Gå til innhold

Hvorfor er enkelte føde med talefeil?

Anbefalte innlegg

Petrine Eiffel
Skrevet

Og hvorfor er det enkelte som ikke klarer å stave riktig?

Skrevet

Og hvorfor er det enkelte som ikke klarer å stave riktig?

Var det noen mening i hovedinnlegget da? Tenkte bare det var noe tøys.....

Forstod ingenting...

Gjest this is a signature
Skrevet

Var det noen mening i hovedinnlegget da? Tenkte bare det var noe tøys.....

Forstod ingenting...

Nei, det var ikke tøys..

Skrevet

skulle det stå..

Hvorfor er noen født svaksynt?

Hvorfor er noen født med leppe- og ganespalte?

Hvorfor er noen født med klumpfot?

Hvorfor er noen født med en eller annen langt mer alvorlig funksjonshemning?

Eller, mener du noe helt annet med spørsmålet ang. talefeil?

Skrevet

Hvorfor er noen født svaksynt?

Hvorfor er noen født med leppe- og ganespalte?

Hvorfor er noen født med klumpfot?

Hvorfor er noen født med en eller annen langt mer alvorlig funksjonshemning?

Eller, mener du noe helt annet med spørsmålet ang. talefeil?

Har liksom aldri skjønt det..

Trodde det var dialekten som var sånn tidligere..(dama til en bekjent har det)..

Skrevet

Har liksom aldri skjønt det..

Trodde det var dialekten som var sånn tidligere..(dama til en bekjent har det)..

Men hva er problemet?

Noen er født med (eller får på et tidspunkt i livet) en talefeil eller andre små "skavanker". Ikke alle er "perfekt", men so what?

Skrevet

Nei, det var ikke tøys..

OK. Skjønte (etter korrigeringen din) hva du mente.

Noen "talefeil" er tillærte - f.eks. den sch-lyden som mange har i kj-ord.

Lesping har mange, og uten korrigering forsvinner det vel sjelden av seg selv.

Merker på mine barn at de lærer ordene riktig når jeg lar dem snakke omtrent som de vil, men at jeg er konsekvent på å si ordene riktig. Noen lyder må det terpes på for å bli korrekte, andre kommer mer av seg selv.

Gutten min på 7 er bittelitt slapp på kj-lydene, men han er blitt veldig flink til å lytte til hva han selv sier :-)

Hva slags talefeil er det snakk om her da?

Skrevet

Men hva er problemet?

Noen er født med (eller får på et tidspunkt i livet) en talefeil eller andre små "skavanker". Ikke alle er "perfekt", men so what?

Nei, ingen er perfekte..

Men trodde den r'en var en del av dialekten, som sagt..Eller en blandingsdialekt..Visste ikke at det var noe som het "talefeil" i den forstand at man hadde en "skarre"(ikke skarre, men noe liknende)-r..

Det er noe medfødt med andre ord? Det var liksom det jeg lurte på..

Skrevet

Nei, ingen er perfekte..

Men trodde den r'en var en del av dialekten, som sagt..Eller en blandingsdialekt..Visste ikke at det var noe som het "talefeil" i den forstand at man hadde en "skarre"(ikke skarre, men noe liknende)-r..

Det er noe medfødt med andre ord? Det var liksom det jeg lurte på..

Du var jo rimelig upresis i trådstart-innlegget, så det var ikke godt å vite hva du mente med spørsmålet.

Men ja, jeg tror det er medfødt, at noen har problemer med å lære å si R til normal tid. Det er vel for øvrig den av de norske lydene/bokstavene som det er vanskeligst å lære, og som ofte kommer sist hos barn.

En god venninne av meg sleit med uttale av R selv på ungdomsskolen, noe som var ille nok i seg selv, men ekstra tøft fordi hennes eget navn starter med R. Ikke bare-bare å skulle presentere seg... Men med hjelp av logoped så fikk hun dreis på det til slutt :)

Skrevet

Født med skrivefeil? ;)

Det snek seg inn en leif der ja, og det var liksom ikke rette spørsmålet hvor det burde være skriveleif..

;-)

Skrevet

Du var jo rimelig upresis i trådstart-innlegget, så det var ikke godt å vite hva du mente med spørsmålet.

Men ja, jeg tror det er medfødt, at noen har problemer med å lære å si R til normal tid. Det er vel for øvrig den av de norske lydene/bokstavene som det er vanskeligst å lære, og som ofte kommer sist hos barn.

En god venninne av meg sleit med uttale av R selv på ungdomsskolen, noe som var ille nok i seg selv, men ekstra tøft fordi hennes eget navn starter med R. Ikke bare-bare å skulle presentere seg... Men med hjelp av logoped så fikk hun dreis på det til slutt :)

Hun jeg vet om som har problemer med R, er 23 år..

Kunne hun fått hjelp, mener du?

Skrevet

Hun jeg vet om som har problemer med R, er 23 år..

Kunne hun fått hjelp, mener du?

Jeg vet ikke, men ville tro at det er mulig. Men logopeder er vel stort sett tilknyttet tjenester for barn og unge, så jeg vet ikke hvor hun kan henvende seg. I en del kommuner er det i alle fall ikke tilstrekkelig logoped-dekning for barna. Vet ikke om det finnes noen som tilbyr logoped-tjenester på det private markedet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...