Gå til innhold

Ny prevensjon stopper mensen

Anbefalte innlegg

Skrevet

- Det er ingen gode medisinske grunner til at en kvinne skal ha menstruasjon hvis hun ikke vil ha det, sier gynekolog og medforsker David F. Archer til WebMD.

Heller ikke norske eksperter tror at kvinner trenger å ha menstruasjon hver måned.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=144161

Jeg går på marvelon og velger å ha mensen kanskje 2-3 ganger i året. Ser ikke noe poeng i å ha det hver mnd, flere leger som har sagt jeg kan bare kutte ut helt.

Men å kutte ut helt, virker litt skummelt ...uansett hva dem sier...

Skrevet

Det er i prinsippet ikke spesielt farlig å kutte ut mensen på den måten, men spesielt sunt er det heller ikke. Det er "bra" for kroppen å ha mensen nå og da, for å "rense opp" i systemet, hvis du skjønner hva jeg mener. Det er jo en naturlig del av syklusen.

Gjest naturist
Skrevet

Hvordan kan de vite så sikkert at det ikke er usunt å ikke ha mensen?

Det er nå en grunn til at vi har denne blødningen hver måned.

Jeg er skeptisk til slikt som tukler med det naturen har laget. Tror naturen har en mening med det meste.

Gjest this is a signature
Skrevet

Jeg er skeptisk til slikt som tukler med det naturen har laget. Tror naturen har en mening med det meste.

Enig..

Gjest this is a signature
Skrevet

Det er i prinsippet ikke spesielt farlig å kutte ut mensen på den måten, men spesielt sunt er det heller ikke. Det er "bra" for kroppen å ha mensen nå og da, for å "rense opp" i systemet, hvis du skjønner hva jeg mener. Det er jo en naturlig del av syklusen.

Det tror jeg også..Har ikke hatt mensen siden juli, men er slutta med minipillen nå..

Skrevet

Har du grunnlag for det du nå sier? Mener gynekologer sier mensen ikke har noen slik funksjon.

Skrevet

I så fall må du vel være motstander av all medisinsk prevensjon?

Skrevet

Det der er bare tull. Det er ikke snakk om noen form for utrensing. Når man bruker p-piller har man heller ikke eggløsning. Under menstruasjonen er det rester fra eggløsningen som kommer ut. Hvis man ikke har eggløsning er det heller ingen grunn til å ha mensen.

Gjest naturist
Skrevet

I så fall må du vel være motstander av all medisinsk prevensjon?

Bare hormonell prevensjon. Mekanisk prevensjon (kondom, pessar, kobberspiral osv er helt greit for meg).

Skrevet

Det der er bare tull. Det er ikke snakk om noen form for utrensing. Når man bruker p-piller har man heller ikke eggløsning. Under menstruasjonen er det rester fra eggløsningen som kommer ut. Hvis man ikke har eggløsning er det heller ingen grunn til å ha mensen.

Jeg tror ikke du forstod min betegnelse for "renselse" :-)

Skrevet

Jeg hater mensen, men er selvfølgelig for gammel til å bruke p-piller...Hrmp

Skrevet

Jeg tror ikke du forstod min betegnelse for "renselse" :-)

OK, mulig det. Hva mener du da?

Skrevet

Hvordan blir det å tukle så mye med syklusen når man senere ønsker å få barn?.Uten at man ønsker å få barn kan jeg ikke se at det å kutte ut mensen skulle være så farlig eller usunt.

men om man ønsker å bli gravid?.

Skrevet

Er det usunt å ikke ha mensen så sliter jeg... Er i god gang med min 2 hormonspiral nå, og endelig har den forsvunnet helt!!!

Gjest naturist
Skrevet

Er det usunt å ikke ha mensen så sliter jeg... Er i god gang med min 2 hormonspiral nå, og endelig har den forsvunnet helt!!!

Jeg vet jo ikke om det er usunt eller ikke, men jeg synes det er litt skummelt å tukle slik med kroppens hormonbalanse.

Det kan godt hende at det er helt greit, men jeg personlig vil ikke gjør det.

Skrevet

Rense opp hva? Jeg har ikke hatt menstruasjon på snart tre år, mener du da at jeg er uren innvendig?

Skrevet

Er det ikke like skummelt å ha mensen bare to, tre ganger i året som å fjerne den helt da?

Sikkert ikke noen krise å ta den bort helt, men vi er nå laget for å ha den en gang i måneden da, så jeg er iallefall skeptisk på å dytte i seg ting som forandrer dette så drastisk.

Men hver sin lyst.

Skrevet

Rense opp hva? Jeg har ikke hatt menstruasjon på snart tre år, mener du da at jeg er uren innvendig?

Nei, men kroppen har av og til godt av å ha en fullbyrdet normal syklus, dersom den har mulighet til det.

Skrevet

Hvordan blir det å tukle så mye med syklusen når man senere ønsker å få barn?.Uten at man ønsker å få barn kan jeg ikke se at det å kutte ut mensen skulle være så farlig eller usunt.

men om man ønsker å bli gravid?.

Jeg tuklet med syklusen gjennom mange år med p-piller før jeg ønsket å bli gravid.

Ble gravid på første forsøk, befruktningen må ha skjedd mindre enn 14 dager etter siste pille :P.

Skrevet

Jeg kjenner til en gynekolog som visstnok nekter å sette inn hormonspiral. Han mener det er helsemessig skadelig å stoppe menstruasjonen helt og at mensen "renser" kroppen på en måte som er viktig for en kvinne i fruktbar alder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...