Gå til innhold

Tilbakevendende depresjon eller dystymi?

Anbefalte innlegg

NHD: Du anbefalte meg i ditt svar til innlegget "Bivirkninger av Cipralex?" å vurdere å øke dosen Cipralex etter uteblitt effekt etter to måneders bruk av 10 mg. Ville vært svært takknemlig om du hadde hatt muligheten til å lese dette innlegget også.

Jeg unnlot i flere år å ta kontakt med helsevesenet for å få utredet og eventuelt behandlet mulig depresjon. Delvis fordi jeg mente jeg burde klare å ta meg sammen på egenhånd; var tidligere særdeles kritisk til det jeg oppfattet som en tendens til å patologisere naturlige humørsvingninger. Tidligere i høst tok jeg kontakt med fastlege og psykolog; går nå på 10 mg Cipralex og fikk diagnosen alvorlig depressiv episode.

Nå som jeg endelig har akseptert (til en viss grad) at jeg trenger hjelp for å komme meg videre, har jeg begynt å lese meg opp på depressive lider. Faren for selvdiagnostisering er dessverre overhengende :P

Jeg tror jeg kan ha hatt tilbakevendende kortvarige depressive episoder allerede fra tidlig ungdomsskolealder. Leste at det var en viss fare for at det senere kunne utvikle seg til dystymi. Er det mulig å ha dystymi med innslag av tilbakevendende alvorlige depressive episoder, eller heter det da tilbakevendende depresjon? Jeg kan ikke huske sist jeg så lyst på tilværelsen, selv om jeg i perioder har det langt bedre enn nå (vet at MADRS ikke egner seg til selvdiagnostisering, men da jeg likevel tok den tidligere i dag, hadde jeg en score på 36 - og selv om jeg nå ikke har det bra, føler jeg meg bedre enn da jeg brøt sammen for et par uker siden).

Jeg spør primært fordi jeg leste denne artikkelen: http://www.psykiatrinytt.no/modules.php?name=News&file=article&sid=227

Vil det ha noe å si for videre medisinering om det dreier seg om tilbakevendende depresjon eller dystymi med alvorlige depressive episoder (med forbehold om at dette eksisterer som diagnose)? Og kan jeg øke dosen med 5 mg på egenhånd, eller bør jeg vente til jeg skal til legen om ti dager?

Hva annet kan jeg gjøre for å bedre situasjonen? Får kognitiv terapi, mosjonerer jevnlig, kommer meg opp om morgenen (har en familie å ta meg av), men fungerer overhodet ikke mht studier og er redd for hvordan det vil påvirke familien min dersom jeg fortsetter å være så håpløs som jeg er nå. Er redd for at det at jeg brukte så lang tid på å ta tak i situasjonen, kan ha gjort at jeg på sett og vis har grodd fast i depresjonen og aldri kommer til å komme meg ut av den. Jeg kan ikke leve sånn, og jeg kan ikke ta livet av meg, fordi det i så fall kommer til å ramme dem rundt meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/258074-tilbakevendende-depresjon-eller-dystymi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interessant det der med dystymi. Har aldri hørt om det før. Har nå gått på Seroxat i 8 år, og har det stort sett bra, men med enkelte dårlige perioder. Hadde en relativt dårlig periode i vår, og en ny ser ut til å være i emning akkurat i skrivende stund. Har aldri fått målt serumsnivået - trodde ikke det var mulig å bruke den informasjonen til noe. Skal bli pappa for 2. gang i februar, og har ikke anledning til å bli skikkelig syk nå. Må nok ta meg en tur til legen for å diskutere det der med dystymi. Har egentlig vært skeptisk til doseøkninger, da jeg har sett på det som et nederlag, og at det er den sikre veien mot livsvarig avhengighet og store bivirkninger.

Interessant det der med dystymi. Har aldri hørt om det før. Har nå gått på Seroxat i 8 år, og har det stort sett bra, men med enkelte dårlige perioder. Hadde en relativt dårlig periode i vår, og en ny ser ut til å være i emning akkurat i skrivende stund. Har aldri fått målt serumsnivået - trodde ikke det var mulig å bruke den informasjonen til noe. Skal bli pappa for 2. gang i februar, og har ikke anledning til å bli skikkelig syk nå. Må nok ta meg en tur til legen for å diskutere det der med dystymi. Har egentlig vært skeptisk til doseøkninger, da jeg har sett på det som et nederlag, og at det er den sikre veien mot livsvarig avhengighet og store bivirkninger.

seroxat er ikke den type medisin du blir avhengig av ved å øke dose.

det er den type medisin du må ha høy nok dose for at den skal virke

Det er ikke et b-preparat som valium osv

seroxat er ikke den type medisin du blir avhengig av ved å øke dose.

det er den type medisin du må ha høy nok dose for at den skal virke

Det er ikke et b-preparat som valium osv

Ja, jeg er jo klar over det, egentlig. Men jeg liker jo å leve i den oppfatning at jeg er bedre nå enn jeg var for 7-8 år siden, og da vil det være en knekk å måtte gå på høyere dose nå enn jeg gjorde da. For et par år siden klarte jeg meg med 1/2 tablett, måtte opp på 1 i vår, og har ikke lyst på mer. Men kanskje har jeg en helt latterlig oppfatning vedrørende denne doseringen.

Ja, jeg er jo klar over det, egentlig. Men jeg liker jo å leve i den oppfatning at jeg er bedre nå enn jeg var for 7-8 år siden, og da vil det være en knekk å måtte gå på høyere dose nå enn jeg gjorde da. For et par år siden klarte jeg meg med 1/2 tablett, måtte opp på 1 i vår, og har ikke lyst på mer. Men kanskje har jeg en helt latterlig oppfatning vedrørende denne doseringen.

den er iallfall ikke konstruktiv.

jeg bruker 500 mg lamictal.

hvorfor skulle jeg da bruke 200 mg når det ikke hjalp? når jeg er helt frisk med å ha en høyere dose?

Er ikke noe å lage et problem ut av, synes jeg.

den er iallfall ikke konstruktiv.

jeg bruker 500 mg lamictal.

hvorfor skulle jeg da bruke 200 mg når det ikke hjalp? når jeg er helt frisk med å ha en høyere dose?

Er ikke noe å lage et problem ut av, synes jeg.

Hvordan var det med bivirkninger etter at du økte dosen? Ble de mer fremtredende? Det er jo to bivirkninger som er ubehaglige. Den en er seksuelle problemer og den andre er flatt følelsesliv.

Annonse

Må innrømme jeg er litt i villrede selv mht til både eventuell doseøkning og diverse diagnoser. Nå vel. Lykke til hos legen - og gratulerer med å skulle bli pappa :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...