Gå til innhold

søke om å få slettet noen år på fødselsdatoen sin?

Anbefalte innlegg

Gjest villelinn

Hei jeg er en jente på 24 år og jeg føler tiden begynner å renne ut, da tenker jeg ang. fremtiden min.

Det jeg lurer på om det er mulig å få slettet noen år på alderen sin om en har fått en alvorlig sykdom?

Jeg spørr fordi jeg har bipolar lidelse, og det fikk jeg da jeg var 16 år. Første termin hadde jeg lite fravær, jeg hadde 6 i norsk og 5 i engelsk, så jeg var faktisk en flink elev.

Men så fikk jeg en depresjon for første gang i livet mitt. Det gikk etterhvert over av seg selv, men jeg fikk myyye fravær og dårlige karakterer.

Så andre året på videregående var jeg frisk. Men tredje året ble jeg deprimert igjen, og fikk ikke karakterer i alle fagene, så jeg har ikke generell studiekompetanse/vitnemål. I tillegg har jeg 80 dager fravær eller noe slik, så jeg er lite lysten på å vise frem de papirene til en evt.arbeidsgiver.

Og så var jeg kjempesyk i et par år og var innlagt leeenge. Jeg prøvde gå skole mens jeg var innlagt, men ble deprimert igjen fordi jeg sluttet på zyprexa den gjorde meg feit, så jeg sluttet på skolen.

Og så neste år var jeg innlagt igjen.

Men så fikk jeg medisin som jeg ikke blir feit av og som virket nemlig litium og lamictal. Så da tok jeg noen av fagene jeg manglet, men den skolen tilbyr ikke alle fag. Så begynt jeg på p-piller og ble dårlig igjen fordi da sank lamictal. Så det var bare såvidt jeg fikk karakterer det året.

Men siden den gang har jeg vært frisk fra bipolar lidelse. Men så fikk jeg lavt stoffskifte av litium og droppet da litt ut av arbeidspraksis jeg hadde.

Så jeg kan ikke bruke den praksisen som referanse CV min heller, for der igjen har jeg fravær.

Men nå er stoffskiftet mitt bra og jeg la ut av egen lomme 30.000 kr på en privatskole.

Og DER funker det, for nå har jeg vært frisk og jeg har kun 2 dager fravær. Så dette kunne jeg brukt i en CV.

Men nå er jo problemet at tiden begynner å renne ut for jeg er 24 år og burde blitt noe for LENGE SIDEN!

Jeg kan ikke gå på noe jobbintervju for jeg kan ikke komme med 6 nesten tomme år på CV min?

Livet mitt er jo ødelagt før det har begynt!

Og dette er kjempetrist, for jeg er i fullstendig i stand til å gjøre en god jobb, når jeg har VÆRT på praksis og skole osv har jeg fått skryt og jeg er effektiv og liker å jobbe!

Så får jeg ikke muligheten!

Det er lettere for meg å få meg uføretrygd enn å få undervisning i de to små fagene jeg mangler nå for å få vitnemål fra allmennfag. Privatskolen var en yrkesskole. Men jeg vil IKKE bli det jeg blir på den skolen, det er bare noe å ha på CV min.

Er det mulig å få slettet noen år på fødselsdatoen sin, slik at jeg kan skrive at jeg er født i 88 istedet for 82?

Går det an å søke om det?

Slik jeg ser det er det eneste måte jeg har mulighet til å få meg en jobb for kun da vil en CV skjule at jeg har vært syk.

Hva skal jeg ellers gjøre lissom?

Bli telesexvertinne? Er det slik jeg skal tjene til livets opphold??????

Fortsetter under...

Jeg var også psyk under videregående. Men har i velfungerende perioder, allikevel klart å få jobb. Det har ikke vært kremjobber akkuratt, men. Jeg hadde også en masse fravær o.l, og brukte ikke de vitnemålene noe særlig. En løsning kan jo være å ta en kort yrkessutdannelse, på feks næringsakademiet, det har jeg tenkt mye på. Og kursavgiften får du sikkert dekket av arb.kontoret.

vet dette er en frustrerende situasjon, har selv vaert i noe av samme situasjon. Det er viktig aa sette ting inn i perspektiv. Du er bare 24 aar. Det er ingenting, det er lov aa endre kurs, finne pa nye retninger aa ekserimenter litt.

Hvis du kunne gjoere hva som helst hva ville du gjoere? Ville du jobbe paa kontor eller mer praktisk? Er det mulig for deg aa ta de to fagene du mangler fra videregaaende, for saa aa kunne gaa videre paa universitet eller hoegskole saa du kan faa komptenase paa noe du liker aa jobbe med? Du kunne ta deg ett utenlansk opphold med praksis?

Jeg gjorde det en periode, og det har hjulpet meg til aa faa en god jobb som jeg trives veldig godt i.

Det jeg vil anbefale deg er aa fylle ut en SWOT analyse.

Strengts-hva er du dyktig paa, hvilke erfaringer har du gjort deg? Det akn vaere at du er utholdnede, hardtarbeidende osv.

weaknesses-lite arbeids erfaring osv

Opportuneties-hva kan du gjoere naa for aa oeke mulighetene dine? bestaa videregaanede, ta videre utdanning, kurs, faa praksis plass, jobbe politisk, frivllig for noe...

Threaths-hva er reelle hindringer som kan potensielt stoppe deg fra aa oppnaa det du vil? Tilbakefall, oekonomi?

Det er da lettere aa skape seg et bilde av hva du kan, maa laere og kan gjoere for aa bedre din egen situasjon.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...