Gå til innhold

Noen økonomer her? de FRYKTER lav ledighet nå...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lav ledighet gjør at du må betale mer for å få nye medarbeidere, og du må betale mer for å beholde de gamle. Da blir det dyrere for selskapene å levere de tjenester eller produkter de produserer, og da blir lønnsomheten også mindre.

Skrevet

Lav ledighet = høyere lønninger ettersom det vil være vanskelig å få tak i folk. Om du strever med å finne noen, så er du (som arbeidsgiver) villig til å betale mer for en person. Som privatperson kan du da også forlange mer lønn for en jobb.

Enkelt og greit baserer det seg på tilbud og etterspørsel.

Skrevet

Dette fører til økt press på lønningene. Stiger lønningene, så øker inflasjonen og alle varer blir dyrere.

Det igjen fører til at vi får mindre konkurranseevne og får ikke solgt våre varer.

Bedrifter blir nedlagt og hele Norge går dårligere.

Ikke bare, bare dette skjønner du:-)

Skrevet

Som de andre sier, det skaper press i økonomien om arbeidsledigheten er for lav.

For å ha et dynamisk arbeidsmarked bør en ha en viss ledighet. Det vet selvfølgelig politikerne også, men ingen tør si det høyt.

Skrevet

Som de andre sier, det skaper press i økonomien om arbeidsledigheten er for lav.

For å ha et dynamisk arbeidsmarked bør en ha en viss ledighet. Det vet selvfølgelig politikerne også, men ingen tør si det høyt.

Det var akkurat den kommentaren jeg ventet på:) INGEN politiker kan si det samme som denne NAV-mannen - for da vil ikke "vanlig folk" stemme på dem.

Rart at ikke folk skjønner at vi må finne oss i å betale en pris for velferden vår.

Skrevet

Jeg kan sende deg min 30 sider besvarelse på hvorfor lav ledighet ikke nødvendigvis er noe positivt ;)

Hadde nemlig eksamen i makroøkonomi for noen dager siden.

Skrevet

Jeg kan sende deg min 30 sider besvarelse på hvorfor lav ledighet ikke nødvendigvis er noe positivt ;)

Jeg skrev 20 sider idag.

puh! Det er den j...ligste eksamen jeg noensinne har hatt.

Skrevet

Jeg skrev 20 sider idag.

puh! Det er den j...ligste eksamen jeg noensinne har hatt.

Jeg har også hatt den jævligste eksamen ever idag, men det var i et fag som heter økonomisk styring. Men men nå er det ihvertfal juleferie :-)

Skrevet

Jeg har også hatt den jævligste eksamen ever idag, men det var i et fag som heter økonomisk styring. Men men nå er det ihvertfal juleferie :-)

Huffda. Jeg skal ha noe som heter operativ økonomistyring til våren, er det det samme tro?

Uansett, heldige du. Jeg har eksamen imorgen også, bedriftsøkonomi. Og på onsdag, investering og finansiering.

Eksamensvakten kikket over skulderen min idag og sa "du er flink", så jeg håper hun har peiling på makro...

Aisha1365380364
Skrevet

På forelsesninger i makroøkonomi lærte vi at ca 5% arbeidsledighet var ønskelig.

Skrevet

Jeg mener frykten er ubegrunnet. Som flere hevder i tråden, er det ønskelig med en ledighet på mellom 3 og 5%. Da unngår man for sterkt press på lønninger, og konkurransevne og omstilling bedres.

Imidlertid er vi på topp i Europa (sammen med Sverige og Nederland) når det gjelder uføretrygdede. Dette har tradisjonelt vært en måte å løse ledighetsproblemet på.

Summen av ledige og uføretrygdede er ganske lik i de fleste europeiske land...fra 10-14 %.

Hvis man setter inn tiltak for å få en del utføretrygdede tilbake i jobb, vil dette avhjelpe presset i arbeidsmarkedet, men ikke minst også øke verdiskapningen i samfunnet vesentlig.

Ensidig fokus på ledighetstall blir derfor feilaktig.

Skrevet

Vel og bra - og jeg skjønner hvorfor - men man kan jo for syns skyld ikke gå ut og fortelle det til folk som ikke får jobb.......

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...