Gå til innhold

Hva lager dere av julegaver?

Anbefalte innlegg

Gjest catiki21
Skrevet

Hjemmelaget marsipan. Vel - det tar litt tid men smaker himmelsk.

Like mye mandler (må skoldes) som melis. Mandlene males. Bittelitt mandeldråper (kan sløyfes). Eggehvite. Ta gjerne i farge med en gang ettersom marsipanen kan bli veldig myk om du tar i det etterpå.

Ja, det kunne sikkert vært noe det. Men jeg rekker ikke å lage det i år. Rekker ikke å gjøre ting som tar lang tid i år. Mye jeg har å gjøre, eksamener og julekort skiving. Men det hadde absolutt vært noe å gitt bort, hjemmelaget marsipan, selv om jeg ikke kan spise det selv. takk for oppskiften:)

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pærebrus

6

• laguna1365380434

4

• 4barns mor-77

3

• Mrs. Wallace

2

laguna1365380434
Skrevet

Chiliolje høres bra ut! Hvilken type olje bruker du da? Har du navn på et merke? Fins jo så mange typer, har ikke så veldig greie på sånt. :) Og i denne har du da oppi chili, diverse pepper... og hva mer?? Trenger liksom en oppskrift når jeg ikke har prøvd det før. :)

Og hva har du i sitronoljen? Kjøpte en gang sitronolje, det er vel ganske godt til kylling.

Min chilliolje er sånn:

Dekk bunnen av en pen flaske med helpepper i mange farger, rose, svart,hvit..En får kjøpt dette i samme pakke, peppermix eller symfoni eller hva de nå velger å kalle det.

Hvilken olje du bruker er ikke så nøye bare den er god. Jeg pleier, og det er kanskje litt vanskelig å kopiere, å bruke halvparten til 1/3 del av olje jeg har spart fra chillimarinerte hvitløksfed ( den holder seg og er igjen etter at jetg har spist opp båtene..;-) De er forøvrig av merket "sunkissed") og resten en vanlig, god olivenolje. F.eks ICA hr et godt utvalg av gode oljer til en grei pris. Miks og triks som du vil, men det kan bli kræsj om du blander oljer om er laget av forskjellige ting med hverandre. Personlig har jeg oljer fra Høijblanca og Basso akkurat nå, men jeg prøver ut forskjellige og kjøper ikk nødvendigvis de samme gang på gang. :-)

Putt oppi flådde hvitløksfed, (7-8 stykker) f.eks to røde chillier og en grønn eller gul, en pen kvist med rosmarin, og hell oljen oppi og sett på kork. Pent og godt! :-)

Sitronolje, der bare bytter jeg ut chillien med pent kuttede lime og sitronskiver og har heller oppi en kvist med sitronmelisse og en med oregano, ellers er det mye det samme. (Jeg bruker ikke chilliolje, eller rød olje på den da, vanlig blank duger best!;-))

Lykke til! :-)

P.S Hjemmelagede oljer er ferskvare og burde brukes opp hvertfall i løpet av et par måneder, grunnet krydder/chilli etc, og at jeg ikke kan kunsten med å forsegle proft! Bare sånn at du vet det og!

Om du går for vodka variantene er de selvsagt evigvarende og blir bare bedre jo lengre de står!

:-)

Skrevet

Takk. Hvordan lager jeg salte rista mandler? Kan du forklare. Må ut å hamstre enda mer mandler. Tar slutt nå etter neste produksjon med brente mandler. Da har jeg laget 7 dl med brente mandler. Har en så liten panne at jeg kun får plass til 1 dl hver gang. Så kan si jeg har en stor produksjon på gang. Folk må kose seg i jula og det bidrar jeg med at de gjør i år;)

Kanskje seint svar, men: Ringler litt olje over mandlene, strør salt over og blander godt. Setter det inn i varm ovn og lar det få skjerpa seg litt.

Har også laga det med ha mandlene i saltlake, men syns den andre varianten er enklere.

Gjest catiki21
Skrevet

Kanskje seint svar, men: Ringler litt olje over mandlene, strør salt over og blander godt. Setter det inn i varm ovn og lar det få skjerpa seg litt.

Har også laga det med ha mandlene i saltlake, men syns den andre varianten er enklere.

tusen takk for forklaringen. Nei det er ikke for sent med svaret:)! Jeg skal ikke begynne før onsdag med å lage fler julegaver, denne tiden før det må jeg lese til eksamen, bare jeg får leselysten da:|! Jeg har ikke en vanlig ovn, men hvor varm skal den egentlig være på. Jeg har pizza ovn da, så det går vel på et vis da? Men tusen takk for forklaringen!

Gjest baremei
Skrevet

Hvordan lager du brente mandler. Det høres ikke godt ut så nå ble jeg nysgjerrig.

Har du ikke smakt brente mandler?! Det er jo bare smaskens:9

Gjest baremei
Skrevet

du pærebrus, jeg ble bare hengt oppi ditt nick jeg. Vet du om en kan kjøpe pærebrus et sted? Hvilke produserer det! Jeg har smakt det før, og jeg liker det!

Du, jeg smakte Bonaqua Silver med pæresmak for første gang i går. DEN anbefales!! Kjempegod var den. Ikke sånn kunstig smak som pærebrus ofte får. Denne varianten er til og med sunnere enn brus, da den er smakssatt med ekte fruktjuice og bare inneholder litt fruktsukker. (2 g karbohydrat og 8 kcal per 100 ml)

Gjest baremei
Skrevet

Brente mandler er forresten knallgodt:) Jeg hadde blitt glad for å få det!

Gjest catiki21
Skrevet

Du, jeg smakte Bonaqua Silver med pæresmak for første gang i går. DEN anbefales!! Kjempegod var den. Ikke sånn kunstig smak som pærebrus ofte får. Denne varianten er til og med sunnere enn brus, da den er smakssatt med ekte fruktjuice og bare inneholder litt fruktsukker. (2 g karbohydrat og 8 kcal per 100 ml)

oki, tusen takk! Smaker den som på en måte farris bare med smak! Jeg kan ikke fordra farris nemlig! Må prøve den da, se om jeg også liker den. Takk for tipset:)!

Gjest baremei
Skrevet

oki, tusen takk! Smaker den som på en måte farris bare med smak! Jeg kan ikke fordra farris nemlig! Må prøve den da, se om jeg også liker den. Takk for tipset:)!

Nei, den smaker ikke farris! Synes ikke jeg iallefall. Smaker mer som brus:) Si ifra om du likte den eller ikke, da! Jeg er nyfiken;)

Gjest catiki21
Skrevet

Oi, bildet kom visst ikke fram. Men du kan søke på "Pärlsnöbollar" hvis du er nysgjerrig:)

skal sjekke det ut når jeg bli nyskjerrig. Jeg har laget noe fra panduro i år. Jeg malte de snømennene:)! Nå løper tiden snart fra meg før jul! Men håper jeg rekker alt jeg skal gjøre før neste helg! Alt må jo sendes senest neste mandag igjen! Pga. posten sin tid og jeg reiser på ferie 19 des. Håper å få gjort litt før den tid. Koslig å se hva andre gjør, jeg liker å lage ting. Ganske kreativ av meg;)

Gjest baremei
Skrevet

skal sjekke det ut når jeg bli nyskjerrig. Jeg har laget noe fra panduro i år. Jeg malte de snømennene:)! Nå løper tiden snart fra meg før jul! Men håper jeg rekker alt jeg skal gjøre før neste helg! Alt må jo sendes senest neste mandag igjen! Pga. posten sin tid og jeg reiser på ferie 19 des. Håper å få gjort litt før den tid. Koslig å se hva andre gjør, jeg liker å lage ting. Ganske kreativ av meg;)

Huff, ja, tiden går for fort!!!! Gøy med julepyssel, da. Lykke til!

Gjest catiki21
Skrevet

Nei, den smaker ikke farris! Synes ikke jeg iallefall. Smaker mer som brus:) Si ifra om du likte den eller ikke, da! Jeg er nyfiken;)

jeg skal svare deg, men jeg tester den ikke før om en god stund. Onsdag eller noe! Da svarer jeg deg under denne tråden så du vet det!

Gjest baremei
Skrevet

jeg skal svare deg, men jeg tester den ikke før om en god stund. Onsdag eller noe! Da svarer jeg deg under denne tråden så du vet det!

:) Jeg tipper med 90% sannsynlighet at du liker den;)

Gjest catiki21
Skrevet

:) Jeg tipper med 90% sannsynlighet at du liker den;)

da får vi se på onsdag om jeg liker den. Vent i spenning på svar da;). Rekker ikke innom noen butikk før det. bare stress fram til onsdag med 2 eksamener. men da får du svar. Håper jeg liker den:)

Gjest catiki21
Skrevet

Oi, bildet kom visst ikke fram. Men du kan søke på "Pärlsnöbollar" hvis du er nysgjerrig:)

jeg ble litt nyskjerrig på hva du skal lage med det fra panduro. jeg greier ikke skrive ting med tødler over. hvor går jeg inn, hvilke kategori ligger du ballene under?

Gjest baremei
Skrevet

jeg ble litt nyskjerrig på hva du skal lage med det fra panduro. jeg greier ikke skrive ting med tødler over. hvor går jeg inn, hvilke kategori ligger du ballene under?

Prøv med "ullkulor" i søkefeltet, da tror jeg de kommer fram. Venter i spenning til onsdag, ja;) Men ikke stress med det! Håper ikke du blir skuffa nå,da..at jeg har skapt for store forventninger her...gulp. Da vanker det vel kjeft?!;-p Lykke til med eksamnene!! Skal krysse fingrer for deg.

Gjest catiki21
Skrevet

Prøv med "ullkulor" i søkefeltet, da tror jeg de kommer fram. Venter i spenning til onsdag, ja;) Men ikke stress med det! Håper ikke du blir skuffa nå,da..at jeg har skapt for store forventninger her...gulp. Da vanker det vel kjeft?!;-p Lykke til med eksamnene!! Skal krysse fingrer for deg.

usen takk for at du krysser fingrene for meg. I morgen starter virkelig innspurten med lesinga. Skal prøve å ikke bli alt for skuffa:p! Resultatet foreligger på onsdag;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...