Gå til innhold

Selvhenføring og andre psykotisk symptomer ved alvorlig depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest Schizotypal mann

1) Er det mulig at selvhenføring er noe som henger med en alvorlig depresjon? Feks at pasienten tenker at fremmede folk på butikken snakker negativt om en (feks an man er stygg og feit og en snyltende trygdet)?

2) Er det vanlig å føle mye skyld ved alvorlig depresjon? Slik at det faktisk går dithen at man frykter for straff fra samfunnet, noe som for alle andre høres helt "absurd" ut? Altså ikke at man fortjener det, men at man frykter for det?

3) Et lite tillegsspørsmål: om disse symptomene (selvhenføring, frykt for innbilt straff) er forårasket av depresjon, vil man da klare å gjenomføre normale dagsverk i en arbeidssituasjon? Eller er ikke det forenlig med den grad av (alvorlig med psykose?) depresjon?

4) Om det er "ja" på de forutgående spørsmålene, hvordan vil man kunne skille mellom en depresjon som medfører en del paranoia og psykotiske symptomer, og en personlighet som tenker veldig paranoid og har trekk som grenser til psykotiske trekk, som medfører at man blir deprimert? For å si det litt enklere, hva kommer først, høna eller egget?

Fortsetter under...

Ifølge Jostein Gaarder kom egget først.

I følge meg så minner du litt om en deprimert bipolar, not saying you are, bare at... kjenner litt lusa på gangen!

Men jeg kan selvfølgelig ta jævlig feil.

Men bare minner om meg selv før, at jeg bare like gjerne kunne dra på sosialen, orka ikke noe annet enn å sove og spise lell så...

En true psykotisk ville kanskje ikke sitte på nett ?

Mulig jeg er på bærtur da!

Men iallfall. ifølge Josten Gaarder kom egget først.

Gjest Schizotypal mann

Ifølge Jostein Gaarder kom egget først.

I følge meg så minner du litt om en deprimert bipolar, not saying you are, bare at... kjenner litt lusa på gangen!

Men jeg kan selvfølgelig ta jævlig feil.

Men bare minner om meg selv før, at jeg bare like gjerne kunne dra på sosialen, orka ikke noe annet enn å sove og spise lell så...

En true psykotisk ville kanskje ikke sitte på nett ?

Mulig jeg er på bærtur da!

Men iallfall. ifølge Josten Gaarder kom egget først.

Nei, jeg er jo ikke psykotisk... hehe... men har litt symptomer på det, da.

Prøver ikke si jeg er psykotisk, men jeg vet at jeg tenker veldig "negativt" og "paranoid"...

Kan karakterisere det som "underlige opplevelser"...

Men bipolar er jeg ikke da, for aldri i livet om jeg har vært manisk =)

Nei, jeg er jo ikke psykotisk... hehe... men har litt symptomer på det, da.

Prøver ikke si jeg er psykotisk, men jeg vet at jeg tenker veldig "negativt" og "paranoid"...

Kan karakterisere det som "underlige opplevelser"...

Men bipolar er jeg ikke da, for aldri i livet om jeg har vært manisk =)

var det jeg også sa...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...