Gjest Jente31 Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Hei dette innlegget omhandler noe som for meg er meget sårt og vanskelig..Tenkte jeg kunne forhøre meg litt her, før jeg evt gjør noe m d. Jeg er som mor svært fortvilet over dette, d er vondt å se ens kjære barn gå gjennom dette. Jeg har en datter på 7 (snart 8) år. Har hatt problemer m henne siden hun var ca 4. Da hun var ca 5 gikk vi på foreldre kurs ("De utrollige årene"). Dette i regi av helsesøster fordi vi var fortvilet. Meget lærerikt;). Vi bruker d vi lærte der. Men hun er fortsatt vanskelig. Derfor føler jeg meg oggså mislykket som mor. Hun har en vilje av stål. Og det er vel greit nok? Men hun blir så sint mange ganger! Får skikkelig raseriutbrudd! Da skal hun ha viljen sin; koste hva d koste vil. Hun kan skrike til hun er "utav det". Hun har et hjerte av gull, og kan være skikkelig snill. Men hun Sliter veldig på oss og. Hun vil ha oppmerksomheten hele tiden,får hun ikke den går dette utover broren eller ved å finne på "galt". Hun kan holde på m en ting, og er glad i hobbyer. Men hun klarer ikke sitte stille så lenge. Akkurat som hele jenta er urolig, både inn og utvendig. Hun virker ukonsentrert og forvirret. Hun pleide å leke sammen m en jente hvor moren er lærer, og hun sa også dette. Jeg tror også at hun er litt ensom. Hun ser at broren (9) har mange venner og hun "ingen". Hun er mye alene på fritiden. Vi har forsøkt å legge til rette for henne, ved å be hjem klasse venninner og omvendt. Men d kan virke som hun rett og slett sliter ut sine venner ved å være så "urolig". Av og til vil hun være alene også, og da har hun en tendens til å avvise andre. Vi har snakket m skolen om dette som sier at hun er konsentrert i timene og følger m. Og at hun er rolig. Hun går endel alene, men har gitt uttrykk for at hun ønsker dette noen ganger. Men at hun har d for travelt m f.eks skriving og tegning. Hun har ikke tid!! Vi har begynt å lure på om hun kan ha "snev" av AD/HD?? Broren er stikk motsatt: vi merker nesten ikke at vi har ham. Er rolig og omsorgsfull, har mange venner. Han har meget god selvtillit, noe også lærer har bekreftet. Går godt sammen m både gutter og jenter. Jeg har også lurt på om d rett og slett er vi som foreldre som "feiler". D går ikke en dag uten at jeg tenker på dette. Og nå har jeg satt et krav til mannen min om at vi skal på fam.rådgivning, for vi kommer ingen vei. Jeg er stadig bekymret for barna mine. Mannen min er enig i at vi sliter, men har ikke tro på fam.rådg. Så om han blir m vet jeg ikke, men jeg skal iallefall forsøke. Han strever også da sjø, m depresjon og angst. Men han har temperamentet som slet på oss igjen. Jeg tvang ham til å få tabl.for dette,Zoloft 100mg, som siden 2001 har virket. Jeg nevner dette i tilfelle sammenheng. Jeg håper at noen har tatt seg tid til å lese dette og komme m noen råd. Ligner dette på AD/HD? Takk for evt svar (igjen:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258239-bekymret-for-min-datter-kan-hun-ha-adhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NurseNovel Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Hei du:) Ut fra det du forteller mistenker du jo ADHD. Kan det være en ide at du fremsetter et ønske om å få henne utredet for dette? Fastlegen din kan henvise, og da gjerne direkte til BUP (Barne-og Ungdomspsykiatrisk Poliklinikk). Og en erfaring jeg har gjort meg opp gjennom årene: Barn ER gjerne ikke vanskelige, de HAR det vanskelig:) Og vi voksne kan hjelpe, og ofte starter det med at vi bekymrer oss, slik du gjør;) Ha troen på at du er den beste moren for barnet ditt - og be om hjelp. Forklar din bekymring og din mistanke. Jeg vet at det er sårt og tøft, men noen ganger er ikke hjelpen SÅ langt unna:) Lykke til - alle sammen:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258239-bekymret-for-min-datter-kan-hun-ha-adhd/#findComment-2054819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 test 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258239-bekymret-for-min-datter-kan-hun-ha-adhd/#findComment-2054858 Del på andre sider Flere delingsvalg…
avtrykk Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Hei. Det er vanskelig å si om det er ADHD: Hun klarer å konsentrere seg i timene, men har mye uro i seg. Var jeg deg, ville jeg bedt om en utredning for sikkerhets skyld. Barn er forskjellige, og mange takler stress dårlig. Har hun en veldig hektisk hverdag? Noen trenger mer ro enn andre. Når det gjelder barn med veldig sterk vilje, er grensesetting veldig viktig. Jeg har selv to helt forskjellige barn. Mens den ene har vært rolig og trengt lite grenser, trenger den viltre og veldig viljesterke mye klarere grenser. Har tatt ett grensesettingskurs gjennom helsestasjonen. Dette er kjempe lærerikt. Her kan dere og barnet også få mulighet til å gå i samtale. Det kreves ingen diagnose eller alvorlige ting. Det er ett tilbud for familier som trenger veiledning og råd. Undersøk i kommunen din. Lykke til!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258239-bekymret-for-min-datter-kan-hun-ha-adhd/#findComment-2054888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente31 Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Hei du:) Ut fra det du forteller mistenker du jo ADHD. Kan det være en ide at du fremsetter et ønske om å få henne utredet for dette? Fastlegen din kan henvise, og da gjerne direkte til BUP (Barne-og Ungdomspsykiatrisk Poliklinikk). Og en erfaring jeg har gjort meg opp gjennom årene: Barn ER gjerne ikke vanskelige, de HAR det vanskelig:) Og vi voksne kan hjelpe, og ofte starter det med at vi bekymrer oss, slik du gjør;) Ha troen på at du er den beste moren for barnet ditt - og be om hjelp. Forklar din bekymring og din mistanke. Jeg vet at det er sårt og tøft, men noen ganger er ikke hjelpen SÅ langt unna:) Lykke til - alle sammen:) Tusen takk for to gode svar. D var godt å få litt respons på dette, da dette er et stort problem som ikke ser ut til å bli mindre m årene. Dette er vondt både for henne og oss. Når vi prater m henne om dette, og hvorfor ting skjer, så svarer hun m at hun ikke vet, og hun kan virke svært fortvilet. D kan virke som dette ikke er noe hun altid greier å styre selv. Vi lærte en del om grense setting på kurset, noe som har vært nyttig. Men må jo innrømme at vi har gått i fella noen ganger, fordi hun av og til har slitt oss totalt ut. Så jeg legger ikke skjul på at feilen kan ligge hos oss som foreldre. Jeg er litt skeptisk til å ta dette opp m lege el.l, for vi har tatt dette opp en gang før også, men da ble vi ikke hørt.Føler oss nesten som "hypokondere" ang dette.Dette sikkert fordi hun har vært som en engel når dette har skjedd. Derfor tenkte jeg å forhøre meg litt her på "forhånd", og dette har vært til stor hjelp. Igjen - tusen takk:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258239-bekymret-for-min-datter-kan-hun-ha-adhd/#findComment-2054965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NurseNovel Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Tusen takk for to gode svar. D var godt å få litt respons på dette, da dette er et stort problem som ikke ser ut til å bli mindre m årene. Dette er vondt både for henne og oss. Når vi prater m henne om dette, og hvorfor ting skjer, så svarer hun m at hun ikke vet, og hun kan virke svært fortvilet. D kan virke som dette ikke er noe hun altid greier å styre selv. Vi lærte en del om grense setting på kurset, noe som har vært nyttig. Men må jo innrømme at vi har gått i fella noen ganger, fordi hun av og til har slitt oss totalt ut. Så jeg legger ikke skjul på at feilen kan ligge hos oss som foreldre. Jeg er litt skeptisk til å ta dette opp m lege el.l, for vi har tatt dette opp en gang før også, men da ble vi ikke hørt.Føler oss nesten som "hypokondere" ang dette.Dette sikkert fordi hun har vært som en engel når dette har skjedd. Derfor tenkte jeg å forhøre meg litt her på "forhånd", og dette har vært til stor hjelp. Igjen - tusen takk:) Trist at du føler dere ikke blir hørt hos legen. Likevel; syns likevel det er forsøket verdt, da det er bedre å vite med seg selv at man prøvde:) Så får nå heller legen mene hva han vil:) Det minste han kan gjøre er å lytte til dere og å ta deres bekymring på alvor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258239-bekymret-for-min-datter-kan-hun-ha-adhd/#findComment-2054982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente31 Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Hei. Det er vanskelig å si om det er ADHD: Hun klarer å konsentrere seg i timene, men har mye uro i seg. Var jeg deg, ville jeg bedt om en utredning for sikkerhets skyld. Barn er forskjellige, og mange takler stress dårlig. Har hun en veldig hektisk hverdag? Noen trenger mer ro enn andre. Når det gjelder barn med veldig sterk vilje, er grensesetting veldig viktig. Jeg har selv to helt forskjellige barn. Mens den ene har vært rolig og trengt lite grenser, trenger den viltre og veldig viljesterke mye klarere grenser. Har tatt ett grensesettingskurs gjennom helsestasjonen. Dette er kjempe lærerikt. Her kan dere og barnet også få mulighet til å gå i samtale. Det kreves ingen diagnose eller alvorlige ting. Det er ett tilbud for familier som trenger veiledning og råd. Undersøk i kommunen din. Lykke til!!!! Jeg bemerket meg d du sa om en hektisk hverdag og d at noen trenger mer ro enn andre.. Når en av oss har henne alene, er hun som en engel! D sier andre også..Og ja, d kan virke som hun liker å ha d rolig rundt seg, og at her kan være temmelig hektisk i blant.. Uansett, jeg skal gå videre m dette.. Gjøre noe før både jenta og vi andre sliter oss helt ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258239-bekymret-for-min-datter-kan-hun-ha-adhd/#findComment-2054994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente31 Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Trist at du føler dere ikke blir hørt hos legen. Likevel; syns likevel det er forsøket verdt, da det er bedre å vite med seg selv at man prøvde:) Så får nå heller legen mene hva han vil:) Det minste han kan gjøre er å lytte til dere og å ta deres bekymring på alvor. Jepp, men nå har vi ny lege, etter at vi flyttet, så ja, skal ta tak i d..takk igjen:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258239-bekymret-for-min-datter-kan-hun-ha-adhd/#findComment-2054998 Del på andre sider Flere delingsvalg…
avtrykk Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Jeg bemerket meg d du sa om en hektisk hverdag og d at noen trenger mer ro enn andre.. Når en av oss har henne alene, er hun som en engel! D sier andre også..Og ja, d kan virke som hun liker å ha d rolig rundt seg, og at her kan være temmelig hektisk i blant.. Uansett, jeg skal gå videre m dette.. Gjøre noe før både jenta og vi andre sliter oss helt ut. Lykke til:) Håper dere finne ut av det snart. Det er ikke noe greit når familien blir utslitt. Dette går ut over alle. Hvis du vil ha ett råd, vil jeg gi deg ett. Les litt om eye - q. Dette er ett naturlig tilskudd som skal ha veldig bra effekt både på konsentrasjon, aktivitet, mestring, selvtillitt... Mye av dette henger i sammen. Skader ikke å prøve!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258239-bekymret-for-min-datter-kan-hun-ha-adhd/#findComment-2055021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Jeg støtter din mann i at familieterapi ikke er tingen. Din datter bør henvises til BUP for å få en skikkelig utredning av spesialister. Om disse finner at din datter er helt psykisk frisk, kan familieterspi evt vurderes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258239-bekymret-for-min-datter-kan-hun-ha-adhd/#findComment-2055102 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Hei! Jeg skrev et langt innlegg i går kveld om vår jente på 5,5 som har en del av de samme tingene å slite med som di jente. Klarte ikke å få sendt det - skal prøve igjen i kveld. Har ikke mulighet til å skrive det på nytt akkurat nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258239-bekymret-for-min-datter-kan-hun-ha-adhd/#findComment-2055192 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente31 Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Hei! Jeg skrev et langt innlegg i går kveld om vår jente på 5,5 som har en del av de samme tingene å slite med som di jente. Klarte ikke å få sendt det - skal prøve igjen i kveld. Har ikke mulighet til å skrive det på nytt akkurat nå. Ok d setter jeg stor pris på 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/258239-bekymret-for-min-datter-kan-hun-ha-adhd/#findComment-2055291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.