Gå til innhold

Utbrent/deprimert? Hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

katrine11365381050
Skrevet

Hei. Jeg er en jente på 19 år som gikk ut av videregående i år. I månedskiftet april/mai fikk jeg kyssesyken, noe jeg imidlertid ikke visste før i midten av juli. Jeg gikk på en skole som krevde mye av meg, og i slutten av 3.klasse var det naturlig nok mye å gjøre og mye press. I denne perioden holdt jeg samme tempo som før, selv om jeg var svært sliten. Da jeg endelig var ferdig med alle eksamnene, følte jeg meg helt på bånn innvendig. Jeg har jo lest til prøver tidligere og blitt sliten og lei, men det har alltid gått over etter noen timer. Denne gangen derimot gikk det ikke over, ble kvalm og dårlig bare av å tenke på en bok. Planen var å sudere til høsten, det orket jeg ikke siden jeg fortsatt var svært sliten av kyssesyken. Å jobbe orket jeg heller ikke. Dermed har jeg bare hatt fri frem til nå. Følte at jeg ble frisk fra kyssesyken i midten av oktober, men allikevel kom ikke ønsket om å studere eller jobbe tilbake. Har alltid vært en person som har vært ambisiøs, motivert og lærevillig. Nå blir jeg sliten og dårlig bare ved tanken på å studere til neste år. Jeg løper hvertfall en time i uken og er endel sammen med venninner, så føler at jeg lever et relativt normalt liv ellers. Hele denne situasjonen gjør meg litt trist og lei, har så lyst til å føle meg bedre igjen. Lurer på om jeg kan være utbrent/deprimert? Isåfall lurer jeg på hva jeg må gjøre for å bli frisk igjen. Går det over av seg selv over tid, eller trenger jeg profesjonell hjelp til å bli frisk?På forhånd takk for svar.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hvorvidt du er deprimert eller utbrent har ikke jeg kompetanse til å svare på.

Men utladning etter stort press har jeg erfaring i.

Utladning slik at _alt_ er tungt.- Og ja- spy-trang bare av å se boka.

Jeg tok tiden til hjelp- og gjorde kun det jeg måtte. Samtidig forsøkte jeg være sosial, og trene jevnlig. Prioriterte fritid og sosial/fysisk fostring en periode.

Det ble bedre. Jeg er har igjen lyst å lese etc.

Så mitt råd er: lytt til kroppen, men beveg deg og forsøk å ha noen lunde rutine på dagen. Vær sosial og nyt positive samtaler med andre mennesker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...