Gå til innhold

NDH/Jeg vil bli gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rett til å få barn, hva er det?

Argumentasjonen til "alt er et tiltak" høres ekstremt umoden ut. Det er nettopp slike umodne som ikke bør få barn.

Barn har rett til modne foreldre som kan gi dem et et trygt og godt liv der det er foreldrne som tar seg av barna og ikke omvendt.

Å få barn i den hensikt å redde et forhold, få en mening i livet, bli bedre av en psykisk sykdom etc etc, er for det første ekstremt egoistisk, det er naivt, og det fører aldri frem.

Og der kom nøyaktig et slikt innlegg jeg var ute etter. Det er mange måter å si den samme tingen på, og dette syntes jeg var den som sømmet seg for en fagperson på et stort, offentlig psykriatrisk forum.

Du kan hvis du vil, altså.

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• DarkPink

6

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

• Gemini

5

• thinkerbell

5

Mest aktive i denne tråden

ylvali1365381015
Skrevet

Det er mange måter å si det på. Psykriatrisk forum synes ikke jeg er stedet å forsøke å være morsom og sarkastisk på. Han kan helt fint si det han mener på en sakligere og mer nøytral måte.

Jeg er helt enig med deg. Reagerte også på denne uttalelsen. veldig enkel, rett og slett. Og det selv om jeg deler hans syn i saken.

Skrevet

Der er vi uenige og det er ok. Jeg ser ingen poeng med å gå rundt grøten i hundre år fremfor å si det slik man ville sagt til "alle andre".

Jeg mener ikke så mye forskjellen mellom hvordan man snakker til psykisk syke og psykisk friske, men mellom hvordan en psykriater snakker til en klient, og hvordan en venninne snakker til en psykisk syk.

Skrevet

Argumentasjonen til "alt er et tiltak" høres ekstremt umoden ut. Det er nettopp slike umodne som ikke bør få barn.

Barn har rett til modne foreldre som kan gi dem et et trygt og godt liv der det er foreldrne som tar seg av barna og ikke omvendt.

Å få barn i den hensikt å redde et forhold, få en mening i livet, bli bedre av en psykisk sykdom etc etc, er for det første ekstremt egoistisk, det er naivt, og det fører aldri frem.

Der sa du det!

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Reagerte også på denne uttalelsen. veldig enkel, rett og slett. Og det selv om jeg deler hans syn i saken.

Ser ofte slike typer uttalelser, og synes da heller det er bedre å ikke få svar fra "fagperson".

Jeg deler også hans syn i denne saken.

Skrevet

Jeg mener ikke så mye forskjellen mellom hvordan man snakker til psykisk syke og psykisk friske, men mellom hvordan en psykriater snakker til en klient, og hvordan en venninne snakker til en psykisk syk.

i dette forumet er ingen klienter. det er en psykiater som svarer, men ingen pasienter.

Skrevet

i dette forumet er ingen klienter. det er en psykiater som svarer, men ingen pasienter.

Enig. Jeg synes det er kjempefint at han sier meningen sin. På den måten får han kansje noen til å "våkne" på, istedet for å "gå rundt grøten", for så å gjøre vedk.usikker.

Skrevet

Når en psykriater på et offentlig forum jobber med å svare på spørsmål fra psykisk syke, så er de selvsagt klienter like mye om det er skriftlig som om de sitter ansikt til ansikt med ham.

Når han opptrer her som en fagperson så skal de som benytter tjenesten behandles deretter.

Skrevet

Når en psykriater på et offentlig forum jobber med å svare på spørsmål fra psykisk syke, så er de selvsagt klienter like mye om det er skriftlig som om de sitter ansikt til ansikt med ham.

Når han opptrer her som en fagperson så skal de som benytter tjenesten behandles deretter.

For det første: det heter psykiater. For det andre: noen ganger, i akkurat slike alvorlige saker, er det en Guds lykke at enkelte kaller en spade for en spade.

Vi er uenige, det er ok :-)

Gjest Mechilah
Skrevet

"vil bare ha noe å leve for"

Er ikke omsorgen for de to barna du allerede har noe å leve for?

Sorry da for at jeg skrev dette her....

Gjest Mechilah
Skrevet

Selv om NHD ikke svarte deg spesifikt på det du spurte om så gjorde "Juliiii" det og det ser ut til at medisinene dine ikke er anbefalt når man er gravid. Jeg ville vurdere å bli såpass bra at jeg kunne klare meg uten medisiner som kan skade barnet med å bli gravid.

Du har allerede to (sikkert verdens beste og søteste!) barn og de fortjener all din oppmerksomhet og omsorg og du fortjener å ha overskudd til å ta vare på både dem og moren deres :)

Det var fint skrevet,takk :)

Ønker meg bare flere barn,trodde ikke at det var så gale liksom,men men...det er vel det,når man er psykisk syk.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ønker meg bare flere barn,trodde ikke at det var så gale liksom,men men...det er vel det,når man er psykisk syk.

Det er ikke galt i seg selv.

Jeg er bare meget skeptisk til "timingen". (slik jeg skrev i mitt aller første svar)

Gjest Mechilah
Skrevet

Det er ikke galt i seg selv.

Jeg er bare meget skeptisk til "timingen". (slik jeg skrev i mitt aller første svar)

Ok,kanskje du har rett,at timingen er feil...

Følte bare at jeg ble deppa nå,og at jeg var en "synder"

Men jeg gjør altså det beste for de barna jeg har,ut ifra mine forutsetninger,de lider ingen nød..

Har et barn med spesielle behov,derfor ba vi om hjelp,og det viser jo at jeg vil barna det beste,de har begynt å bli større nå,9 og 13 år.

Skrevet

Det er absolutt ikke noe galt i å ønske seg flere barn! Men det å ha flere barn gjør at det blir mindre oppmerksomhet til hvert enkelt av dem og det gjør at det bli mer jobb og slit på deg enn det er nå. Men det at NHD og flere her mener at du ikke bør vurdere flere barn akkurat nå betyr ikke at du kan ha et ønske om det og at du kan få det senere. Men det er noe med det å se at man har nok med de man har.

Det å ha tre barn er mye for de fleste uansett psykisk lidelse eller ei. Kos deg med de to du har og ikke tenk at du aldri kan få flere, men at du skal vente litt. Det er viktigere å være en god mor for to enn en sånn passe god mor for tre :)

Lykke til :)

Gjest Turid Turbo
Skrevet

NHD skriver : "Rett til å få barn, hva er det?

Å få barn i den hensikt å redde et forhold, få en mening i livet, bli bedre av en psykisk sykdom etc etc, er for det første ekstremt egoistisk, det er naivt, og det fører aldri frem. "

AMEN!! Som balsam i sjelen!

Skrevet

Men jeg gjør altså det beste for de barna jeg har,ut ifra mine forutsetninger,de lider ingen nød..

Har et barn med spesielle behov,derfor ba vi om hjelp,og det viser jo at jeg vil barna det beste,de har begynt å bli større nå,9 og 13 år.

Jeg tror absolutt ikke at barna dine lider noen nød! Du er helt sikkert en god mor for de barna du har nå :) Jeg tror ikke at NHD mener at du er en dårlig mor han heller, men at det kanskje er nok med de to foreløpig.

Gjest Mechilah
Skrevet

Det er absolutt ikke noe galt i å ønske seg flere barn! Men det å ha flere barn gjør at det blir mindre oppmerksomhet til hvert enkelt av dem og det gjør at det bli mer jobb og slit på deg enn det er nå. Men det at NHD og flere her mener at du ikke bør vurdere flere barn akkurat nå betyr ikke at du kan ha et ønske om det og at du kan få det senere. Men det er noe med det å se at man har nok med de man har.

Det å ha tre barn er mye for de fleste uansett psykisk lidelse eller ei. Kos deg med de to du har og ikke tenk at du aldri kan få flere, men at du skal vente litt. Det er viktigere å være en god mor for to enn en sånn passe god mor for tre :)

Lykke til :)

Takk igjen :)

Har fått noe å tenke på nå,leste hva andre hadde skrevet også,ikke alt var like gøy å lese,men det er vel mer realistisk enn min tankegang.

Gjest Mechilah
Skrevet

Jeg tror absolutt ikke at barna dine lider noen nød! Du er helt sikkert en god mor for de barna du har nå :) Jeg tror ikke at NHD mener at du er en dårlig mor han heller, men at det kanskje er nok med de to foreløpig.

Takk :)

Ja kanskje det er det han mener,og kanskje det er rett.

Skrevet

Ha en fin dag, Mechilah:)

Gjest Mechilah
Skrevet

Ha en fin dag, Mechilah:)

Takk for det :)

Ha en fin dag du også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...