Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kjære doktor,

Jeg har tatt en hårprøve gjennom en klinikk som heter Microklinikk. Prøven ble gjort i USA. Den viste at jeg hadde en rekke ubalanser. Kan jeg stole på en slik prøve? Finnes det dokumenterte bevis på hårprøver? Da jeg begynte og ta mineralene og vitaminene som ble forskrevet meg utifra hårprøven, fikk jeg kraftige reaksjoner: Ekstrem trøtthet/slapphet, følelse av å være rar/fjern samt depresjon. Jeg ble fortalt at dette var en normal reaksjon, kroppen holdt nå nemlig på å avgifte seg. Kan jeg stole på denne uttalesen? Jeg har nå tatt kosttilskuddet i tre uker og har ikke blitt bedre. Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25707-h%C3%A5rpr%C3%B8ve/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære omholt.

Det er gjort mange studier på hårprøvenes pålitelighet og resultatene har vært variable. Stort sett gir hårprøver et riktig bilde av kroppens innehold av tungmetaller (og visse legemidler). Når det gjelder mineraler som endrer seg hurtig er prøvene mere upålitelige og likeså skal man passe på stoffer som sink og selensom også finnes i mange sjampoer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25707-h%C3%A5rpr%C3%B8ve/#findComment-106334
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...