Gå til innhold

Hva lager dere av julegaver?

Anbefalte innlegg

Gjest catiki21
Skrevet

Vi skal lage såper og honninglys i år... Lettvint og fint!

hvor kjøper du voksplater til å lage honninglysene? Her er det dårlig utvalg av sånne butikker som jeg vet selger sånt, selv om jeg bor i en stor by.

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pærebrus

6

• laguna1365380434

4

• 4barns mor-77

3

• Mrs. Wallace

2

Gjest catiki21
Skrevet

Badesalt.

Grovt havsalt og eteriske oljer fra apoteket. Fylles på fine småkrukker.

hvor får jeg kjøpt grovt havsalt? på en vanlig dagligvare butikk? Takk for forslaget!

Gjest catiki21
Skrevet

Når man snakker om nougat... Hvor kjøper du det?? I vanlig butikk eller spesialbutikk? Elsker sjokolade med nougat, men har aldri sett "ren" nougat på noen butikk.

du pærebrus, jeg ble bare hengt oppi ditt nick jeg. Vet du om en kan kjøpe pærebrus et sted? Hvilke produserer det! Jeg har smakt det før, og jeg liker det!

Skrevet

du pærebrus, jeg ble bare hengt oppi ditt nick jeg. Vet du om en kan kjøpe pærebrus et sted? Hvilke produserer det! Jeg har smakt det før, og jeg liker det!

Pærebrus blir produsert av Sylte iallefall. Brænne også tror jeg. Kjenner ei i Oslo som bruker å kjøpe med seg pærebrus og ananasbrus når ho er her på Sunnmøre, så er ikke sikkert det er så utbredt. :)

Skrevet

Pærebrus blir produsert av Sylte iallefall. Brænne også tror jeg. Kjenner ei i Oslo som bruker å kjøpe med seg pærebrus og ananasbrus når ho er her på Sunnmøre, så er ikke sikkert det er så utbredt. :)

Heter forresten Oscar Sylte, ikke bare Sylte. :)

Skrevet

hvor kjøper du voksplater til å lage honninglysene? Her er det dårlig utvalg av sånne butikker som jeg vet selger sånt, selv om jeg bor i en stor by.

Voksplater og veker får du kjøpt på apotek.

Skrevet

Sild, sursild og tomatsild til de som liker det. Raskt og enkelt, og billig.

Og så finnes det andre former for konfekt/godteri hvis du er interessert i det.

Hjemmelaget sennep. Sennepsfrø fås kjøpt på apotek.

Hvordan går det med de brente mandlene?

Gjest catiki21
Skrevet

oki. tusen takk for svar. Håper jeg finner det i butikkene her jeg bor. Synes de kan ha det i en storby ett sted, men tviler for det. Jeg bor ikke i Oslo. godt med pærebrus;)

Skrevet

Jeg pleier å slenge med gode, hjemmelagede krydder oljer til folk. Det slår an det! :-)

Man trenger:

- Pene flasker ( Ikke så store gjerne)

- Gode oljer.

- Hel pepper i mange farger.

- Skrelte hvitløksbåter

- Chillier, gjerne i flere farger og typer.

- Krydder urter, f.eks rosmarin.

Sett sammen både etter hva du liker og hva som ser bra ut. Selv kjører jeg chilliolje, med åpenbare røde chillier, og rød olje. Jeglager også en noe interessant en med sitronskiver.

Dessuten kan en lage chilli eller hvitløks vodka også. Samme prinsipp, chilli på flaske, hell på med vodka og la stå il vodkaen smaker av gjeldene ingridiens. Must have for seriøs drinkmiksing! :-)

Chiliolje høres bra ut! Hvilken type olje bruker du da? Har du navn på et merke? Fins jo så mange typer, har ikke så veldig greie på sånt. :) Og i denne har du da oppi chili, diverse pepper... og hva mer?? Trenger liksom en oppskrift når jeg ikke har prøvd det før. :)

Og hva har du i sitronoljen? Kjøpte en gang sitronolje, det er vel ganske godt til kylling.

Skrevet

oki. tusen takk for svar. Håper jeg finner det i butikkene her jeg bor. Synes de kan ha det i en storby ett sted, men tviler for det. Jeg bor ikke i Oslo. godt med pærebrus;)

Ja det er godt! Men tror jeg liker ananasbrus bedre faktisk. Brænne er et typisk billigmerke, men er lokal produsent så selges vel ikke så mange steder. Oscar Sylte er litt større, har fabrikk i Molde. Får ta deg en tur!

Gjest catiki21
Skrevet

Sild, sursild og tomatsild til de som liker det. Raskt og enkelt, og billig.

Og så finnes det andre former for konfekt/godteri hvis du er interessert i det.

Hjemmelaget sennep. Sennepsfrø fås kjøpt på apotek.

Hvordan går det med de brente mandlene?

tusen takk for forslag til ting jeg kan lage! Det går veldig fint med de brente mandlene. Jeg greier å lage de sikkelig bra og gode, har selvsagt spist litt;)! Har laget 5 store kremmerhus med brente mandler. Lagde 1 posjon i går, lagde 4 idag. Så det er det jeg har gjort, med litt andre ting også. Men nå har jeg ikke tid til å lage mer julegaver før til onsdag. Har 2 eksamener og lese til. Har eksamen både tirs og onsdag. Resten av helga går i å lese. Men neste helg trår jeg til igjen:)

Gjest catiki21
Skrevet

Ja det er godt! Men tror jeg liker ananasbrus bedre faktisk. Brænne er et typisk billigmerke, men er lokal produsent så selges vel ikke så mange steder. Oscar Sylte er litt større, har fabrikk i Molde. Får ta deg en tur!

Annanas brus er jo også god. Hadde vært kjekt med en tur til Molde sikkert, men ett godt stykke for meg å reise. Da blir det billiger å sjekke det i oslo når jeg er der på gjennomreise noen ganger i året.

Skrevet

Jeg har kjøpt noen nydelige treperler som jeg lager halskjeder av, til kvinnene i familien. Noen av perlene er enkle, noen malt med blomster, andre "rare" i dyreskikkelser osv (til ei som jeg vet liker dette).

Finnes på Panduro hobby (men sikkert billigere andre steder).

Gjest catiki21
Skrevet

Jeg har kjøpt noen nydelige treperler som jeg lager halskjeder av, til kvinnene i familien. Noen av perlene er enkle, noen malt med blomster, andre "rare" i dyreskikkelser osv (til ei som jeg vet liker dette).

Finnes på Panduro hobby (men sikkert billigere andre steder).

takk for at du deler med meg hva du lager for noe:)! Alltid godt å få forslag til ting en kan lage til sine:)! Tusen takk!

Skrevet

hvor får jeg kjøpt grovt havsalt? på en vanlig dagligvare butikk? Takk for forslaget!

Ja, det finnes i alminnelig dagligvare.

Gjest catiki21
Skrevet

Ja, det finnes i alminnelig dagligvare.

tusen takk. Da skal jeg sjekke det ut i butikken neste gang!

Skrevet

Hvordan lager du brente mandler. Det høres ikke godt ut så nå ble jeg nysgjerrig.

Gjest catiki21
Skrevet

Hvordan lager du brente mandler. Det høres ikke godt ut så nå ble jeg nysgjerrig.

Sånn lager jeg brente mandler. Jeg liker det hvertfall sikkelig godt, min bror går helt ammokk når han ser det;)!

Jeg har en veldig liten stekepanne så jeg lager en veldig liten posjon av gangen. Jeg tar 1dl av mandler oppi stekepanna(det skal ligge mandler over hele stekepanna) (fler mandler om du har en stor stekeanne). Så tar jeg 1dl med sukker og 1dl med vann i stekepanna. Pluss litt kanel til smaken. "Stekes" på middelsvarme. Rører forsiktig hele tiden mens det koker i panna. Etter en god stund så blir mandlene tørre med bare sukker på, de skal forsatt være i stekepanna. Det skal nå smelte litt det sukkeret, så det festes glatt rundt mandlene. Men ikke smelt alt, da kan mandlene bli veldig brente. Når jeg ser at de ser ferdig ut(sånn jeg vil ha de), så tar jeg de på en tallerken med olje(du kan bruke stekebrett med litt olje eller andre flate ting)! De skal nå avskjøles, men ta de fra hverandre sånn at de ikke festes til hverandre. Etter mandlene har blitt avkjølt så tar du de i det du vil oppbevare de i. Du kan bruke, bokser, syltetøyglass eller lingnende. Bare de er tette. Trenger ikke være i kjøleskapet. Jeg gir de bort til jul som julegaver. Så jeg bruker cellofan kremmerhus og pynter med rødsløye. Blir så fine og en god julegave!

Håper du forstod min forklaring, det er bare å spørre om noen ting var uklart:)

Gjest catiki21
Skrevet

En liten til forklaring som datt ut av min forklaring. Jo mer mandler du har oppi stekepanna jo mer sukker og vann må du ha. 2 dl mandler, 2 dl sukker, 2dl vann osv. Sånn fortsetter det, du skal altid ha lik mengde av mandler,sukker og vann. Du tar litt kanel over hele. Ikke for mye, men akkurat passe:), men bare spør om du ikke forstod mine forklaringer!

Skrevet

Hjemmelaget marsipan. Vel - det tar litt tid men smaker himmelsk.

Like mye mandler (må skoldes) som melis. Mandlene males. Bittelitt mandeldråper (kan sløyfes). Eggehvite. Ta gjerne i farge med en gang ettersom marsipanen kan bli veldig myk om du tar i det etterpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...