Gå til innhold

Digitalkamera

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er Fuji FinePix F30 et godt kjøp?

Ser det får knallkritikker overalt, og Din Side gir det karakter 6.

Jeg har null greie på fotografering og kameraer, og forstår knapt hva jeg leser når fotoekspertene babler om ISO-verdier og vidvinkler og haugevis av andre begreper.

Er det noen stor forskjell på et kamera som dette (koster rett over 2000 kroner) og et litt eldre kamera til tusenlappen?

Jeg kommer sannsynligvis ikke til å bruke kameraet så veldig mye. Det blir på ferier, en og annen fest og diverse, samt durkdrevne sexbilder hvis jeg møter en spenstig kvinne jeg vil legge ut bilder av på nettet.

Noen som har erfaringer med kameraet nevnt over?

Her er en test av det:

http://tinyurl.com/y477en

En ting til: Jeg ser en del nettbutikker opererer med en fireårs forsikring til rundt 500 kroner. Det er ingen idiotforsikring som omfatter alt, og jeg lurer derfor på hva forskjellen er på en sånn forsikring og garantitida?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Når det gjelder disse ekstra forsikringene, så tror jeg det var DinSide.no som skrev om de for ikke lenge sida. Poenget deres var i alle fall at det var bortkastet ettersom de fleste allerede har innboforsikringer som vil dekke det samme.

Jeg kjenner ikke til det kameraet du nevner, men jeg har det første kameraet DinSide.no noen side ga terningkast 6, og det er et kjempebra kamera. De har ikke vært veldig slepphendte med toppkarakterene tidligere i alle fall, så det er nok verdt å ta med seg det de mener.

Gjest NurseNovel
Skrevet

Ut fra det jeg vet om kameraer og ut fra at jeg tar mye bilder - vil jeg mene du skulle klare deg GODT med forgjengeren. Ut fra det jeg leser ser det ut til å være et godt kamera og enkelt å betjene.

For å få gode bilder trenger du ikke å kjøpe det nyeste:)

Skrevet

Når det gjelder disse ekstra forsikringene, så tror jeg det var DinSide.no som skrev om de for ikke lenge sida. Poenget deres var i alle fall at det var bortkastet ettersom de fleste allerede har innboforsikringer som vil dekke det samme.

Jeg kjenner ikke til det kameraet du nevner, men jeg har det første kameraet DinSide.no noen side ga terningkast 6, og det er et kjempebra kamera. De har ikke vært veldig slepphendte med toppkarakterene tidligere i alle fall, så det er nok verdt å ta med seg det de mener.

Ok, thanks.

2495,- er vel uansett en grei pris for det Din Side påstår er det ypperste innen kompaktkameraer.

HiFi-klubben har langt artigere forsikring enn det der. Rundt 500 kroner for 5 år, og da kan jeg kaste DVD-spilleren ut av vinduet når den begynner å fuske, og likevel få ny. :)

Skrevet

Ut fra det jeg vet om kameraer og ut fra at jeg tar mye bilder - vil jeg mene du skulle klare deg GODT med forgjengeren. Ut fra det jeg leser ser det ut til å være et godt kamera og enkelt å betjene.

"For å få gode bilder trenger du ikke å kjøpe det nyeste:)"

I know. Og det var det jeg tenkte.

Det som frister mest med det der er batteritida som ser veldig god ut, samt det faktum at det visstnok tar veldig gode bilder kun ved bruk av automatinnstillinga. Men det gjør vel egentlig forgjengeren også.

Dog er vel faktisk ikke forgjengeren så veldig mye billigere, tror jeg. Det er vel kun snakk om noen få hundrelapper.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ok, thanks.

2495,- er vel uansett en grei pris for det Din Side påstår er det ypperste innen kompaktkameraer.

HiFi-klubben har langt artigere forsikring enn det der. Rundt 500 kroner for 5 år, og da kan jeg kaste DVD-spilleren ut av vinduet når den begynner å fuske, og likevel få ny. :)

"Rundt 500 kroner for 5 år, og da kan jeg kaste DVD-spilleren ut av vinduet når den begynner å fuske, og likevel få ny. :)"

Jada, det er som han sa, han som solgte meg kjøleskap og lurte innpå meg en slik forsikring. Om kjøleskapet tippa over og det var min feil så ville jeg få et splitte nytt et. Syns jeg ser et side-by-side-kjøleskap på godt over 100 kilo vippe over fordi jeg vimser bortover gulvet. :-)

Og jeg vil nå gjerne se i RL at det virkelig er så enkelt som at du får ny DVD-spiller om du pælmer den du har ut vinduet. ;-D..

Skrevet

"Rundt 500 kroner for 5 år, og da kan jeg kaste DVD-spilleren ut av vinduet når den begynner å fuske, og likevel få ny. :)"

Jada, det er som han sa, han som solgte meg kjøleskap og lurte innpå meg en slik forsikring. Om kjøleskapet tippa over og det var min feil så ville jeg få et splitte nytt et. Syns jeg ser et side-by-side-kjøleskap på godt over 100 kilo vippe over fordi jeg vimser bortover gulvet. :-)

Og jeg vil nå gjerne se i RL at det virkelig er så enkelt som at du får ny DVD-spiller om du pælmer den du har ut vinduet. ;-D..

"Og jeg vil nå gjerne se i RL at det virkelig er så enkelt som at du får ny DVD-spiller om du pælmer den du har ut vinduet. ;-D.. "

Jeg lover å si fra. Skal naturligvis sjekke ut dette når spilleren blir utslitt. Men jeg vil tro jeg har et par år på meg ennå. :)

Men jeg har det for øvrig svart på hvitt at forsikringa dekker ALT.

Gjest ChiengMai
Skrevet

"Og jeg vil nå gjerne se i RL at det virkelig er så enkelt som at du får ny DVD-spiller om du pælmer den du har ut vinduet. ;-D.. "

Jeg lover å si fra. Skal naturligvis sjekke ut dette når spilleren blir utslitt. Men jeg vil tro jeg har et par år på meg ennå. :)

Men jeg har det for øvrig svart på hvitt at forsikringa dekker ALT.

"Men jeg har det for øvrig svart på hvitt at forsikringa dekker ALT."

Hehe, samme har jeg når det gjelder kjøleskapet, men jeg stoler overhodet ikke på det likevel. Forsikringsbransjen er forsikringsbransjen uansett hvem som selger forsikringene.

So.. Keep me posted! :-)

Gjest NurseNovel
Skrevet

"For å få gode bilder trenger du ikke å kjøpe det nyeste:)"

I know. Og det var det jeg tenkte.

Det som frister mest med det der er batteritida som ser veldig god ut, samt det faktum at det visstnok tar veldig gode bilder kun ved bruk av automatinnstillinga. Men det gjør vel egentlig forgjengeren også.

Dog er vel faktisk ikke forgjengeren så veldig mye billigere, tror jeg. Det er vel kun snakk om noen få hundrelapper.

Ja, batteritia var jo usannsynlig god!!!:) Hvis du skal ha kamera med deg ut i kulda så husk for all del å ha på innerlomma hvor det er varmt. Ellers tar det KUN kort tid før de dør....

Skrevet

Ja, batteritia var jo usannsynlig god!!!:) Hvis du skal ha kamera med deg ut i kulda så husk for all del å ha på innerlomma hvor det er varmt. Ellers tar det KUN kort tid før de dør....

Er det noe poeng med veske til kameraet? Ser for meg at det passer like bra i lomma?

Gjest NurseNovel
Skrevet

Er det noe poeng med veske til kameraet? Ser for meg at det passer like bra i lomma?

For å beskytte displayet ville jeg spandert en veske-ting.

Skrevet

For å beskytte displayet ville jeg spandert en veske-ting.

Ok. Thanks.

Jeg vurderer for øvrig å bestille fra www.japanfoto.no. De er billigst.

Men jeg må også ha minnekort. Er 398 for 1 gb en god pris?

Og hvorfor koster 512 mb kun 30 kroner mindre?

Hva med 179 for bæreveska?

Tenkte som så at de muligens tar igjen for det billige kameraet på tilleggsutstyr de fleste kjøper ...

Gjest NurseNovel
Skrevet

Ok. Thanks.

Tenkte som så at de muligens tar igjen for det billige kameraet på tilleggsutstyr de fleste kjøper ...

179 for veske er ikke dyrt. Når det gjelder minnekort er jeg ikke oppdatert. Lenge siden jeg kjøpte det. Syns å huske jeg betalte 350 kr for et med 128 MB. Men det er som sagt noen år siden.

Gjest this is a signature
Skrevet

Hvor finner jeg minnekort til digitalt kamera på nettet?

Skrevet

179 for veske er ikke dyrt. Når det gjelder minnekort er jeg ikke oppdatert. Lenge siden jeg kjøpte det. Syns å huske jeg betalte 350 kr for et med 128 MB. Men det er som sagt noen år siden.

Ser ut til å være en ganske god pris det også, ja. Komplett tar rundt 200 kroner mer for sine minnekort på 1 gb.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ok. Thanks.

Pass bare på at du får et raskt nok kort, det er sjelden lurt å kjøpe de billigste.

Skrevet

Hvor finner jeg minnekort til digitalt kamera på nettet?

mpx.no

komplett.no

og alle andre nettbutikker som selger datautstyr

Se www.startsiden.no - underkategori Butikker - videre på Data

Skrevet

Pass bare på at du får et raskt nok kort, det er sjelden lurt å kjøpe de billigste.

Hvordan ser man det?

Kan ikke du gå inn på www.japanfoto.no, klikke deg innpå kameraet nevnt over (det ligger på forsiden), og sjekke ut minnekortet som ligger under "tilleggsutstyr" nede på siden. :)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hvordan ser man det?

Kan ikke du gå inn på www.japanfoto.no, klikke deg innpå kameraet nevnt over (det ligger på forsiden), og sjekke ut minnekortet som ligger under "tilleggsutstyr" nede på siden. :)

Aha, kameraet bruker XD kort, da vet jeg rett og slett ikke om det finnes raske og trege kort. Det står at kortet har en skrivehastighet på 3MB og lesehastighet på 5 MB i sekundet. I min verden er det tregt. :-)

Til forskjell har et Ultra III SD kort en lese- og skrivehastighet på 20 MB i sekundet, noe som betyr at man kan ta flere bilder på kort tid. Under forutsetning av at man har et raskt kamera, that is.

Mitt kamera takler f. eks fint et minnekort med 133x hastighet, dvs en skrivehastighet på 15,5 MB og lesehastighet på 20 MB. men også et Ultra III kort ville forbedre ytelsen. Jeg er så sær og picky at jeg kun vil kjøpe kameraer med enten Compact Flash eller SD av den grunn selv om andre kameraer kan være like bra.

Skrevet

Aha, kameraet bruker XD kort, da vet jeg rett og slett ikke om det finnes raske og trege kort. Det står at kortet har en skrivehastighet på 3MB og lesehastighet på 5 MB i sekundet. I min verden er det tregt. :-)

Til forskjell har et Ultra III SD kort en lese- og skrivehastighet på 20 MB i sekundet, noe som betyr at man kan ta flere bilder på kort tid. Under forutsetning av at man har et raskt kamera, that is.

Mitt kamera takler f. eks fint et minnekort med 133x hastighet, dvs en skrivehastighet på 15,5 MB og lesehastighet på 20 MB. men også et Ultra III kort ville forbedre ytelsen. Jeg er så sær og picky at jeg kun vil kjøpe kameraer med enten Compact Flash eller SD av den grunn selv om andre kameraer kan være like bra.

Hmmm. Ok. Sa meg ikke ekstremt mye. :)

Men til kompaktkamera å være skal visstnok det her være veldig raskt.

Jaja. Sikkert bra nok for meg og mine feriebilder. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...