Gå til innhold

Hva gjør en når ens grenser ikke blir respektert?

Anbefalte innlegg

Gjest liten løve
Skrevet

Skal hjem til "storfamilien" i jula.

Jeg har sagt i fra til familien at det _ikke_ er greit at de kommenterer utseende mitt i negativ retning. Noe de alikevell gjør.

Jeg har sagt i fra at jeg ikke tolerer at de kommenterer hva jeg spiser. De gjør det uansett.

Hva skal jeg gjøre da? Skal jeg gå fra julebordet i protest fordi de kommenterer det jeg spiser?

Jeg har selv valgt å være der i jula. Bestemor og Bestefar er gamle. De har forgudet meg som barn og hadde det ikke vært for dem hadde psyken min vært mye verre.

Spørsmålet blir da mer hvordan jeg skal få slutt på at de trår over mine grenser?

optimisten1365380986
Skrevet

Kanskje du kan spørre dem om de ville ha likt at du kommenterte alt de gjorde i negativ retning. Tror også det er lurt å fortsette og si ifra om at du ikke liker dette, hver gang du får en kommentar. Noen mennesker trenger mange repitisjoner før ting går inn.

Lykke til!

Skrevet

Kan du ikke minne alle på at det er jul, tid for fredlig samvær og harmoni. Ikke fordømmelse. Av alle dager i året, er dagene rundt jul den tiden på året da man mest av alt trenger familien, følelsen av å ha tilhørighet osv..ikke anklager og fordømmelse.

Det finnes knapt et menneske på jorda som ikke kan kritiseres for noe. Men, la jula stå for noe koselig. Det syns jeg du kan minne dem på...

ylvali1365381015
Skrevet

Spiser ikke du den samme maten som alle de andre da?

Er det ikke litt av vitsen at man skal forsyne seg godt og nyte julematen, kanskje??!

Nei, si klart ifra at du skal ha deg frabedt disse kommentarene, det er da ikke mulig for noen å nyte en sosial tilstelning når man blir overvåket og kommentert!

Snu på flisa og spør dem om de hadde koset seg om noen satt slik og overvåket dem under middagen, og kommenterte alt de puttet i munnen!

Du har krav på samme kos i høytiden som alle de andre, hvorfor oppfører de seg slik??

Ring hjem og forklar hvordan du opplever julen med disse kommentarene. Si at det ødelegger hele gleden og forventningen ved å komme hjem og at du synes det er vondt at folk oppfører seg slik. Det er jo en mulighet for at de ikke har tenkt over det... At de ikke har levd seg inn i hvordan du måtte oppfatte dem. Det er kanskje en vane, helt uoverveid i mangel på annet å snakke om, altså en rar variant av snakket om været?

Ellers har jeg bitt meg merke i at mange i min foreldre- generasjon er opptatt av mat- de kommenterer og gjør oppstuss av det andre forsyner seg med... Og de spinker og sparer på de underligste ting. Slik er det iallefall i min fars familie. Og der er det flere tilfeller av spise- forstyrrelser, uten at jeg skal trekke for vide konklusjoner her. Mat og moral er stikkordet- nordmenn er oppvokst med måtehold som moral , og når julen så kommer er det ille å ta del i fråtsingen... Særlig liker de ikke å se mennesker i godt hold som nyter av bordets gleder...

Hadde jeg vært deg ville jeg ringt hjem på forhånd og sagt klart ifra at jeg jeg hadde til hensikt å kose meg på juleferie... Dermed at det er uaktuelt å være samtaletema med den maten jeg velger å spise.

Jeg hadde bedt om full respekt for dette, og hadde sikkert hatt noen timer med oppleksing pr telefon. ;-P

Men du må jo vurdere din familie og hvilken samtalekodeks dere har...

Du må uansett ringe og fortelle dem om at du opplever det problematisk før juleferien! Da kan det kanskje snues...

Prøv å ikke være sur, sint eller forurettet. Tenk nøye igjennom hva du skal si på forhånd. Men ikke la det herske noen tvil om hva du mener, og at det du ber om er normal høflighet og respekt.

Skjønner de ikke dette er det fullt lovlig å boikotte denne jula deres eller sabotere den!!

;-)

jeia1365380317
Skrevet

Kanskje du kan spørre dem om de ville ha likt at du kommenterte alt de gjorde i negativ retning. Tror også det er lurt å fortsette og si ifra om at du ikke liker dette, hver gang du får en kommentar. Noen mennesker trenger mange repitisjoner før ting går inn.

Lykke til!

Jeg tror jeg hadde blitt spydig og snudd det hele litt rundt feks: Nei, nå må du ta deg litt til da, du er jo mager som ei sild, si meg? sånn som du går RUNDT gøten, løper du sikk-sakk

i dusjen å ? osv, la dem smake sin egen medesin !nyt maten og kos deg,slanke seg gjør mann resten av året :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...