Gå til innhold

Gjør nesten ingenting bortsett fra å slappe av

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, det er dessverre svært vanlig.

Vil dog ikke kalle det "slappe av". For meg er det noe en gjør etter å ha anstrengt seg.

Jeg ser på det som inaktivitet, initiativløshet, manglende evne til engasjement. Altså negative symptomer.

Gjest vil prøve å forstå

Vil dog ikke kalle det "slappe av". For meg er det noe en gjør etter å ha anstrengt seg.

Jeg ser på det som inaktivitet, initiativløshet, manglende evne til engasjement. Altså negative symptomer.

Dette kjenner jeg igjen.

Jeg kjenner en person som stadig må "slappe av" (hans egne ord). Som har schizofreni i nær familie. Som har laget seg et fantasibilde av seg selv som farlig leiemorder, og som er tildels svært svingende i humøret. Kan være snill, omtenksom og empatisk, men også hensynsløs og voldelig.

Bør jeg lese mer om temaet?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette kjenner jeg igjen.

Jeg kjenner en person som stadig må "slappe av" (hans egne ord). Som har schizofreni i nær familie. Som har laget seg et fantasibilde av seg selv som farlig leiemorder, og som er tildels svært svingende i humøret. Kan være snill, omtenksom og empatisk, men også hensynsløs og voldelig.

Lesing og kunnskapsutvidelse skader ikke.

Synes det du beskriver høres "skummelt" ut mtp psyksisk sykdom.

Gjest vil prøve å forstå

Lesing og kunnskapsutvidelse skader ikke.

Synes det du beskriver høres "skummelt" ut mtp psyksisk sykdom.

Jeg også.

Alle andre sier "psykopat", men jeg får det ikke til å stemme.

(nei, jeg har ikke noe kjæresteforhold til ham)

Annonse

Gjest Schizofren, hva er det?

Dette kjenner jeg igjen.

Schizofrene er litt mer voldelige enn normalen, faktisk...

Kan jo feks være en voldelig mann som begår de voldelige handlingene fordi han tror at partneren er utro... altså når psykosen gjør det så virkelig for han...

Det er mange årsaker til vold.

Men sånn i de fleste tilfeller så tror jeg ikke voldelige har psykiske sykdommer...

For om man kikker over de mulige diagnosene så er det vel overrepresentativt med lidelser som skaper problemer for en selv, ikke andre...

Det er i alle fall mitt inntrykk etter å ha vært i psykiatrien noen år. Det er bare noen stakkarer. Det største problemet de syke skaper er vel at de trenger forskjellig slags hjelp...

Jeg har en mulig schizofreni, men er vel mindre voldelig enn folk flest... jeg ville ikke klare å ta til motverge om noen angrep meg.

Dette kjenner jeg igjen.

Desutten dette med "måtte slappe av hele tiden"...

Tror ikke det har så mye med det jeg snakker om å gjøre...

Jeg verken jobber, trener, eller har særlig mye fritidssysler...

Sover bort over halvparten av døgnet.

Takk for svar.

Jeg tror jeg er rammet av dette. Mitt inntrykk er at dette er symptomer som er vanskelig å kurere. Stemmer det? At det er lite sannsynlig at det går over enten ved behandling eller ved tidens løp?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...