. Jeg sovner rundt tolv, og sover godt hele natta.

Jeg har ryddet og vasket hus og nå leser jeg til eksamen. Energinivået er høyt og jeg føler meg ordentlig uthvilt. Har lurt på hvorfor jeg og.

Håper ikke noen kommer og sier det er noe galt med oss siden vi reagerer slik på det ;).

Høres akkurat ut som meg! Jeg sover gjerne til både 11 og 12 om jeg har helt fri en dag. Men med imovane kan jeg finne på å sto opp allerede før ti :) Men jeg tar det for sjelden til at jeg kan se en absolutt sammenheng, selv om det jeg skrev i innlegget mitt er mine erfaringer.

Så flott at Imovane fungerer så bra på deg, med forsinket søvn-fasesyndom. Ei jeg kjenner har den diagnosen, og hun sliter veldig. Da vi gikk på vgs kom hun nesten alltid for sent på skolen. Hun hadde en sånn energilampe som ble skrudd på av seg selv klokken tre på natta, og det hjalp litt, men ikke på langt nær nok.

Høres akkurat ut som meg! Jeg sover gjerne til både 11 og 12 om jeg har helt fri en dag. Men med imovane kan jeg finne på å sto opp allerede før ti :) Men jeg tar det for sjelden til at jeg kan se en absolutt sammenheng, selv om det jeg skrev i innlegget mitt er mine erfaringer.

Så flott at Imovane fungerer så bra på deg, med forsinket søvn-fasesyndom. Ei jeg kjenner har den diagnosen, og hun sliter veldig. Da vi gikk på vgs kom hun nesten alltid for sent på skolen. Hun hadde en sånn energilampe som ble skrudd på av seg selv klokken tre på natta, og det hjalp litt, men ikke på langt nær nok.

Får bare resept to ganger i året, før eksamen. Så jeg føler meg "normal" i ca 3 mnder i året. Hvilket er vidunderlig!

Jeg har ikke blitt sånn av andre sovemidler, er bare Imovane som virker på den måten. Jeg har trodd det har vært litt innbildt jeg, da. At min entusiasme for å sove på natta i stedet for dagen har gjort meg våken. Men i vår fikk jeg zolpidem og det gav ingen slik opplagthet dagen etter. Så nå er jeg tilbake på Imovane.

Det er sjeldent jeg hører om noen med forsinket søvnfasesyndrom. Jeg endte opp med innsovningspiller etter å ha prøvd "alt". Dessverre fungerer det ikke på alle.

Vi får nyte å være våkne!

Annonse

Caloni Makaroni

Får bare resept to ganger i året, før eksamen. Så jeg føler meg "normal" i ca 3 mnder i året. Hvilket er vidunderlig!

Jeg har ikke blitt sånn av andre sovemidler, er bare Imovane som virker på den måten. Jeg har trodd det har vært litt innbildt jeg, da. At min entusiasme for å sove på natta i stedet for dagen har gjort meg våken. Men i vår fikk jeg zolpidem og det gav ingen slik opplagthet dagen etter. Så nå er jeg tilbake på Imovane.

Det er sjeldent jeg hører om noen med forsinket søvnfasesyndrom. Jeg endte opp med innsovningspiller etter å ha prøvd "alt". Dessverre fungerer det ikke på alle.

Vi får nyte å være våkne!

Jenta/kvinnen det er snakk om i dette tilfellet fikk diagnosen da hun var 10-11 år. Fram til da hadde hun knapt sovet skikkelig en natt..Hun fortalte at moren og hun gikk/løp seg tur klokken to på natta, bare for at hun skulle få slite seg helt ut og klare å sovne. Det var enda mer umulig å stå opp om morgenen.

For henne var det en enorm lettelse å få diagnosen. Da trengte hun ikke lenger å høre på (og tro på) de som sa hun måtte ta seg sammen, at hun bare var lat som ikke kom seg på skolen om morgenen, og at "legger du deg i rett tid om kvelden så kommer du deg opp om morgenen også! Du snur jo døgnet, som du holder på!" Lite visste dem (og hun) at døgnet hennes inneholder 25 timer (er det ikke sånn det er, da?).

Caloni Makaroni

Hva mener du om å bruke imovane for å forbedre en søvnkvalitet som tilsynelatende er god i utgangspunktet? Altså å bruke imovane for å føle seg mer opplagt og ha lettere for å stå opp etter en vanlig natts søvn? Er det feil bruk av medikamentet?

Jenta/kvinnen det er snakk om i dette tilfellet fikk diagnosen da hun var 10-11 år. Fram til da hadde hun knapt sovet skikkelig en natt..Hun fortalte at moren og hun gikk/løp seg tur klokken to på natta, bare for at hun skulle få slite seg helt ut og klare å sovne. Det var enda mer umulig å stå opp om morgenen.

For henne var det en enorm lettelse å få diagnosen. Da trengte hun ikke lenger å høre på (og tro på) de som sa hun måtte ta seg sammen, at hun bare var lat som ikke kom seg på skolen om morgenen, og at "legger du deg i rett tid om kvelden så kommer du deg opp om morgenen også! Du snur jo døgnet, som du holder på!" Lite visste dem (og hun) at døgnet hennes inneholder 25 timer (er det ikke sånn det er, da?).

Jeg har visst vært umulig å få til å sove fra jeg var baby. Samme med broren min og faren min. Her har det gått i arv!

Døgnlengden varierer fra person til person, og tiden på året i mitt tilfelle, jeg har et døgn på nærmere 30 timer om vinteren. Om sommeren ligger jeg på ca 25.

Stakkars jente som måtte ut å springe! Man blir gjerne beskyldt for latskap, men man kan jo bli litt apatisk av å prøve å passe inn i en rytme som absolutt ikke føles naturlig. Men folk som løper midt på natta er da ikke late? Bare feil innstilt.

Men nå skal jeg gi meg, vil ikke kuppe tråden din med forsinket søvnfasesyndrom :)

Caloni Makaroni

Jeg har visst vært umulig å få til å sove fra jeg var baby. Samme med broren min og faren min. Her har det gått i arv!

Døgnlengden varierer fra person til person, og tiden på året i mitt tilfelle, jeg har et døgn på nærmere 30 timer om vinteren. Om sommeren ligger jeg på ca 25.

Stakkars jente som måtte ut å springe! Man blir gjerne beskyldt for latskap, men man kan jo bli litt apatisk av å prøve å passe inn i en rytme som absolutt ikke føles naturlig. Men folk som løper midt på natta er da ikke late? Bare feil innstilt.

Men nå skal jeg gi meg, vil ikke kuppe tråden din med forsinket søvnfasesyndrom :)

Neida, det gjør jo ingenting! Har bare hørt om hun ene jenta her som har det, jeg. Synes det er et veldig interessant fenomen objektivt sett, men må være et sant h** for den som har det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...