Gå til innhold

Bør jeg anmelde det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Visakortet mitt er blitt misbrukt. Oppdaget plutselig at nesten 6000 kroner var borte. Jeg ringte banken som kunne opplyse at pengene var blitt trukket fra et bettingselskap i utlandet. Jeg har aldri vært borti betting, men skjønner heller ikke hvordan noen kan ha fått tak i kortnummeret mitt m.m. Eneste muligheten er at noen har funnet det ut når jeg har handlet på nettet.

Uansett... Var i banken i dag og de sperret kontoen min og skrev at jeg ikke vedkjente meg beløpet som var trukket. Jeg har også vært i kontakt med selskapet der kortet er blitt brukt. De sa at de ikke kunne gi meg navnet på vedkommende som har brukt kortet mitt, men at jeg heller burde kontakte politiet og evt. finne ut hvem personen er da.

Men tar politiet slikt seriøst? Jeg vil selvsagt vite hvilken jævel som har rappa alle juleshoppingpengene mine, men om det sitter en tass i Kina og spiller bort mine penger, er det vel liten sjanse for at man klarer å finne ut hvem vedkommende er? Eller?

Skrevet

Ikke svar på spørsmålet ditt, men har du handlet på noen spesielle (utenlandske) nettsider eller noe like før det skjedd, hadde det vært fint å blitt advart mot den nettsiden her. Om du mistenker noen spesiell side da(?).

Jeg vil heller ikke bli lura!

Skrevet

Ikke svar på spørsmålet ditt, men har du handlet på noen spesielle (utenlandske) nettsider eller noe like før det skjedd, hadde det vært fint å blitt advart mot den nettsiden her. Om du mistenker noen spesiell side da(?).

Jeg vil heller ikke bli lura!

Nei, jeg mistenker ingen spesiell side. Handler som regel på H&M, Ellos, CDON o.l sider, som jeg regner som trygge. Men mistenker ikke dem.

Skrevet

Har selv opplevd at VISA-kort blir misbrukt, dog ikke via netthandel men stjålet kort altså. Da fikk jeg tilbakebetalt pengene ganske raskt selv før jeg valgte å anmelde saken. Anbefaler deg å anmelde så raskt som mulig!

Skrevet

Nei, jeg mistenker ingen spesiell side. Handler som regel på H&M, Ellos, CDON o.l sider, som jeg regner som trygge. Men mistenker ikke dem.

Når var du sist i utlandet da?

Gjest dropper nicket nå...
Skrevet

Her i fjorden ble det for en stund tilbake misbrukt mange kort ved at noen låste opp oppbevaringsskap i en badehall, og kopierte kortet/noterte seg kortnummeret på kredittkort...

Skrevet

Du anmelder det naturligvis. Vil tro det i de fleste saker av denne typen er vanskelig å finne ut hvem som har misbrukt kortet, men hvis skruen har vært så til de grader tjukk i hue at han har satt inn penger fra ditt kort på sin bettingkonto, der han er registrert med fullt navn, vil jeg tro det er store muligheter for at politiet faktisk kan gjøre noe, i hvert fall hvis han er norsk.

Skrevet

Når var du sist i utlandet da?

To uker siden... Men tok bare ut av minibank der. Men mulig de har skimmet det.

Synes bare det er rart at pengene ble brukt akkurat den dagen jeg fikk lønn. Mulig noen visste at det sto en del penger på kontoen den datoen.

Skrevet

Du anmelder det naturligvis. Vil tro det i de fleste saker av denne typen er vanskelig å finne ut hvem som har misbrukt kortet, men hvis skruen har vært så til de grader tjukk i hue at han har satt inn penger fra ditt kort på sin bettingkonto, der han er registrert med fullt navn, vil jeg tro det er store muligheter for at politiet faktisk kan gjøre noe, i hvert fall hvis han er norsk.

Bettingsselskapet har tydeligvis et navn ettersom de sa de ikke kunne gi meg navnet på vedkommende. Muligheten er selvsagt stor for at navnet er falskt, men noen folk er jo tjukke i huet, så får håpe det er tilfelle her.

Skrevet

Anmeld det. Betting selskapet kan ikke oppgi navnet til deg, selv om det er dine penger og kort som har blitt misbrukt. Men til politiet må de gjøre det.

Det kan jo være flere kort som er misbrukt og at de har flere saker, da er det enda lettere å få de til å ta saken.

Gjest solstice
Skrevet

Ja, anmeld det! Ikke fordi det blir oppklart, men fordi du da markerer overfor misbruker, bank og deg selv at dette er en kriminell handling og derfor skal anmeldes.

Du får sikkert brev om at saken er henlagt eller noe - men ikke la det stå på deg. Anmeld.

Skrevet

De utenlandske sidene er kanskje mest risikable?

De tre sidene du nevner har jeg også handla på, håper det ikke er dem da....og håper inderlig du finner ut av det så det ordner seg for deg!

Skrevet

De utenlandske sidene er kanskje mest risikable?

De tre sidene du nevner har jeg også handla på, håper det ikke er dem da....og håper inderlig du finner ut av det så det ordner seg for deg!

Takk. :-)

Men det kan jo være at noen har sett kortet mitt og skrevet ned kortnummeret mitt og utløpsdatoen. Noen på skolen kunne ha gjort det, noen på jobb, på en fest for lenge siden osv. Mistenker ingen, men man vet jo aldri.

Skrevet

Kortet mitt ble kopiert et eller annet sted i verden, (sannsynligvis Hong Kong, Thailand eller Malaysia) og noen dro på handletur.

160000 kroner forsvant fra kontoen. Kontoen ble overtrukket med 100000 kr uten at det ringte noen bjeller i banken.

Jeg tenkte faktisk aldri på å anmelde det, gikk ut fra at Visa tok seg av den delen.

Pengene fikk jeg tilbake sånn etterhvert (fra Visa).

Skrevet

Jeg sier som de andre her at du bør anmelde! En god grunn er at politiet da får tallmateriale på omfanget av denne typen kriminalitet. Dette kan de kan legge til grunn for å sette inn flere folk til å etterforske slike saker. Det er helt sikkert flere enn deg som har blitt utsatt for dette.

Skrevet

To uker siden... Men tok bare ut av minibank der. Men mulig de har skimmet det.

Synes bare det er rart at pengene ble brukt akkurat den dagen jeg fikk lønn. Mulig noen visste at det sto en del penger på kontoen den datoen.

Dette skjedde eksen min også. Han tok bare ut et beløp i en minibank i utlandet. En stund senere var det trukket fra 4000 kr..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...