Gjest skammer meg Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Er det ingen her som har hørt om kupévarmer? Mye bedre for både bil, miljø og mennesker :-) Mannen min går 0610. Da har kupévarmeren (inkl motorvarmer) stått på et par timer og varmet opp hans bil. Når han går, setter han den over i min bil, slik at den er god og varm når jeg går klokka 8 :-) Jeg har ikke hørt om det. Hva går det ut på? Hvor får man kjøpt en slik? Pris? 0 Siter
Piraye Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Hvorfor går det så mye bensin til dette? Det er jo minst like mye som når bilen går, det har jeg nesten vondt for å tro. Fordi bilen er veldig kald. 0 Siter
Dorthe Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Er det ingen her som har hørt om kupévarmer? Mye bedre for både bil, miljø og mennesker :-) Mannen min går 0610. Da har kupévarmeren (inkl motorvarmer) stått på et par timer og varmet opp hans bil. Når han går, setter han den over i min bil, slik at den er god og varm når jeg går klokka 8 :-) Jeg har kupèvarmer men den tapper batteriet så da starter ikke bilen. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Jeg har ikke hørt om det. Hva går det ut på? Hvor får man kjøpt en slik? Pris? Skal spørre mannen min. Det er en liten vifteovn som du setter i en kontakt inni bilen, som blåser varm luft rundt i kupéen, samtidig som motoren og oljen varmes opp slik at startingen er mer skånsom for bilen og miljøet. Tror det koster noen hundrelapper for selve ovnen, men så må du sette inn selve den motorvarmerdelen (kontakten) i motoren, og det gjøres vel på verksted. Utrolig deilig er det i alle fall! 0 Siter
Gemini Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Jeg har kupèvarmer men den tapper batteriet så da starter ikke bilen. Bruker man motorvarmer og kupevarmer samtidig så drar jo kupevarmeren strøm fra motorvarmeren, slik jeg har forstått det. Da tappes ikke batteriet. Det er løsningen jeg bruker, hvis bilen min av en eller annen grunn ikke kan stå i garasjen (les: mann som holder på med div. prosjekter i garasjen som gjør at det ikke blir plass til begge bilene der inne, samt at kun min bil har motorvarmer/kupevarmer.). 0 Siter
Katt-ja Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Bruker man motorvarmer og kupevarmer samtidig så drar jo kupevarmeren strøm fra motorvarmeren, slik jeg har forstått det. Da tappes ikke batteriet. Det er løsningen jeg bruker, hvis bilen min av en eller annen grunn ikke kan stå i garasjen (les: mann som holder på med div. prosjekter i garasjen som gjør at det ikke blir plass til begge bilene der inne, samt at kun min bil har motorvarmer/kupevarmer.). Det finnes vel to typer, en som går på batteri og en som går på bensin eller noe...? 0 Siter
Dorthe Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Bruker man motorvarmer og kupevarmer samtidig så drar jo kupevarmeren strøm fra motorvarmeren, slik jeg har forstått det. Da tappes ikke batteriet. Det er løsningen jeg bruker, hvis bilen min av en eller annen grunn ikke kan stå i garasjen (les: mann som holder på med div. prosjekter i garasjen som gjør at det ikke blir plass til begge bilene der inne, samt at kun min bil har motorvarmer/kupevarmer.). Men jeg får ikke velge fritt hva som blir satt inn i min bil så mitt webastoapperat gjør at bilen går tom for batteri. Og da jeg klagde på det sa de på verksted at det er slik det er. Jeg tror ikke trygdekontoret, les bilkontoret, vet så mye om biler som de tror. 0 Siter
Gemini Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Det finnes vel to typer, en som går på batteri og en som går på bensin eller noe...? OK, har ikke så greie på dette jeg. Men jeg ser ut fra Dorthes svar nå at hun og jeg nok har ulik type kupevarmer i bilene våre. 0 Siter
oslogutt Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Hvorfor går det så mye bensin til dette? Det er jo minst like mye som når bilen går, det har jeg nesten vondt for å tro. Ang forbruk av bensin så er man vandt til å tenke på liter per mil. Og da høres 1 liter på 10 minutter veldig mye ut. Men på en time kjører man kanskje 6-7 mil og totalforbruket på timen er kanskje 5-6 liter. 10 minutters tomgang når bilen er varm medfører nok ikke så mye forbruk, kanskje 0,4 liter alt avhengig av bil og motor. Det aktuelle eksempelet gjelder oppstart av kald bil, og da bruker bilen ekstra mye bensin. Motoren går raskere enn tomgang og bensin-blandingen er mye fetere. Blir gjerne 0,5 - 1,0 liter på 10 minutter. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Ang forbruk av bensin så er man vandt til å tenke på liter per mil. Og da høres 1 liter på 10 minutter veldig mye ut. Men på en time kjører man kanskje 6-7 mil og totalforbruket på timen er kanskje 5-6 liter. 10 minutters tomgang når bilen er varm medfører nok ikke så mye forbruk, kanskje 0,4 liter alt avhengig av bil og motor. Det aktuelle eksempelet gjelder oppstart av kald bil, og da bruker bilen ekstra mye bensin. Motoren går raskere enn tomgang og bensin-blandingen er mye fetere. Blir gjerne 0,5 - 1,0 liter på 10 minutter. Men om man starter den kald og lar den gå på tomgang kontra å starte den kald og kjøre med den..? Den bruker vel mye bensin når den er kald uansett om den går på tomgang eller kjører? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Er det ingen her som har hørt om kupévarmer? Mye bedre for både bil, miljø og mennesker :-) Mannen min går 0610. Da har kupévarmeren (inkl motorvarmer) stått på et par timer og varmet opp hans bil. Når han går, setter han den over i min bil, slik at den er god og varm når jeg går klokka 8 :-) Har du peiling på hva en sånn en koster? *lei av å skrape bil* 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Huff, ler av meg selv nå Ja, du klarte det to ganger også, det var det som var imponerende 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 I dagbladet var (er?) det en sånn spalte man kunne sende inn sms'er med forskjellige uttalelser hver fredag. En jul for et par år siden var det en som sendte inn noe sånt som dette: "I Norge er det ikke lov til å la bilen stå på tomgang i mer enn to minutter, og det er ikke lov til å kjøre bil med nedisete vinduer. Kan noen ringe sjefen min og si at jeg kommer på jobb i april?" 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Er det ingen her som har hørt om kupévarmer? Mye bedre for både bil, miljø og mennesker :-) Mannen min går 0610. Da har kupévarmeren (inkl motorvarmer) stått på et par timer og varmet opp hans bil. Når han går, setter han den over i min bil, slik at den er god og varm når jeg går klokka 8 :-) Jeg har hørt om kupevarmer. Jeg -har- til og med kupevarmer. Så da mangler bare garasjen/carporten med tilhørende strømuttak :/ Hilsen en gateparkerende 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Ved funksjonshemming er det slevsagt noe annet. Nå er ikke jeg det så derfor burde jeg da heller skrape isen fremfor å skade miljøet. Tar jo maks et par minutter når henden funker ordentlig. Det er mulig du får vekk det verste laget med is på et par minutter. Men det er jo ikke slik at sikten blir bra fordet. Om det ikke er is på innsiden av bilruta, så blir det dogg, og umulig sikt. Jeg pleier å starte opp bilen, sette på setevarmer, varmeapparat med full guffe mot vinduene, og varmetråder i vinduene, og så begynner jeg å skrape. Det hender jeg må sitte litt i bilen og vente på at doggen skal bli borte fra innsiden av vinduene. Om jeg har dårlig tid skraper jeg litt med gummikanten på isskrapa, men det blir stort sett ikke helt bra før bilen har blitt varmere. 0 Siter
Gjest varmtvann Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Jeg tar alltid kannen jeg bruker til å vanne blomstene med, fyller den med varmt vann og heller over bilvinduene. Vips, isen er borte og jeg kan kjøre. Tar ikke ett minutt engang. Trodde det skulle fryse på igjen med det samme første gang jeg prøvde, men det gjorde det ikke. Og ikke tar bilden skade av det heller. Noen påsto nemlig at lakken ble ødelagt, men det gjør den ikke. 0 Siter
GoodTimes Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Hihi, nå var du ikke politisk korrekt. Det heter ikke bundet til rullestol altså eller binder de ham fast i den ;o) Æsj, jeg så at det var noe krøkkete (!) med uttrykket da jeg skreiv det, men jeg var så opptatt av å få fram budskapet, da! 0 Siter
Dorthe Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Æsj, jeg så at det var noe krøkkete (!) med uttrykket da jeg skreiv det, men jeg var så opptatt av å få fram budskapet, da! Hihi, jeg bare måtte ) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Ang forbruk av bensin så er man vandt til å tenke på liter per mil. Og da høres 1 liter på 10 minutter veldig mye ut. Men på en time kjører man kanskje 6-7 mil og totalforbruket på timen er kanskje 5-6 liter. 10 minutters tomgang når bilen er varm medfører nok ikke så mye forbruk, kanskje 0,4 liter alt avhengig av bil og motor. Det aktuelle eksempelet gjelder oppstart av kald bil, og da bruker bilen ekstra mye bensin. Motoren går raskere enn tomgang og bensin-blandingen er mye fetere. Blir gjerne 0,5 - 1,0 liter på 10 minutter. Ok, du har sikkert rett, dette har jeg overhodet ikke peiling på. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 19. desember 2006 Skrevet 19. desember 2006 Jeg har hørt om kupevarmer. Jeg -har- til og med kupevarmer. Så da mangler bare garasjen/carporten med tilhørende strømuttak :/ Hilsen en gateparkerende UPS! Ja, det var jo en vesentlig mangel :-P Du får ønske deg garasje med strømuttak til jul :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.