Gå til innhold

Noen ord til ettertanke,- er diskusjon sunt for psyken?

Anbefalte innlegg

Hei igjen folkens:)

Det ble en veldig heftig diskusjon her inne i går kveld. Iallefall for mitt vedkommede. Barn er et tema jeg er svært opptatt av. Egentlig så sitter jeg igjen med en følelse av at jeg ikke burde deltatt

- for jeg ble utrolig sliten av det. Og da blir jeg litt usikker også:oppfatter andre meg som "masete"? Er jeg helt på bærtur? Osv.. Dette gjør at jeg som regel avstår fra diskusjoner.

Er diskusjon sunt??

Dette er noe jeg sliter veldig mye med i det "virkelige liv" også.. Dere skulle bare visst hvor klar jeg blir av meg selv noen ganger:)

Fortsetter under...

Gjest Mechilah

Er opptatt av barn jeg også,og alle ønsker vel barna sine det aller beste.

Synest ikke du skrev noe galt,og det går ant å være uenige,uten å bli uvenner :)

Men slitsomt kan det bli,i alle fall om diskusjonen er heftig,phu!

Gjest melmøll

Hei jente31 håper det går bra med deg :)

jeg har bare lest deler av diskusjonen, husker ikke akkurat hva du skrev. Jeg kjenner meg igjen i det du sier nå om at du angrer, redd for å ha sagt noe "dumt" osv. Det er en årsak til at jeg ofte bare leser og ikke tør delta selv.

Men jeg tror du skal prøve å ikke tenke så mye på det. Sansynligvis er dette noe som plager deg mer enn andre.

Det kan være slitsomt å havne i en diskusjon og føle seg misforstått, eller at man får mange mot seg. Om du orker det eller ikke må du nok kjenne etter selv.

Jeg synes forøvrig at du har så mange fine innlegg her, jeg oppfatter deg som en hyggelig jente hvertfall :)

Hei jente31 håper det går bra med deg :)

jeg har bare lest deler av diskusjonen, husker ikke akkurat hva du skrev. Jeg kjenner meg igjen i det du sier nå om at du angrer, redd for å ha sagt noe "dumt" osv. Det er en årsak til at jeg ofte bare leser og ikke tør delta selv.

Men jeg tror du skal prøve å ikke tenke så mye på det. Sansynligvis er dette noe som plager deg mer enn andre.

Det kan være slitsomt å havne i en diskusjon og føle seg misforstått, eller at man får mange mot seg. Om du orker det eller ikke må du nok kjenne etter selv.

Jeg synes forøvrig at du har så mange fine innlegg her, jeg oppfatter deg som en hyggelig jente hvertfall :)

Takk for fine ord:) men det er ikke det at jeg angrer for å ha sagt noe dumt. Jeg står alltid for mine meninger og bryr meg ikke noe om det hvis noen er uenige m meg.

Jeg angrer rett og slett på at jeg i hele tatt deltok. Sån er det ofte hvis jeg deltar i en disk, for det tar igrunnen piffen av meg. Men jeg blir så utrolig engasjert når et så sterkt tema dukker opp.

Og da lurer jeg på om det er bedre om man bare holder seg unna diskusjoner, om det i hele tatt er sunt for psyken.

Synest ikke du skrev noe galt,og det går ant å være uenige,uten å bli uvenner :)

Håper du har det bedre i dag..:) Jeg synes nå egentlig du høres fornuftig ut også, jeg da..

Selv om disse rådene kansje ikke er dette du har lyst til å høre akkurat nå så høres det jo ut som at du lytter til de?

Tenker nå jeg da!!

Hei.

Jeg tror diskusjon er bare sunt, selv om det kanskje ikke bestandig gir en god følelse i etterkant.

Det jeg synes var så fint i går var at du klarte på en flott,tålmodig og respektfull måte å få et annet menneske til å se mer enn en side av en sak. Jeg synes personlig at du klarte å nå gjennom med ditt budskap på en mye bedre måte enn NHD, fordi du møtte vedkommende halveis og holdt hele tiden en omsorgsfull og rolig tone over dine innlegg. Du ga meg, og sikkert mange andre her, mye å tenke på. Og det var også så godt å se at noen klarte å formidle det man selv tenkte på en så god måte.

Jeg har aldri likt å dikutere. Kroppen min blir skjelven og jeg blir trist til sinns..Men noen ganger så må man, fordi man gjerne vil få frem noe man brenner for, som i dette tilfellet med barn og deg. Jeg skjønner at det kanskje ikke føles så godt etterpå, men en trøst er jo at du har spredd så mange gode, viktige tanker med den diskusjonen...Vært til god hjelp, rett og slett! =)

Tror at det kan komme veldig mye godt ut av de fleste diskusjoner, så lenge de foregår som de gjorde i går..

Fortsett med dine gode råd og meninger! De blir verdsatt mer enn du aner=)

Mvh

Annonse

Å ha meninger og fortelle om dem gjør at man blir tydeligere for andre og seg selv. Jeg tror det er sunt for selvfølelsen å diskutere/si hva man mener.

Jeg har øvd meg på å si hva jeg mener i en del år, men av og til blir jeg redd for å diskutere fordi jeg har erfaqring med de som liker å kvervulere som kan gjøre en usikker slik at man får et dårligere selvbilde.

Lurer på om det kan ha en sammenheng: Dårlig selvbilde, dårlige erfaringer, bli tydeligere, være usikker, redd og sliten

*tenker høyt*

Gjest Mechilah

Håper du har det bedre i dag..:) Jeg synes nå egentlig du høres fornuftig ut også, jeg da..

Selv om disse rådene kansje ikke er dette du har lyst til å høre akkurat nå så høres det jo ut som at du lytter til de?

Tenker nå jeg da!!

Tenker på rådene jeg får,men har lyst å bli gravid..

Men samboeren min tror ikke jeg klarer det,da er det ikke vits i,man må være to.

Hei.

Jeg tror diskusjon er bare sunt, selv om det kanskje ikke bestandig gir en god følelse i etterkant.

Det jeg synes var så fint i går var at du klarte på en flott,tålmodig og respektfull måte å få et annet menneske til å se mer enn en side av en sak. Jeg synes personlig at du klarte å nå gjennom med ditt budskap på en mye bedre måte enn NHD, fordi du møtte vedkommende halveis og holdt hele tiden en omsorgsfull og rolig tone over dine innlegg. Du ga meg, og sikkert mange andre her, mye å tenke på. Og det var også så godt å se at noen klarte å formidle det man selv tenkte på en så god måte.

Jeg har aldri likt å dikutere. Kroppen min blir skjelven og jeg blir trist til sinns..Men noen ganger så må man, fordi man gjerne vil få frem noe man brenner for, som i dette tilfellet med barn og deg. Jeg skjønner at det kanskje ikke føles så godt etterpå, men en trøst er jo at du har spredd så mange gode, viktige tanker med den diskusjonen...Vært til god hjelp, rett og slett! =)

Tror at det kan komme veldig mye godt ut av de fleste diskusjoner, så lenge de foregår som de gjorde i går..

Fortsett med dine gode råd og meninger! De blir verdsatt mer enn du aner=)

Mvh

Det hjelper mye på selvfølelsen å få en slik tilbakemelding:-)

Kansje var det nettopp dette jeg trengte - få en slags "bekreftelse" på at dette var MINE negative tanker om meg selv.- og at jeg kansje ikke er så dum som jeg tror likevel:)

Jeg synes ikke en diskusjon med usaklige meninger har noe for seg. Heller ikke hvis man ender opp med krangling. Da trekker jeg meg. Men det er en god følelse å vite at man (kansje) har vært til hjelp.

Jeg har nok sterke meninger når det gjelder barn, og det er vel nettopp disse sterke meninger ien disk. som gjør at jeg etterpå blir så sliten også. Og når jeg blir så sliten, kommer usikkerheten frem. Så det er nok selvtillit dette handler om, tenker jeg.

Men uansett - dette er absolutt noe jeg kan bruke videre på veien mot økt selvtillit.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har ganske lang erfaring med behandling av bla engstelige.

Hos disse opplever jeg en meget vanlig "vrangforestilling": "De som er uenige med meg liker meg ikke".

Det er heldigvis ikke slik. Om en tenker etter, har en ofte mange ulike synspunkter på ting selv om en er bestevenner.

Saklige diskusjoner er utvilsom utviklende og sunt for psyken.

Jeg har ganske lang erfaring med behandling av bla engstelige.

Hos disse opplever jeg en meget vanlig "vrangforestilling": "De som er uenige med meg liker meg ikke".

Det er heldigvis ikke slik. Om en tenker etter, har en ofte mange ulike synspunkter på ting selv om en er bestevenner.

Saklige diskusjoner er utvilsom utviklende og sunt for psyken.

Takk for svar:)

Jeg er nok en engstelig person ja. Og selvtilliten - ja, den er et kapittel for seg selv. Det har nok du og flere merket:)

Vet ikke om jeg bare lurer meg selv når jeg mener at jeg er klar over at man ikke kan være enige i alt..og at ikke alle kan like meg. For jeg kjente meg egentlig ikke igjen i akkurat dette.

Kan dette ligge så langt inne at jeg ikke engang "ser" det selv...??

Jeg er nok en engstelig person ja. Og selvtilliten - ja, den er et kapittel for seg selv. Det har nok du og flere merket:)

Vet ikke om jeg bare lurer meg selv når jeg mener at jeg er klar over at man ikke kan være enige i alt..og at ikke alle kan like meg. For jeg kjente meg egentlig ikke igjen i akkurat dette.

Fornuften din er klar over at du ikke kan like alle, og at heller ikke alle kan like deg, uten at det sier noe om noen av dere. Fornuften vet også utmerket at det at en person er uenig med deg slett ikke betyr at han/hun ikke liker deg. Men så blander følelsene seg inn, og tankene begynner å leve sitt eget liv, og uenighet vokser til å mislike eller til og med hate.

Det er egentlig mye jeg tror ligger "så langt inne at jeg ikke engang ser det selv", når det gjelder meg. At dette er en slags forsvarsteknikk jeg benytter meg av ? At jeg ubevisst "Beskytter " meg mot å bli såret, redd osv.? Går det an??

Tror selv at dette kommer av alt jeg opplevde som barn.. iallefall virker dette litt logisk for meg-siden jeg også har "glemt" (fortrengt?) så mye..

Ble litt komplisert dette..:)

Annonse

Fornuften din er klar over at du ikke kan like alle, og at heller ikke alle kan like deg, uten at det sier noe om noen av dere. Fornuften vet også utmerket at det at en person er uenig med deg slett ikke betyr at han/hun ikke liker deg. Men så blander følelsene seg inn, og tankene begynner å leve sitt eget liv, og uenighet vokser til å mislike eller til og med hate.

Takk til deg og, orio:)

Det virker veldig logisk. Jeg er nok bare ikke klar over det selv.. men jeg skal jo utredes hos psykiater,regner med at jeg finner utav ting etter hvert:-)

Tror diskusjon er sunt, men jeg tror ikke det er sunt å overanalysere alt som er sagt. Mye kommer an på hvordan man tolker ytringer.

Det er sant. Jeg brukte denne disk. som et eksempel på noe jeg også sliter m i hverdagen.

Dt hele dreier seg om mye usikkerhet i forskjellige situasjoner for meg. Dette var ett eks. Derfor var det veldig greit å få svartilbakemeld. på d, også:)

På denne måten kommer jeg meg videre: Jeg "tør" gjøre dette senere også..

Det er sant. Jeg brukte denne disk. som et eksempel på noe jeg også sliter m i hverdagen.

Dt hele dreier seg om mye usikkerhet i forskjellige situasjoner for meg. Dette var ett eks. Derfor var det veldig greit å få svartilbakemeld. på d, også:)

På denne måten kommer jeg meg videre: Jeg "tør" gjøre dette senere også..

Unnskyld, er bare nødt til å spørre:-) ble så usikker på innlegget jeg skrev under, siden du har svart alle i tråden bortsett fra meg. Var ikke meningen å si noe feil, bare så det er sagt.

Unnskyld, er bare nødt til å spørre:-) ble så usikker på innlegget jeg skrev under, siden du har svart alle i tråden bortsett fra meg. Var ikke meningen å si noe feil, bare så det er sagt.

Å unnskyld.. var jo ikke meningen d da..jeg har faktisk ikke tenkt over det, men av og til så svarer jeg under en person for at d ikke skal bli så mange svar, hvis du skjønner hva jeg mener:) (Prøver å unngå så lange tråder)

Jeg leste ditt svar like godt som andres og setter like stor pris på ditt:) Men egentlig fint du sa fra, for jeg har som sagt ikke tenkt over d:)

Å ha meninger og fortelle om dem gjør at man blir tydeligere for andre og seg selv. Jeg tror det er sunt for selvfølelsen å diskutere/si hva man mener.

Jeg har øvd meg på å si hva jeg mener i en del år, men av og til blir jeg redd for å diskutere fordi jeg har erfaqring med de som liker å kvervulere som kan gjøre en usikker slik at man får et dårligere selvbilde.

Lurer på om det kan ha en sammenheng: Dårlig selvbilde, dårlige erfaringer, bli tydeligere, være usikker, redd og sliten

*tenker høyt*

Så her kommer et svar til DEG:)

Når jeg leste alle svarene jeg fikk så tenkte jeg at nei, jeg fikk ikke dette til å stemme. Jeg skrev bl.a at jeg står for mine meninger (og d gjør jeg også) og at jeg ikke bryr meg om hva andre mener om dette.. vel, d siste har jeg tenkt mye på i ettertid. For jeg bryr meg noe om d likevel; akkurat på den måten du beskrev d. Dermed fikk både du, nhd og de andre "vekket" meg. Derfor er jeg så utrolig glad for at jeg skrev dette innlegget også:) Og dette er noe jeg skal jobbe m; selvtillit. Og d å faktisk tørre å innrømme sine mindre bra sider:) Så tusen takk til deg også, for ditt svar.. Klem,

Å unnskyld.. var jo ikke meningen d da..jeg har faktisk ikke tenkt over det, men av og til så svarer jeg under en person for at d ikke skal bli så mange svar, hvis du skjønner hva jeg mener:) (Prøver å unngå så lange tråder)

Jeg leste ditt svar like godt som andres og setter like stor pris på ditt:) Men egentlig fint du sa fra, for jeg har som sagt ikke tenkt over d:)

Ok:-) Glad jeg spurte. Takk for responsen!

Ha en fin dag:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...