Gå til innhold

Mononukleose

Anbefalte innlegg

Hei

er en gutt på 19 år nå som hadde mononukleose fra januar i år, ble friskmeldt sent i mars. etter dette har jeg vært plaget med stress/paniske anfall av hjelpesløshet, høy puls, kvalme og noen ganger blir jeg så stresset at jeg får en slags krampelignende reaksjon i musklene.

i starten rett etter jeg ble friskmeldt trodde jeg dette var en del av pakken jeg hadde korte perioder på dagen der jeg ble veldig trøtt og ufattelig sliten, varte som regel bare 15-30 minutter. etterhvert utviklet dette seg til at jeg fikk slags anfall på kvelden når jeg hadde lagt meg. Et slags anfall panisk stress, følelse av hjelpesløshet go at jeg ikke var helt i kontakt med min egen kropp. etterhvert tenkte jeg at dette måtte være stress, det har forandret seg mye siden den gang det startet, en før skolestart i år måtte jeg være en uke borte pga at jeg var så stresset og kvalm på morgenen pga luft at jeg rett og slett kastet opp. dette jikk over og ble heldigvis bedre når jeg fikk kommet meg på skolen. Plages enda med mindre stress/paniske anfall, jeg tenker som regel på dårlig livskvalitet og følelsen av at jeg rett og slett blir gående for alltid å føle at stresset styrer kroppen min. jeg har perioder på kanskje 1 uke der jeg kan være helt fin form å nestn ikke stresse noe. Dette varierer veldig med dagsformen min. Nå som jeg har mye å tenke på pga min helse fordi jeg har fått etterreaksjoner med diverse rare symptomer og infeksjoner i hals, problemer med mage etter antibiotika, kaldsvette, hetetokter, varmefornemmelser i armer og tær. disse tingene fører såklart til at stresset mitt blir veldig forverret og venter utolmodig på den dagen da jeg kan se meg som frisk igjen. blir ofte stiv i muskler og svimmel når jeg stresser.

håper på et par forslag for hva jeg kan gjøre for å bli kvitt disse psykiske plagene, jeg vil gjerne prøve å klare dette på egen hond ved hjelp av mine venner om mulig da jeg vet at disse skjønner mine problemer og støtter meg. Har ikke turt å trene pga at jeg ikke vet hvilken form jeg er i. så jeg har gått snart 2 år nå uten trening, 1 år før jeg ble syk og nå.

håper på svar

mhv en stresset Vegard

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257463-mononukleose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skriv ut dette innlegget ditt og ta med til fastlegen din. Be gjerne kontordamen om en dobbelttime fordi du trenger litt ekstra tid. Forklar legen din grundig hvordan du har det, og at du ikke orker å ha det sånn lengre.

Jeg synes du bør utredes grundig medisinsk før du tar fatt på det psykiske.

Ønsker deg lykke til - ikke gi deg:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257463-mononukleose/#findComment-2047121
Del på andre sider

Skriv ut dette innlegget ditt og ta med til fastlegen din. Be gjerne kontordamen om en dobbelttime fordi du trenger litt ekstra tid. Forklar legen din grundig hvordan du har det, og at du ikke orker å ha det sånn lengre.

Jeg synes du bør utredes grundig medisinsk før du tar fatt på det psykiske.

Ønsker deg lykke til - ikke gi deg:-)

takk! fastlegen min påstår at alt er i orden, jeg har tatt en masse prøver å ingenting viser noe. kan det være noe nevrologisk som gjør at jeg stresser og har kalde, varme tokter? er disse lidelsene mulig å få av stress? isåfall vil de gå over av seg selv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257463-mononukleose/#findComment-2047130
Del på andre sider

takk! fastlegen min påstår at alt er i orden, jeg har tatt en masse prøver å ingenting viser noe. kan det være noe nevrologisk som gjør at jeg stresser og har kalde, varme tokter? er disse lidelsene mulig å få av stress? isåfall vil de gå over av seg selv?

Du må nesten spørre legen din om dette:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257463-mononukleose/#findComment-2047138
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...