Gå til innhold

Skyldig i skatt

Gjest er ikke meg idag

Anbefalte innlegg

Gjest er ikke meg idag
Skrevet

Når man er skyldig i skatt, hvem er det som krever inn pengene da? Kommunen? Kemnern? Hva og hvordan skjer dette? Jeg frykter noen i min nærmeste familie risikerer å miste huset, men vil gjerne vite hvordan dette foregår. Noen der ute som vet og kan forklare litt?

Skrevet

Kemneren som innkrever pengene. Hvordan dette blir gjort er helt avhengig av hva de som er skyldig i skatt gjør eller har gjort.

Enten kan det blir tvungen trekk i lønn, eller så kan kemneren si at hele beløpet forfallet til betalingen innen en viss dato, som regel to uker frem i tid.

I verste fall kan de slå vedkommende personlig konkurs og dermed ryker det meste.

Det beste de kan gjøre er å ta kontakt med kemneren og legge frem en betalingsplan. Det verste de gjør er å ikke ta kontakt.

Gjest er ikke meg idag
Skrevet

Kemneren som innkrever pengene. Hvordan dette blir gjort er helt avhengig av hva de som er skyldig i skatt gjør eller har gjort.

Enten kan det blir tvungen trekk i lønn, eller så kan kemneren si at hele beløpet forfallet til betalingen innen en viss dato, som regel to uker frem i tid.

I verste fall kan de slå vedkommende personlig konkurs og dermed ryker det meste.

Det beste de kan gjøre er å ta kontakt med kemneren og legge frem en betalingsplan. Det verste de gjør er å ikke ta kontakt.

Så om det har gått så langt at trusselen for tvangsauksjon på huset har kommet, så er det for sent å gjøre noe?

Vil så gjerne hjelpe, men vet ikke om jeg er for sen.

Skrevet

Så om det har gått så langt at trusselen for tvangsauksjon på huset har kommet, så er det for sent å gjøre noe?

Vil så gjerne hjelpe, men vet ikke om jeg er for sen.

Det er aldri forsent, så det er bare å kaste seg rundt og be om et møte.

Kreditorene er interessert i en løsning, hvor de kan få pengene sine.

De er jo ikke interessert i å slå noen konkurs, men de vil ha igjen pengene de har lagt ut.

Det er også mulig å forhandle med dem så renter og avgifter blir mindre. Med andre ord forsøke å forhandle seg til å betale kun det opprinnelige beløpet.

Men det er svært viktig å holde seg til den avtalen som inngås.

Skrevet

Dersom den det gjelder ikke har råd til å betale restskatten, må han snarest sende brev til det kommunale skatteutvalget. Der ber han om sletting, redusering, utsetting, ioodeling av beløpet, eller hva som måtte passe.

Har vedkommende minimale inntekter f,eks, på grunn av skole eller sykdom eller arbeidsledighet, kan han søke utsettelse med betalingen til han kommer i lønnet arbeid.

Ovennevnte er det jeg husker fra jeg var med i skatteutvalget for noen perioder siden. Regnene er vel ikke helt like i alle kommuner, og de kan ha endret seg siden den gang.

Jeg husker vi var snille mot mange, men ikke mot de som hadde stor formue i form av penger og kjempedyre biler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...