Gå til innhold

Som alltid, på stumpene løs.

Anbefalte innlegg

Gjest BillieTheKid

Har "ansvaret" for bestemoren min, det være seg økonomi, ledsaging, og annet nødvendig. Både i forhold til det elementære utenom hj.tjenestens tjenester og til livskvalitet. Er det noe som gjelder henne ringer alle, det være seg hjemmetjenesten, mine tanter og onkler, ja til og med litt "fjernere" slekt som bestas søstre,nieser osv ringer meg vedr bestemor. Noe jeg forsåvidt er glad for, siden mine erfaringen tilsier at jeg bare kan stole på megselv for å få ting utført.

De andre er jo innom henne, men kan komme dagen etter de er dradd og de har ikke handlet, hentet ved, osv.

Misforstå meg rett, jeg hjelper bestemor med GLEDE, er veldig glad i henne og vil hjelpe. Men jeg er bare litt over 20 og føler meg ikke klar for dette,trygg,(har hatt dette "ansvaret" i 6-7 år nå, så er jo blitt rimelig trygg på endel, men..), jeg føler ikke dette er mitt ansvar, føler det er ansvaret til min mor/tanter/onkler. Føler meg som en drittunge! Prøvd å prate med mamma, men er vel få som gidder å høre på ungene sine, evt de som er 20-40 år yngre.

Har en liten bror, og hans far er muligens psykopat. Og i mangel av noen andre lesser mamma sine problemer over på meg. Hun gir meg en god del av ansvaret for å få ordnet opp også i hennes og min brors problemer. Sånn har det også vært i åresvis.

Med dagens situasjon og erfaringen er det vanskelig å stole på de andre. Jeg skulle bare ønske jeg hadde en "normal" familie, der bestemors ve og vel var "de voksnes" ansvar. Jeg vil bare være ung og ikke ha det forbanna "ansvaret" for å se alt og få alt til å fungere! Jeg kan ikke, jeg har ikke kunnskap om hva jeg holder på med, men får på et eller annet vis gjennomført ting likevel.

I tillegg har jeg mitt eget liv, der jeg prøver å ta en utdannelse. Mamma har feks krevd at jeg skulle avlyse eksamener for å istedet ta vare på min lillebror. Og det er så frusterende når hun ikke engang prøver å få tak i andre!

Jeg -klarer- megselv og bestemor,jeg klarer 2, men jeg klarer ikke 4. Klarer ikke å ordne opp for mamma og lillebror også!

Eller, jeg klarer det jo, jeg har jo gjort det i åresvis, men det er så tungt. Og det skjer ALLTID noe i eksamensperiodene! Trenger kanskje litt tips til hvordan jeg best kan håndtere dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257777-som-alltid-p%C3%A5-stumpene-l%C3%B8s/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

For et voksent og ærlig innlegg med mye innsikt du har skrevet!

Jeg håper at noen kan ta vare på deg litt.. Det høres ut som du har tatt vare på alt for mange i alt for mange år..

Du er sikkert en veldig ressurssterk person, men dessverre ser det ut til at fam. din gir deg altfor stort ansvar til en ung jente som deg.

Klarer du å si ifra og tenke på deg selv litt?.. og ikke bare være der for alle andre..

Klem til deg.

Gjest BillieTheKid

Hei,

For et voksent og ærlig innlegg med mye innsikt du har skrevet!

Jeg håper at noen kan ta vare på deg litt.. Det høres ut som du har tatt vare på alt for mange i alt for mange år..

Du er sikkert en veldig ressurssterk person, men dessverre ser det ut til at fam. din gir deg altfor stort ansvar til en ung jente som deg.

Klarer du å si ifra og tenke på deg selv litt?.. og ikke bare være der for alle andre..

Klem til deg.

Takker for svar. Prøver å si fra til min mor hvertfall. Men er ikke så greit når det går inn det ene øret og ut igjen det andre og er glemt 15 min senere. Som sagt, har fått forståelsen av at det ikke er helt enkelt å høre på dattra si, evt noen som er flere tiår yngre. Og tanter og onkler er vanskelig også vanskelig å prate til for enten er de ikke til stede eller så er de meget psykisk syk.

Her for noen dager siden mente min mor jeg måtte komme til henne å hjelpe henne å bake så lillebroren min fikk følelsen av "julebakst". Og idag ringte tanta mi og mente jeg da måtte bake til jul til bestemor! Og her sitter jeg da, med eksamen om noen dager som jeg ikke har klart å lese til for er så sliten og stressa nå at jeg greier ikke fokusere og sover +12 timer i døgnet. Og enda har jeg julegaver å handle for megselv, bestemor og kanskje samboer.

Vel, jeg kommer meg alltids gjennom, gjør alltid det, men er bare så fryktelig slitomt!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...