Gå til innhold

Å finne mening i døden..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Din bror lever i deg og gjennom deg og de andre som minnes og gjenkaller ham i sitt indre.

Slik har også jeg hatt min elskede mormor og tante med meg siden de døde.

Også min bestemor. Alle disse så jeg som døde, og jeg kunne som deg se at de ikke var seg selv lenger, bare et dødt skall.

Tror det skyldes at alle livsfunksjonene var opphørt, blodet som ga huden farge og spenst, øynene som rommet personene med livsgnist og ansiktet som bar følelsene tydelig i mimikk og trekk.

Jeg klarer bare ikke å tro på noen gud... Det er lite sannsynlig, rett og slett.

Og jeg føler at jeg må ta stilling til slike spørsmål, ikke bare helgardere eller la være å forholde meg til det.

Kan selvfølgelig ikke kategorisk avvise at gud finnes heller.

Men, skal jeg være konsekvent og bunnærlig, må jeg kalle meg en tviler/agnostiker.

Har nok kalt meg agnostiker til tider, jeg og. Det er ikke alt vi kan forstå!! Derfor er tro, håp og kjærlighet en fin ting å ha:)

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Moraki

27

• avtrykk

7

• ShitDiddelyDo

7

• ylvali1365381015

7

Skrevet

Jeg har mistet et barn og tror ikke det finnes noen "mening" i det. Jeg finner det støtende at andre skulle tro at det er noe gud har gjort for å lære meg noe.

Jeg tror det er tilfeldig hvem som lever og hvem som dør! Akkurat som Gud lar solen stå opp for både troende og ikke-troende...

Når døden rammer unge og uskyldige, virker det meningsløst, det _er_ meningsløst! Det er da troen skal slå inn for oss troende, vi tror ikke at det er slutten, men overgangen til noe bedre!

Vi kan be til Gud om beskyttelse, men vi er likevel ansvarlig for de valgene vi selv tar. Uten den frie vilje, ville vi bare være marionettedukker i Guds hender, og det er vi så definitivt ikke!

Om jeg tror på Gud og mister et barn, og du tror ikke på Gud og mister et barn, er det absolutt like meningsløst for oss begge!

Ingen av oss kan skylde på Gud eller finne en mening i at Gud skulle ta det kjæreste vi eier fra oss. Det fungerer ikke slik for meg ihvertfall, og jeg er troende, for meg er alt som skjer på jorden menneskestyrt...

Mennesker som styrer, mennesker som dreper, mennesker som voldtar, mennesker som kjører biler, mennesker som blir syke og mennesker dør. Om de er gode eller onde, unge eller gamle, vi dør av det som eventuelt rammer oss. Det er ingen straff eller belønning.

Kondolerer så mye over tapet av ditt barn.

klem

Gjest spør du meg
Skrevet

Jeg tror ikke Gud tar noen som helst.Det ville vært en meget ukjærlig Gud.

Uforutsett tid og hendelser rammer alle, det står i Bibelen.

Med andre ord, de som dør, dør og det er ingens feil.

Skrevet

Jeg tror det er tilfeldig hvem som lever og hvem som dør! Akkurat som Gud lar solen stå opp for både troende og ikke-troende...

Når døden rammer unge og uskyldige, virker det meningsløst, det _er_ meningsløst! Det er da troen skal slå inn for oss troende, vi tror ikke at det er slutten, men overgangen til noe bedre!

Vi kan be til Gud om beskyttelse, men vi er likevel ansvarlig for de valgene vi selv tar. Uten den frie vilje, ville vi bare være marionettedukker i Guds hender, og det er vi så definitivt ikke!

Om jeg tror på Gud og mister et barn, og du tror ikke på Gud og mister et barn, er det absolutt like meningsløst for oss begge!

Ingen av oss kan skylde på Gud eller finne en mening i at Gud skulle ta det kjæreste vi eier fra oss. Det fungerer ikke slik for meg ihvertfall, og jeg er troende, for meg er alt som skjer på jorden menneskestyrt...

Mennesker som styrer, mennesker som dreper, mennesker som voldtar, mennesker som kjører biler, mennesker som blir syke og mennesker dør. Om de er gode eller onde, unge eller gamle, vi dør av det som eventuelt rammer oss. Det er ingen straff eller belønning.

Kondolerer så mye over tapet av ditt barn.

klem

Tusen takk, både for inlegget og for kondolansen.

Skrevet

Tusen takk, både for inlegget og for kondolansen.

Håper det oppklarte litt.

Tenker på deg

ylvali1365381015
Skrevet

Følte du at jeg påtok meg oppgaven og dømme snille og slemme, tror jeg du tok kraftig feil :-D

Kaster jeg sten i glasshus?

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med det du skrev.

Slik jeg forsto innlegget ditt mente du alvorlig at det fantes en himmel der du var glad for at det var nok av plass til deg selv og de andre snille menneskene.

Mulig jeg blingsa veldig, beklager det isåfall!

:-)

Gjest Underskrift
Skrevet

Slik jeg forsto innlegget ditt mente du alvorlig at det fantes en himmel der du var glad for at det var nok av plass til deg selv og de andre snille menneskene.

Mulig jeg blingsa veldig, beklager det isåfall!

:-)

Om du har lest videre, ville du også sett at jeg tror han bruker samme metode som julenissen for og finne forskjell på snille og slemme.

Du leste sikkert innlegget mitt med di vrange brillene på;o)

Skjer titt og ofte meg i alle fall :o) (at jeg leser med feil "briller" altså)

Ha en super helg :o)

ylvali1365381015
Skrevet

Om du har lest videre, ville du også sett at jeg tror han bruker samme metode som julenissen for og finne forskjell på snille og slemme.

Du leste sikkert innlegget mitt med di vrange brillene på;o)

Skjer titt og ofte meg i alle fall :o) (at jeg leser med feil "briller" altså)

Ha en super helg :o)

;-)

Ha en deilig helg, du også!

Jeg nyter et til flrer glass vin med min lillesøster, som endelig er hjemme fra Bergen på juleferie. ( Hva har hun nå der å gjøre?? ;-/ )

Det er så deilig å ha henne her, kan ikke sitte lenge i kveld...

Nyt desembernatten!

Skrevet

Håper det oppklarte litt.

Tenker på deg

Oppklarende i forhold til din tro hvertfall. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...