Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, ikke for noen.

For en sjef blir det umulig å trekke grenser mellom bare litt inntak og for mye. I de fleste tilfeller kan han ikke forlange promilleprøve av ansatte. Men han kan noen ganger se/merke inntak av alkohol. Da får det være grensen han bruker.

Fra stortingsrepresentanter forventes mer. Mye mer. Kan de ikke styre sitt eget alkoholkonsum bedre, kan de heller ikke styre et helt land. Dessuten kan ikke lovgiver forvente folks repekt for lover når de ikke holder dem selv.

Ingen skal bagatellisere inntak i jobbsammenheng. I den aktuelle kommiteen drakk alle unntatt en. De har skadet Stortingets rennome med sin adferd og burde overlate plassene sine til andre.

Alkohol skal kun nytes på egnede steder og tider. På Stortinget burde de være voksne nok til å forstå hvorfor: Av hensyn til sikkerhet for å unngå kvalitetsforringelse på arbeidet, ingen votering skal være under det minste påvirkning av alkoholinntak, av hensyn til Stortingets renomme og av hensyn til at folk skal unngå usikkerhet om deres arbeid.

De har fått en jobb som har krevd tillit fra tusenvis av stemmegivere. Da skal de også fjerne enhver tvil om rot i arbeidet overfor stemmegiverne. Ingen ved sine fulle fem setter seg inn i en bil med påvirket sjåfør; like lite kan vi ha påvirkede stortingsrepresentanter.

For meg kan folk gjerne drikke seg stup fulle, bare det ikke går ut over noen. Fok flest viser at de kan legge fuktige fester til egnet sted og tid.

Amen!

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

17

• nick

10

• gripp

8

• Mista nikket

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg synes det er helt greit, så lenge man får gjort det man skal.

OK, da skal det være fritt frem for alle så lenge de ikke kjører bil?

Skrevet

OK, da skal det være fritt frem for alle så lenge de ikke kjører bil?

Samma for meg.

Skrevet

Nei, ikke for noen.

For en sjef blir det umulig å trekke grenser mellom bare litt inntak og for mye. I de fleste tilfeller kan han ikke forlange promilleprøve av ansatte. Men han kan noen ganger se/merke inntak av alkohol. Da får det være grensen han bruker.

Fra stortingsrepresentanter forventes mer. Mye mer. Kan de ikke styre sitt eget alkoholkonsum bedre, kan de heller ikke styre et helt land. Dessuten kan ikke lovgiver forvente folks repekt for lover når de ikke holder dem selv.

Ingen skal bagatellisere inntak i jobbsammenheng. I den aktuelle kommiteen drakk alle unntatt en. De har skadet Stortingets rennome med sin adferd og burde overlate plassene sine til andre.

Alkohol skal kun nytes på egnede steder og tider. På Stortinget burde de være voksne nok til å forstå hvorfor: Av hensyn til sikkerhet for å unngå kvalitetsforringelse på arbeidet, ingen votering skal være under det minste påvirkning av alkoholinntak, av hensyn til Stortingets renomme og av hensyn til at folk skal unngå usikkerhet om deres arbeid.

De har fått en jobb som har krevd tillit fra tusenvis av stemmegivere. Da skal de også fjerne enhver tvil om rot i arbeidet overfor stemmegiverne. Ingen ved sine fulle fem setter seg inn i en bil med påvirket sjåfør; like lite kan vi ha påvirkede stortingsrepresentanter.

For meg kan folk gjerne drikke seg stup fulle, bare det ikke går ut over noen. Fok flest viser at de kan legge fuktige fester til egnet sted og tid.

Tiltredes!

Skrevet

Hos oss står det i reglementet at det ikke er lov å drikke på arbeid, eller komme beruset på arbeid (om det ikke er fjernet i senere tid). Jeg vet også om personer som er blitt oppsagt p.g.a. alkohol. Noen fortalte at de pleide gjemme en kollega (om han ikke var helt edru) når noen i ledelsen gikk gjennom arbeidshallen.

I dag har man vel et utvalg (akan? eller noe lignende) som skal ta seg av sånne tilfeller.

Skrevet

Tviler på at de synes det hadde vært helt greit at jeg som sykepleier drakk øl eller andre alkoholholdige drikker sammen med legene i lunsjen, før vi gikk tilbake og startet på en ny operasjon... Er offentlig ansatte vi, og kjører ikke bil...

Nei tror det er bedre vi drakk gløgg med blåbærsaft på jobb i går, og tok vina senere på kvelden:-)

Skrevet

Det hele var en bagatell, og burde forblitt det.

Men det var helt til Siv Jensen ramla ut i media og hylte og bar seg mot absolutt alle, vrælte det sedvanlige pisset om hvor synd det er på frp som parti og at alle er mot dem, og presterte til og med å sykmelde fyren for å gjøre galskapen komplett.

Det Sandberg gjorde var en bagatell, men Siv Jensen gjorde det egenhendig til en big deal.

Sjokkerende hadde det først vært hvis det var Høybråten som sto på talestolen og snøvla, og det på grunn av dobbeltmoralen. Sandberg gjorde ikke noe annet enn å ta et par tynne av det de alltid har kjempa for at flest mulig skal ha råd til å drekke.

Skrevet

Helt enig!

For som jeg sier flere ganger i denne tråden - hadde Sandberg tatt seg en pils og to akevitt mens han leste sakspapirer på senge klokka 02 om natta og måtte opp og votere klokka 08 - så hadde ingen visst det - eller brydd seg.

Senga har visst alt å si ....enda antall timer er de samme.

Men politikere VET jo(eller bør ihvertfall vite, om de er noenlunde oppegående) at de til stadighet har medias søkelys på seg. Det kreves mer av en folkevalgt enn av "Hvermannsen" mht. oppførsel. Det er derfor en vesensforskjell mellom det å innta alkohol hjemme, i senga si, uten tilskuere, og å drikke ute i offentligheten, når man er folkevalgt. Husk at de folkevalgte fungerer som forbilder.Hvilke signaler sender de ut dersom de ikke følger lover og regler?

Skrevet

Nei, ikke for noen.

Helt enig med deg!

Skrevet

Tenk deg selv - dette er folk som vet å omgås alkohol, middager etc. Om jeg hadde tatt meg en pils til maten klokka 18.00 og sjefen min ringte og sa at jeg MÅTTE komme ned på jobben og sende en annonse el. kl. 2300 - så hadde jeg ikke hatt noen problemer med det. Jeg hadde ikke kjørt selv - men jobben min hadde jeg gjort.

Dette er folk som "bor" på jobben med alt det innebærer på godt og vondt. Jeg har ingen problemer med at man drikker 2 glass rødvin til en julemiddag og så må jobbe noen timer etterpå.

Jeg hørte også talen til Sandberg - hadde aldri tenkt på engang at han skulle være beruset.

Leger jobber jo også ofte laaange dager.

Folk tåler også ulike mengder alkohol. Hvor skal grensa gå?? Er ikke det letteste å ha nulltoleranse for alkohol på arbeidet?

Skrevet

Hvis det var det verste du har hørt, har du ikke hørt mye.

VG skriver jo i dag at nesten alle spurte representanter hadde drukket i forkant av møtet. Sandbergs problem er at han entret talerstolen. Selvsagt har dekningen av slike saker også en politisk agenda.

Det er selvsagt et problem for hele Stortinget når statsbudsjettet vedtas under omstendigheter der representantene ikke føler seg skikket til å gå på talerstalen. Pinlig.

Akkurat det at de fleste var lett påseilet, gjør nok at kritikken stilner og saken roer seg. Det er så mye glasshus rundt de fleste, at de gjør lurest i å holde kjeft.

Men Stortinget burde tatt opp alkoholkutymer på bred basis, og diskutert dette.

"Akkurat det at de fleste var lett påseilet, gjør nok at kritikken stilner og saken roer seg."

At de aller fleste hadde drukket gjør det jo bare enda verre!! Da synes jeg det var bra at vi fikk søkelys på dette, så kanskje man kan få satt stopper for ukulturen.

Og du, når man har drukket, er det ikke alltid man selv kan avgjøre om man er skikket til å innta talerstolen eller ikke...Dårlig dømmekraft er vel en av alkoholens bivirkninger, er det ikke?

Skrevet

Jeg har også vært i jobbrelaterte situasjoner der det ble nydt alkohol, men da var det ingen som gikk tilbake til jobben etterpå.

Hos oss går noen tilbake til jobben og andre ikke. Jeg går tilbake til jobben og derfor rører jeg heller ikke alkoholen.Jeg tåler lite og blir ganske fort varm i toppen av vin. Jeg liker brus bedre enn øl så jeg føler ikke at jeg må ofre noe.

Skrevet

Får ta det i to innlag da.

Ordboken definer pretensiøst som:

pretensiøst: fordringsfull; innbilsk et p-t program

Kanskje ikke helt riktig fremmedord?

Joda, jeg synes det var ganske presist og treffende. Ellers takk for at du opplyser folket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...