Gå til innhold

FU: Rer du opp senga?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nice try, Lillemus! Men man kan jo la senga stå og kjølne og lufte seg med åpne vinduer en times tid før man strammer laknene osv. Man kan re opp senga og brette dyna tilbake også.

Hater å legge meg i uoppredd seng. Men jeg forlanger ikke at andre gjør det, da. Og jeg tenker ikke stygt om folk jeg er hos, som har DET bolet bak halvåpen dør: krøllete lakener, vridde dyner, vrengte bukser på gulvet.

;)

En time etter at jeg har stått opp er jeg ikke hjemme for å re opp senga, gitt.

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Orio

10

• Babette

6

• Lillemus

4

• ....AV

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å re opp senga, så det gjør jeg ikke. Alt som tar unødvendig tid om morgenen elimineres bort.

Skrevet

Nice try, Lillemus! Men man kan jo la senga stå og kjølne og lufte seg med åpne vinduer en times tid før man strammer laknene osv. Man kan re opp senga og brette dyna tilbake også.

Hater å legge meg i uoppredd seng. Men jeg forlanger ikke at andre gjør det, da. Og jeg tenker ikke stygt om folk jeg er hos, som har DET bolet bak halvåpen dør: krøllete lakener, vridde dyner, vrengte bukser på gulvet.

;)

En times tid?! Da er det ikke tid til å re seng du! Da er det to unger som skal pakke sekk, få på seg yttertøy, sko, luer og votter, jeg skal kle meg selv og pakke min egen sekk og vi skal ut av døra alle mann.

Dessuten er det _mitt_ soverom og _min_ seng og ingen andre har noe der inne å gjøre. :o)

Skrevet

Har sengeteppe men bruker det bare hvis jeg ønsker at soverommet skal se ryddig ut. Da hiver jeg alt rotet jevnt utover sengen og legger sengeteppet på ;-)

Skrevet

Sengen vår ser mye triveligere ut når den er redd opp med sengeteppe og puter. Men jeg gjør dessverre ikke det hver dag. Det er nok mest jeg som tar ansvar for å re opp, men det er som regel mannen min som skifter sengetøy når det trengs. Så det går vel litt opp i opp. Jeg syns det er et skikkelig tiltak å skifte sengetøy!

Skrevet

Ja, jeg rer opp for hele familien. Men nå er eldstemann 9 år, så det er vel på tide han begynner å gjøre det selv.. Vi har tre barn. Jeg bruker ikke sengeteppe, for ettersom vi har mye allergi er det viktig at madrassen får lufte seg litt på dagtid. Jeg rer derfor opp og bretter dyna et stykke ned, slik at det kommer luft der man ligger mest. Viktig også å dra fra gardiner på dagtid, for midden elsker det litt mørkt og varmt, da formerer den seg rått.

Skrevet

Nei hvorfor i all verden skulle jeg ta meg det bryet?

Når jeg står opp går jeg rett ut av rommet og når jeg legger meg er det oppisengaogslåavlysetgodnatt!

Ser sjelden senga annet enn når det er på tide å skifte sengetøy.

Skrevet

Ja, jeg rer opp for hele familien. Men nå er eldstemann 9 år, så det er vel på tide han begynner å gjøre det selv.. Vi har tre barn. Jeg bruker ikke sengeteppe, for ettersom vi har mye allergi er det viktig at madrassen får lufte seg litt på dagtid. Jeg rer derfor opp og bretter dyna et stykke ned, slik at det kommer luft der man ligger mest. Viktig også å dra fra gardiner på dagtid, for midden elsker det litt mørkt og varmt, da formerer den seg rått.

Det gjør jeg også, tar en tur inn på barnerommene etter frokost og slenger dyna nedover mot fotenden av senga med undersiden opp slik at den får luftet seg godt.

Skrevet

Jepp, jeg rer opp senga. Ikke nødvendigvis når jeg står opp, men i løpet av dagen. Må liksom ha den oppredd før jeg legger meg igjen.. Ikke med sengeteppe og pynt og fjas og sånt - men bare riste og fikse litt på puter og dyner.

Gjest girl with no name
Skrevet

Er du gal! Vil da ikke gi midden bedre forhold enn nødvendig! Sengeteppe gir meg frysninger. Blæh!

Når vi står opp bretter vi dynene tilbake, slik at sengen får tørke opp. Lufte godt. På vinteren er det viktig å varme rommet skikkelig opp en gang iblant også. Senere på dagen, når det passer, rister jeg dynene ut av vinduet og breter dem to ganger (hotellmetoden) og legger dem i sengeenden. Ser delikat og fint ut. Samme prosedyre for putene. Ikke brettinga da.

Det hender at jeg ikke er inne på soverommet iløpet av dagen, og da hender det at sengetøyet ligger slik de tkå da vi sto opp. Men det viktigste er å få brettet det tilbake. Ingen ser jo heldigvis det rommet der, utenom vi som bruker det.

Gjest lillerosinen
Skrevet

Jeg rer opp senga vår, ja. Men uten sengeteppe... Vi har dobbeldyne- så den er nesten et sengeteppe i seg selv :-)

Noen ganger gjør jeg det ikke med EN gang jeg står opp, mens andre ganger er det det første jeg gjør. Og noen helt andre ganger så glemmer jeg det helt hele dagen...

Skrevet

Jeg rer sengen den dagen jeg skifter sengetøy, så ca en gang i uken. Jeg har mye annet å bruke tiden min på en å re senger.

Om jentene skal ha venner på besøk rer jeg deres senger med sengeteppe så de ikke herjer i sengetøyet, det syns jeg er skikkelig ekkelt.

Skrevet

Vi har sengeteppe men bruker det sjelden.

Rer sjelden opp senga også. Står opp som førstemann i huset, kl. 05.00 og da er det ikke aktuellt å re sengen en time etterpå altså :)

Vi har jo heller aldri folk der så jeg synes ikke det er så "viktig".

I helgen eller ved sengeskift er jeg flinkere til det da.

Ungenes sovrom utføres noe flittigere, av meg eller dem. Men der er det vel kanskje litt "viktigere" siden de jo har venner der ganske ofte.

De har ikke sengetepper men jeg er vel for så vidt på utkikk etter noe pent til dem.

Skrevet

En time etter at jeg har stått opp er jeg ikke hjemme for å re opp senga, gitt.

Samme her.

Skrevet

Ja!

Kan ikke tenke meg noe mer deprimerende enn å skulle legge seg om kvelden, i en uoppredd seng ;-)

Seksåringen og niåringen rer opp sengene sine selv. Jeg rer opp i dobbeltsenga og i toåringens seng.

Skrevet

Jeg tror jeg må be om en definisjon på sengeoppreing. For jeg kan ikke skjønne at midden trives noe bedre om man rister opp putene, glatter lakenet og rister opp dyna, for så å brette den over så senga får luft. Slik gjør jeg det, og det kaller jeg å re opp senga

Men nedover her får jeg inntrykk av at det må sengeteppe på for å kunne si at man rer opp. Og da kan jeg skjønne det med midden. Da blir det innestengt der under teppet.

Jeg liker ikke å legge meg i krøllete seng med søkk etter hodet på puta. Og rent sengetøy er deilig å snuse inn.

Skrevet

Jeg tror jeg må be om en definisjon på sengeoppreing. For jeg kan ikke skjønne at midden trives noe bedre om man rister opp putene, glatter lakenet og rister opp dyna, for så å brette den over så senga får luft. Slik gjør jeg det, og det kaller jeg å re opp senga

Men nedover her får jeg inntrykk av at det må sengeteppe på for å kunne si at man rer opp. Og da kan jeg skjønne det med midden. Da blir det innestengt der under teppet.

Jeg liker ikke å legge meg i krøllete seng med søkk etter hodet på puta. Og rent sengetøy er deilig å snuse inn.

For meg er sengen oppredd når dyna ligger pent i hele sengens lengde, altså ikke når den ligger brettet over fotenden.

Det er aldri noe søkk i puta mi og den trenger ikke ristes heller for jeg har verdens deiligste tempurpute! :o)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Midden trives i varmt sengetøy. Og etter natta så er senga varm. Yppelig yngleplass for midd. Dekke til med tepper etc så holdes varmen utover dagen også.

Derfor vil jeg heller brette dyna pent- og plassere den i fotenden av senga- slik at madrassen blir kald.

Re opp senga- nei, jeg kaller det ikke det.

Det gjør jeg kun dersom vi venter besøk som må vises rundt.

Skrevet

For meg er sengen oppredd når dyna ligger pent i hele sengens lengde, altså ikke når den ligger brettet over fotenden.

Det er aldri noe søkk i puta mi og den trenger ikke ristes heller for jeg har verdens deiligste tempurpute! :o)

OK. Jeg tror egentlig jeg kaller det å re opp senga bare jeg ordner den litt. Uansett hvordan dyna ligger, hotellbrettet eller i sin fulle størelse utslått eller brettet litt til side.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...