Gå til innhold

Å varme opp bilden.

Anbefalte innlegg

Gjest skammer meg
Skrevet

Er det ingen her som har hørt om kupévarmer? Mye bedre for både bil, miljø og mennesker :-)

Mannen min går 0610. Da har kupévarmeren (inkl motorvarmer) stått på et par timer og varmet opp hans bil.

Når han går, setter han den over i min bil, slik at den er god og varm når jeg går klokka 8 :-)

Jeg har ikke hørt om det. Hva går det ut på? Hvor får man kjøpt en slik? Pris?

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

8

• Caloni Makaroni

7

• Katt-ja

4

• oslogutt

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvorfor går det så mye bensin til dette? Det er jo minst like mye som når bilen går, det har jeg nesten vondt for å tro.

Fordi bilen er veldig kald.

Skrevet

Er det ingen her som har hørt om kupévarmer? Mye bedre for både bil, miljø og mennesker :-)

Mannen min går 0610. Da har kupévarmeren (inkl motorvarmer) stått på et par timer og varmet opp hans bil.

Når han går, setter han den over i min bil, slik at den er god og varm når jeg går klokka 8 :-)

Jeg har kupèvarmer men den tapper batteriet så da starter ikke bilen.

Skrevet

Jeg har ikke hørt om det. Hva går det ut på? Hvor får man kjøpt en slik? Pris?

Skal spørre mannen min. Det er en liten vifteovn som du setter i en kontakt inni bilen, som blåser varm luft rundt i kupéen, samtidig som motoren og oljen varmes opp slik at startingen er mer skånsom for bilen og miljøet. Tror det koster noen hundrelapper for selve ovnen, men så må du sette inn selve den motorvarmerdelen (kontakten) i motoren, og det gjøres vel på verksted.

Utrolig deilig er det i alle fall!

Skrevet

Jeg har kupèvarmer men den tapper batteriet så da starter ikke bilen.

Bruker man motorvarmer og kupevarmer samtidig så drar jo kupevarmeren strøm fra motorvarmeren, slik jeg har forstått det. Da tappes ikke batteriet.

Det er løsningen jeg bruker, hvis bilen min av en eller annen grunn ikke kan stå i garasjen (les: mann som holder på med div. prosjekter i garasjen som gjør at det ikke blir plass til begge bilene der inne, samt at kun min bil har motorvarmer/kupevarmer.).

Skrevet

Bruker man motorvarmer og kupevarmer samtidig så drar jo kupevarmeren strøm fra motorvarmeren, slik jeg har forstått det. Da tappes ikke batteriet.

Det er løsningen jeg bruker, hvis bilen min av en eller annen grunn ikke kan stå i garasjen (les: mann som holder på med div. prosjekter i garasjen som gjør at det ikke blir plass til begge bilene der inne, samt at kun min bil har motorvarmer/kupevarmer.).

Det finnes vel to typer, en som går på batteri og en som går på bensin eller noe...?

Skrevet

Men jeg får ikke velge fritt hva som blir satt inn i min bil så mitt webastoapperat gjør at bilen går tom for batteri. Og da jeg klagde på det sa de på verksted at det er slik det er.

Jeg tror ikke trygdekontoret, les bilkontoret, vet så mye om biler som de tror.

Skrevet

Det finnes vel to typer, en som går på batteri og en som går på bensin eller noe...?

OK, har ikke så greie på dette jeg. Men jeg ser ut fra Dorthes svar nå at hun og jeg nok har ulik type kupevarmer i bilene våre.

Skrevet

Hvorfor går det så mye bensin til dette? Det er jo minst like mye som når bilen går, det har jeg nesten vondt for å tro.

Ang forbruk av bensin så er man vandt til å tenke på liter per mil. Og da høres 1 liter på 10 minutter veldig mye ut.

Men på en time kjører man kanskje 6-7 mil og totalforbruket på timen er kanskje 5-6 liter.

10 minutters tomgang når bilen er varm medfører nok ikke så mye forbruk, kanskje 0,4 liter alt avhengig av bil og motor.

Det aktuelle eksempelet gjelder oppstart av kald bil, og da bruker bilen ekstra mye bensin. Motoren går raskere enn tomgang og bensin-blandingen er mye fetere. Blir gjerne 0,5 - 1,0 liter på 10 minutter.

Skrevet

Ang forbruk av bensin så er man vandt til å tenke på liter per mil. Og da høres 1 liter på 10 minutter veldig mye ut.

Men på en time kjører man kanskje 6-7 mil og totalforbruket på timen er kanskje 5-6 liter.

10 minutters tomgang når bilen er varm medfører nok ikke så mye forbruk, kanskje 0,4 liter alt avhengig av bil og motor.

Det aktuelle eksempelet gjelder oppstart av kald bil, og da bruker bilen ekstra mye bensin. Motoren går raskere enn tomgang og bensin-blandingen er mye fetere. Blir gjerne 0,5 - 1,0 liter på 10 minutter.

Men om man starter den kald og lar den gå på tomgang kontra å starte den kald og kjøre med den..? Den bruker vel mye bensin når den er kald uansett om den går på tomgang eller kjører?

Skrevet

Har du peiling på hva en sånn en koster? *lei av å skrape bil*

Caloni Makaroni
Skrevet

Huff, ler av meg selv nå:)

Ja, du klarte det to ganger også, det var det som var imponerende :P

Caloni Makaroni
Skrevet

I dagbladet var (er?) det en sånn spalte man kunne sende inn sms'er med forskjellige uttalelser hver fredag. En jul for et par år siden var det en som sendte inn noe sånt som dette:

"I Norge er det ikke lov til å la bilen stå på tomgang i mer enn to minutter, og det er ikke lov til å kjøre bil med nedisete vinduer. Kan noen ringe sjefen min og si at jeg kommer på jobb i april?"

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg har hørt om kupevarmer. Jeg -har- til og med kupevarmer. Så da mangler bare garasjen/carporten med tilhørende strømuttak :/

Hilsen en gateparkerende

Caloni Makaroni
Skrevet

Ved funksjonshemming er det slevsagt noe annet. Nå er ikke jeg det så derfor burde jeg da heller skrape isen fremfor å skade miljøet. Tar jo maks et par minutter når henden funker ordentlig.

Det er mulig du får vekk det verste laget med is på et par minutter. Men det er jo ikke slik at sikten blir bra fordet. Om det ikke er is på innsiden av bilruta, så blir det dogg, og umulig sikt. Jeg pleier å starte opp bilen, sette på setevarmer, varmeapparat med full guffe mot vinduene, og varmetråder i vinduene, og så begynner jeg å skrape. Det hender jeg må sitte litt i bilen og vente på at doggen skal bli borte fra innsiden av vinduene. Om jeg har dårlig tid skraper jeg litt med gummikanten på isskrapa, men det blir stort sett ikke helt bra før bilen har blitt varmere.

Gjest varmtvann
Skrevet

Jeg tar alltid kannen jeg bruker til å vanne blomstene med, fyller den med varmt vann og heller over bilvinduene. Vips, isen er borte og jeg kan kjøre. Tar ikke ett minutt engang.

Trodde det skulle fryse på igjen med det samme første gang jeg prøvde, men det gjorde det ikke. Og ikke tar bilden skade av det heller. Noen påsto nemlig at lakken ble ødelagt, men det gjør den ikke.

Skrevet

Hihi, nå var du ikke politisk korrekt. Det heter ikke bundet til rullestol altså eller binder de ham fast i den ;o)

Æsj, jeg så at det var noe krøkkete (!) med uttrykket da jeg skreiv det, men jeg var så opptatt av å få fram budskapet, da!

:P

Skrevet

Æsj, jeg så at det var noe krøkkete (!) med uttrykket da jeg skreiv det, men jeg var så opptatt av å få fram budskapet, da!

:P

Hihi, jeg bare måtte :o)

Skrevet

Ok, du har sikkert rett, dette har jeg overhodet ikke peiling på.

Skrevet

Jeg har hørt om kupevarmer. Jeg -har- til og med kupevarmer. Så da mangler bare garasjen/carporten med tilhørende strømuttak :/

Hilsen en gateparkerende

UPS! Ja, det var jo en vesentlig mangel :-P

Du får ønske deg garasje med strømuttak til jul :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...