Gå til innhold

NDH/Jeg vil bli gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

spørs jo selfølgelig på hvor ustabile de er..

Trenger ikke være så ustabile at de er ut og inn av psykehus for å påvirke sine barn negativt.

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• DarkPink

6

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

• Gemini

5

• thinkerbell

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Alt er tiltak
Skrevet

Trenger ikke være så ustabile at de er ut og inn av psykehus for å påvirke sine barn negativt.

Men hvis man aldri klarer å bli helt skikkelig frisk liksom.. skal man aldri få barn da? er jo sååå mange i befolkningen i dag som sliter med psykiske problemer!

Skrevet

Men hvis man aldri klarer å bli helt skikkelig frisk liksom.. skal man aldri få barn da? er jo sååå mange i befolkningen i dag som sliter med psykiske problemer!

Jeg har ingen rett til å bestemme hva andre gjør, bare sier at foreldres psyke kan påvirke barna i langt større grad enn man liker å tenke på hvis man selv er psyk...

Dessuten bør man jo gjøre alt man kan for å først bli frisk, og ikke se på det å få barn som et middel for å få det bedre psykisk eller på annen måte.

Gjest Turid Turbo
Skrevet

Nei, blir man aldri helt frisk liksom, så SKAL MAN IKKE FÅ BARN! Genene føres videre i barnet, og flere og flere sliter med sykdommer!!!

Mener jeg! Noen er rett og slett ikke god nok avlsmateriale.

Gjest Alt er tiltak
Skrevet

Nei, blir man aldri helt frisk liksom, så SKAL MAN IKKE FÅ BARN! Genene føres videre i barnet, og flere og flere sliter med sykdommer!!!

Mener jeg! Noen er rett og slett ikke god nok avlsmateriale.

herregud. sånne folk som deg gir jo ikke folk håp!

Gjest Alt er tiltak
Skrevet

Jeg har ingen rett til å bestemme hva andre gjør, bare sier at foreldres psyke kan påvirke barna i langt større grad enn man liker å tenke på hvis man selv er psyk...

Dessuten bør man jo gjøre alt man kan for å først bli frisk, og ikke se på det å få barn som et middel for å få det bedre psykisk eller på annen måte.

er enig med deg!Men som sagt.. det spørs hvor syk man er! jeg f,eks er mest plaget med tanker. det er ikke det verste da!!

Gjest Turid Turbo
Skrevet

herregud. sånne folk som deg gir jo ikke folk håp!

Nei, jeg vet det, men det er min mening!

Er ikke bra avlsmateriale selv heller...

Gjest Alt er tiltak
Skrevet

Nei, jeg vet det, men det er min mening!

Er ikke bra avlsmateriale selv heller...

Mitt største ønske er å få en unge med samboeren!=)

Skrevet

jeg skjønner deg kjempegodt og skikkelig teite svar psykiateren gir. Vi kan helt fullt ta vare på det barn selvom vi ikke er helt frisk på det psykiske!! Har fått de samme svarene selv..

Langt fra alle med psykiske lidelser har forutsetninger for å ivareta barn i tilstrekkelig grad. Særlig undervurdert er den betydningen det kan ha for spedbarnets utvikling at nærmeste omsorgsperson er psyk. Reduserte utviklingsmuligheter i spedbarnsalderen kan igjen ha vesentlig betydning for senere fungering både intellektuelt og emosjonelt.

Gjest Alt er tiltak
Skrevet

Langt fra alle med psykiske lidelser har forutsetninger for å ivareta barn i tilstrekkelig grad. Særlig undervurdert er den betydningen det kan ha for spedbarnets utvikling at nærmeste omsorgsperson er psyk. Reduserte utviklingsmuligheter i spedbarnsalderen kan igjen ha vesentlig betydning for senere fungering både intellektuelt og emosjonelt.

kommer ann på hvor syke man er.. som sagt igjen!! herlighet.. psykisk syke skal ha like rett til å få barn som friske. Dette er jo søren meg nesten som om homofile skal ha rett til å få barn..

Skrevet

Det er vel nettopp de som aldri blir friske som ikke bør få barn! Dessverre er det mange i befolkningen som har psykiske lidelser, men det er også mange (med og uten psykiske lidelser) som ikke burde fått barn også. Spørsmålet bør ikke være om man selv har lyst på barn, men om et barn har lyst til å ha akkurat DEG som mor. Vil barnet kunne bli lykkelig hos deg? Klarer du deg så godt selv at du har energi nok til enda et menneske her i verden?

Understreker at dette ikke er spørsmål til deg spesielt (for jeg kjenner deg ikke), men spørsmål som alle bør tenke gjennom før de får barn.

Skrevet

Selv om NHD ikke svarte deg spesifikt på det du spurte om så gjorde "Juliiii" det og det ser ut til at medisinene dine ikke er anbefalt når man er gravid. Jeg ville vurdere å bli såpass bra at jeg kunne klare meg uten medisiner som kan skade barnet med å bli gravid.

Du har allerede to (sikkert verdens beste og søteste!) barn og de fortjener all din oppmerksomhet og omsorg og du fortjener å ha overskudd til å ta vare på både dem og moren deres :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

kommer ann på hvor syke man er.. som sagt igjen!! herlighet.. psykisk syke skal ha like rett til å få barn som friske. Dette er jo søren meg nesten som om homofile skal ha rett til å få barn..

Du argumenterer som er 13 år gammel jente som vil ha ny Barbiedukke.

Skrevet

Jeg blir stadig sjokkert over hvor håpløst uprofesjonelle og lite faglige svar du gir på dette forumet.

Var du den eneste psykologen som var så dårlig at du ikke hadde noe bedre å gjøre enn å sitte å gulpe opp gratis galle?

Skrevet

jeg skjønner deg kjempegodt og skikkelig teite svar psykiateren gir. Vi kan helt fullt ta vare på det barn selvom vi ikke er helt frisk på det psykiske!! Har fått de samme svarene selv..

Litt avhengig av lidelsen, selvinnsikt er svært viktig i denne saken.. og det virker på meg som om du kanskje mangler det litt. Snakk med barna som har vokst opp med psykisk ustabile foreldre.. les deres bøker.

Nok en gang, graden på lidelsen er viktig her..

Skrevet

Jeg blir stadig sjokkert over hvor håpløst uprofesjonelle og lite faglige svar du gir på dette forumet.

Var du den eneste psykologen som var så dårlig at du ikke hadde noe bedre å gjøre enn å sitte å gulpe opp gratis galle?

Det er faktisk å kalle en spade for en spade.. hva er galt med det? Er psykisk syke så sårbare at man skal ta på dem med silkehansker?

Skrevet

BRA NHD!! Du sa så absolutt det jeg også tenkte på....!!!

Et barn er ikke noe leketøy.

Et barn er heller ikke noe man skal få for å få tilfredstilt sine egne behov..

TAkk!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Rett til å få barn, hva er det?

Argumentasjonen til "alt er et tiltak" høres ekstremt umoden ut. Det er nettopp slike umodne som ikke bør få barn.

Barn har rett til modne foreldre som kan gi dem et et trygt og godt liv der det er foreldrne som tar seg av barna og ikke omvendt.

Å få barn i den hensikt å redde et forhold, få en mening i livet, bli bedre av en psykisk sykdom etc etc, er for det første ekstremt egoistisk, det er naivt, og det fører aldri frem.

Skrevet

Det er faktisk å kalle en spade for en spade.. hva er galt med det? Er psykisk syke så sårbare at man skal ta på dem med silkehansker?

Det er mange måter å si det på. Psykriatrisk forum synes ikke jeg er stedet å forsøke å være morsom og sarkastisk på. Han kan helt fint si det han mener på en sakligere og mer nøytral måte.

Skrevet

Det er mange måter å si det på. Psykriatrisk forum synes ikke jeg er stedet å forsøke å være morsom og sarkastisk på. Han kan helt fint si det han mener på en sakligere og mer nøytral måte.

Der er vi uenige og det er ok. Jeg ser ingen poeng med å gå rundt grøten i hundre år fremfor å si det slik man ville sagt til "alle andre".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...