Gå til innhold

Er det forskjellig fra BUP mellom komunene?

Anbefalte innlegg

Grunnen jeg lurer på det er fordi min sønn på 14 år har lære vansker og han har sosiale problemer. Alle er enige om at noe er galt, men det er ingen som kan eller vil si hva. Og dermed blir vi som er rundt min sønn hengende i limboland. Ikke noe hyggelig sted å være. BUP sier han er seint utviklet men to psykriatere sier noe annet. Vi har gått fra en diagnose til en annen. Jeg som mor er så frustrert. Jeg har slåss for min sønn i alle år, men kun fått hjelp de siste 3 åra. Men jeg har fortsatt ikke fått noen svar. Vil det hjelpe å reise til en annen komune? For BUP her virker det ikke som om de er så intressert.

Fortsetter under...

Barn og unge med slike vansker trenger som regel hjelp fra både PPT og BUP, og begge disse instanser bør samarbeide med skolen. Dette vet du sikkert allerede, men når jeg leste innlegget ditt lurte jeg på om det var etablert en ansvarsgruppe og om den fungerer? Virker som om relativt mange fagpersoner har uttalt seg om gutten, og det viktigste må vel være at man kommer frem til hvilke konkrete tiltak som kan være nyttige.

Det er skremmende hvor lite faglig engasjement det ofte er rundt barn som sliter på ulikt vis og deres familier.

Dersom den BUP dere benytter ikke klarer å bli enige med seg selv om hva som er årsak og gode tiltak i forhold til hans problemer, så bør de viderehenvise til et kompetansesenter. Dette vil være mer konstruktivt enn å bytte BUP, tror jeg.

Barn og unge med slike vansker trenger som regel hjelp fra både PPT og BUP, og begge disse instanser bør samarbeide med skolen. Dette vet du sikkert allerede, men når jeg leste innlegget ditt lurte jeg på om det var etablert en ansvarsgruppe og om den fungerer? Virker som om relativt mange fagpersoner har uttalt seg om gutten, og det viktigste må vel være at man kommer frem til hvilke konkrete tiltak som kan være nyttige.

Det er skremmende hvor lite faglig engasjement det ofte er rundt barn som sliter på ulikt vis og deres familier.

Dersom den BUP dere benytter ikke klarer å bli enige med seg selv om hva som er årsak og gode tiltak i forhold til hans problemer, så bør de viderehenvise til et kompetansesenter. Dette vil være mer konstruktivt enn å bytte BUP, tror jeg.

Hvor kan jeg da henvende meg for å finne et sant kompetanse senter?

Det lokale PPT og BUP har to forskjellige oppfatninger av min sønn. BUP mener min sønn er sent utviklet med et stort spørsmåls tegn bak. PPT mener det heller mot ADD. De er veldig uenige, sammarbeidet mellom de to instanser er vell ikke helt bra, føler jeg. Jeg mener det muligens er mer som ligger bak minn sønn enn bare "sein utvikling". Så alt henger atter en gang i lufta.

Det er en slags sammarbeids gruppe på han, men det er bare jeg, skole og PPT. Og den fungerer vell, men ikke opptimalt. PPT og jeg har bedt om ny vurdering av sønnen min men det vil de ikke. Jeg vil gjerne ha en ny vurdering i og med at den var så ufullstendig. Og i og med at to psykriatere også mener det.

Hvor kan jeg da henvende meg for å finne et sant kompetanse senter?

Det lokale PPT og BUP har to forskjellige oppfatninger av min sønn. BUP mener min sønn er sent utviklet med et stort spørsmåls tegn bak. PPT mener det heller mot ADD. De er veldig uenige, sammarbeidet mellom de to instanser er vell ikke helt bra, føler jeg. Jeg mener det muligens er mer som ligger bak minn sønn enn bare "sein utvikling". Så alt henger atter en gang i lufta.

Det er en slags sammarbeids gruppe på han, men det er bare jeg, skole og PPT. Og den fungerer vell, men ikke opptimalt. PPT og jeg har bedt om ny vurdering av sønnen min men det vil de ikke. Jeg vil gjerne ha en ny vurdering i og med at den var så ufullstendig. Og i og med at to psykriatere også mener det.

Det finnes forskjellig måter å ta tak i en slik situasjon på.

Ett alternativ er å koble inn fastlegen ut i fra "sen utvikling" problematikken. Såkalt "sen utvikling" kan ha sammenheng med medisinske forhold, og i såfall kan fastlegen henvise gutten til utredning. En slik utredning bør muligens omfatte mer enn det Bup har kompetanse på.

En annen innfallsvinkel er å få "kjøpe" en nevropsykologisk utredning privat. I Oslo finnes flere privatpraktiserende psykologer som gjennomfører utredninger.

En trejde innfallsvinkel vil være å forlange først et møte med leder for PPT og så be de innkalle Bup til et fellesmøte hvor man diskuterer

situasjonen.

Midt oppe i kampen for å få en avklaring mht hva som er årsaken til din sønns vansker er det viktig å også fokusere på konkrete tiltak i hans skolehverdag. Alle utredningsprosesser tar laaaang tid, og det er viktig at skolen og ppt jobber med å finne gode tiltak som fungerer best mulig akkurat nå-.

'

Når det gjelder kompetansesentre, så kan du se om du får noen ideer ved å lese på www.statsped.no

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...