Gå til innhold

NHD Bivirkninger av Cipralex?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå brukt Cipralex 10 mg i nærmere åtte uker mot depresjon og sosial angst. Ettersom jeg aldri tidligere har benyttet antidepressiva, er jeg litt usikker på hvilke bivirkninger og effekter jeg egentlig kan forvente. Kvalmen, svimmelheten og trøttheten jeg opplevde de første ukene har forsåvidt gitt seg, og jeg sover bedre enn på lenge - vel å merke når jeg først sovner.

Jeg har imidlertid ikke merket noen endring i sinnstilstanden - sliter fremdeles med nedstemthet, selvmordstanker, tiltaksløshet og en følelse av håpløshet mht fremtiden. Er det fortsatt for tidlig å forvente effekt av Cipralexen?

For to uker siden opplevde jeg i tillegg den verste nedturen på to år. Jeg har egentlig selvmordstankene under kontroll og sluttet med selvskading for mange år siden, men for to uker siden hadde jeg i grunnen ikke kontroll på noen ting. Det som slår meg er for det første at nedturen varte mye kortere enn tilsvarende episoder har gjort tidligere (er nå tilbake i stabilt depressivt sideleie), samt at angsten utgjorde en langt større komponent enn den har gjort tidligere.

Jeg spurte legen min om sammenbruddet kunne ha sammenheng med Cipralexen - han mente det ikke kunne utelukkes og sa at jeg fikk "se det an" og eventuelt halvere dosen. Kan Cipralex ha en slik effekt, og burde jeg eventuelt redusere dosen, eller er det mer sannsynlig at sammenbruddet skyldes depresjonen? Jeg synes det er vanskelig å skulle vurdere medisineringen selv når jeg ikke har noe å sammenlikne med.

På bakgrunn av den lille informasjonen du har fått i dette innlegget - hvilken fremgangsmåte ville du anbefale fremover? Får oppfølging av psykolog, primært kognitiv terapi.

(Har i tillegg fått periodevis kalde og numne hender og føtter de siste ukene. Kan det være en bivirkning av medisinen - har aldri opplevd det tidligere?)

Skrevet

Håper NHD kan svare deg. Det er en tendens på dette forumet til ikke å svare på negative bivirkninger av ssri desverre.

Skrevet

Håper NHD kan svare deg. Det er en tendens på dette forumet til ikke å svare på negative bivirkninger av ssri desverre.

Antar spørsmålet ble for spesielt. Jeg er vel ikke spesielt kritisk til antidepressiva, men jeg skulle gjerne vite mer om hvilke reaksjoner jeg kan forvente - fastlegen min har ikke kunnet svare på en del av spørsmålene mine.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ville ikke anbefalt å redusere dosen. Jeg tror dette var et utbrudd av sykdommen tross Cipralex.

Jeg er mer tilbøyelig til å tro at du skal øke dosen. Dette fordi depresjonen fortastt er betydelig etter så lang tid.

Skrevet

Jeg ville ikke anbefalt å redusere dosen. Jeg tror dette var et utbrudd av sykdommen tross Cipralex.

Jeg er mer tilbøyelig til å tro at du skal øke dosen. Dette fordi depresjonen fortastt er betydelig etter så lang tid.

Tusen takk for svar :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...