Gå til innhold

Sangen om Hoa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og fy og fy. Ikke lenge til de forbyr hele boka, tenker jeg...

Jeg ser nå at jeg har blandet to sanger sammen til en smørje: "Det var en liten negergutt som hette vesle Hoa" av Torbjørn Egner (nå skulle jeg til åp skrive Torbjørn Neger!!!!!!) og "Vesle Hambo fra Mambostammen kalte krigerne sine sammen for å klage sin store nød på mangel av menneskekjød. Ompaomparatcha, ompaomparatcha....."

Og jeg har sunget begge disse sangene for mine barn :-) Huff da!

Skrevet

Jeg ser nå at jeg har blandet to sanger sammen til en smørje: "Det var en liten negergutt som hette vesle Hoa" av Torbjørn Egner (nå skulle jeg til åp skrive Torbjørn Neger!!!!!!) og "Vesle Hambo fra Mambostammen kalte krigerne sine sammen for å klage sin store nød på mangel av menneskekjød. Ompaomparatcha, ompaomparatcha....."

Og jeg har sunget begge disse sangene for mine barn :-) Huff da!

*Hehe* Jeg klarer fremdeles ikke for mitt bare liv og skjønne hva som er galt med sangen "Noen barn er brune", den handler da om at vi alle er forskjellige utenpå, men like inni - er ikke det et godt budskap da tro? *Forundret*

Skrevet

*Hehe* Jeg klarer fremdeles ikke for mitt bare liv og skjønne hva som er galt med sangen "Noen barn er brune", den handler da om at vi alle er forskjellige utenpå, men like inni - er ikke det et godt budskap da tro? *Forundret*

Enig med deg i det! Synes den også er koselig, men den har vi ikke sunget mye, egentlig helt ubevisst....

Men vi synger ofte Jesus elsker alle barna, alle barna på vår jord - rød og gul og hvit og svart, er det samme har han sagt. Jesus elsker alle barna på vår jord!

Og ungene synes det er SÅÅÅÅ stas å bytte ut de fargene med f.eks. "rosa, stripete, himmelblå og gusjegrønn"....

*knis*

Skrevet

Det der hensyntagende vedr alle som er annerledes begynner å nå latterlige høyder! Jeg sier selv neger, og jeg klassifiserer meg selv som hvit. Skjønner ikke hva som er så ille med det.

Neger og hvit er jo ikke to likeverdige ord. Den "hvite paralellen" til neger er arisk, ikke hvit.

Skal du bruke et ord som matcher hvit, så blir det svart - eller evt. brun.

Skrevet

Enig med deg i det! Synes den også er koselig, men den har vi ikke sunget mye, egentlig helt ubevisst....

Men vi synger ofte Jesus elsker alle barna, alle barna på vår jord - rød og gul og hvit og svart, er det samme har han sagt. Jesus elsker alle barna på vår jord!

Og ungene synes det er SÅÅÅÅ stas å bytte ut de fargene med f.eks. "rosa, stripete, himmelblå og gusjegrønn"....

*knis*

Du har vel hørt den "nye" varianten av den:

Jesus elsker å slå barna, alle barna på vår jord

gul og grønn og blå og svart, Jesus elsker å slå hardt...

Egentlig er den grusom, men jeg klarer ikke la være å trekke på smilebåndet alikevel... Aner ikke hvor jeg hørte den hen første gangen.

Skrevet

Neger og hvit er jo ikke to likeverdige ord. Den "hvite paralellen" til neger er arisk, ikke hvit.

Skal du bruke et ord som matcher hvit, så blir det svart - eller evt. brun.

(Nå hvisker jeg her: er det "lov" å si svart? At noen er svarte altså?)

mvh

Skrevet

Du har vel hørt den "nye" varianten av den:

Jesus elsker å slå barna, alle barna på vår jord

gul og grønn og blå og svart, Jesus elsker å slå hardt...

Egentlig er den grusom, men jeg klarer ikke la være å trekke på smilebåndet alikevel... Aner ikke hvor jeg hørte den hen første gangen.

Uff da... Nei, sånne sanger har vi ikke her i kristiansand!!!

Men ungene synger en sang på Bæbæ lille lam- melodien om at Ole brum han brente, ole Brum blei jente....

Uff....

Skrevet

(Nå hvisker jeg her: er det "lov" å si svart? At noen er svarte altså?)

mvh

Det er visstnok delte meninger om det også, men jeg tror det stort sett er akseptert ja.

Skrevet

Uff da... Nei, sånne sanger har vi ikke her i kristiansand!!!

Men ungene synger en sang på Bæbæ lille lam- melodien om at Ole brum han brente, ole Brum blei jente....

Uff....

Tralalal-bom, jeg heter Ole Brumm

Med dynamitt i lomma og plutselig sa det BOM!

Sånn døde Ole Brumm...

Det synger de her hos oss... De barna, de barna. ;o)

Skrevet

Tralalal-bom, jeg heter Ole Brumm

Med dynamitt i lomma og plutselig sa det BOM!

Sånn døde Ole Brumm...

Det synger de her hos oss... De barna, de barna. ;o)

Ja, jeg tror eldstemann har sunget den for meg :-P

Det er jo litt humor da.

Fikk litt nok da han radbakk (hvordan i huleste bøyer du å radbrekke?) Et barn er født i Betlehem...: Fra Saba kom de fisker tre, de fisker tre - de krasjet i et eiketre - Halleluja, halleluja! *s*

Men det holdt å høre det femten ganger inkludert sikkert 5 variasjoner....!

Skrevet

Det er jo litt humor da.

Fikk litt nok da han radbakk (hvordan i huleste bøyer du å radbrekke?) Et barn er født i Betlehem...: Fra Saba kom de fisker tre, de fisker tre - de krasjet i et eiketre - Halleluja, halleluja! *s*

Hva er det poden synger nå om dagen da? Jo.. skal vi se:

Nå har vi vaska golvet og vi har pynta tre og vi har satt a' mamma i toppen av et tre!

Skrevet

Det er jo litt humor da.

Nå har vi vaska golvet og vi har pynta tre og vi har satt a' mamma i toppen av et tre!

Skrevet

Junior synger denne:

Nå har vi vaska golvet, og vi har børi ved

Nå sitter vi på trappa og ser skolen brenne ned

Og lærerne de gråter, for rektor var på do (*)

Men vaktmester'n er hjemme og ser på TV2

(*): det er her visstnok underforstått at han kommer til å brenne inne...

Jeg hører til en generasjon som måtte kunne _mange_ vers på julesangene. Jeg husker at jeg likte å synge "Lov, takk og pris i evighet den hellige enfoldighet" i stedet for "trefoldighet" (Et barn er født i Betlehem), men det virker jo veldig uskyldig nå...

Skrevet

Junior synger denne:

Nå har vi vaska golvet, og vi har børi ved

Nå sitter vi på trappa og ser skolen brenne ned

Og lærerne de gråter, for rektor var på do (*)

Men vaktmester'n er hjemme og ser på TV2

(*): det er her visstnok underforstått at han kommer til å brenne inne...

Jeg hører til en generasjon som måtte kunne _mange_ vers på julesangene. Jeg husker at jeg likte å synge "Lov, takk og pris i evighet den hellige enfoldighet" i stedet for "trefoldighet" (Et barn er født i Betlehem), men det virker jo veldig uskyldig nå...

"....den hellige enfoldighet!"

Utrolig bra!!!

Jeg kunne/kan også en hel haug med vers på julesangene - de gamle og gode, vel å merke. "Nymotens" juleanger kan jeg vel bare refrengene på....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...