Gå til innhold

Skjønner ikke helt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=179915

Flott av statsministeren å ville hjelpe gutten.

Rehabilitering ble flagget som en valgkampsak for regjeringen. Men nå må det kuttes mer enn noensinne på norske sykehus på grunn av for lite penger, og det går utover norske pasienter.

Hvorfor har vi da penger å sende utenlands for å hjelpe tilfeldige ofre? Jeg sier ikke at vi ikke skal hjelpe, men dette skjønte jeg ikke helt.

Skrevet

Nå tror jeg for det første ikke at det finnes noen norske barn som i en slik situasjon ikke ville fått den samme hjelpen.

Men problemet innenlands er jo ikke at staten mangler penger. Staten kan per definisjon ikke mangle penger - det er jo bare å trykke flere hvis den gjør det.

Problemet er at man mangler realressurser.

Skrevet

Nå tror jeg for det første ikke at det finnes noen norske barn som i en slik situasjon ikke ville fått den samme hjelpen.

Men problemet innenlands er jo ikke at staten mangler penger. Staten kan per definisjon ikke mangle penger - det er jo bare å trykke flere hvis den gjør det.

Hva er realressurser?

Skrevet

Hva er realressurser?

Leger og sykepleiere for eksempel.

Hvis vi mangler leger, hjelper det ikke å lønne dem med 120000 til. Det blir ikke flere leger av det. Jo, kanskje på lang sikt, men som Keynes sa : In the long run we're all dead.

Skrevet

Klart det er. Det er mange norske unger som ikke får den hjelpe de trenger innen rehabilitering.

Rehabilitering er skikkelig nedprioritert, det er virkelig snakk om å spare seg fattig. Får du slag og ikke rehab så blir du ufør, får du rehab kan du kanskje bli frisk. Og dette skjer ikke bare gamle folk, det skjer unger og unge mennesker også.

Og kommer du på rehabilitering så får du ikke den rehabiliteringa du trenger. Enerly klaget enda han fikk være dobbelt så lenge på rehab enn andre og fikk dobbelt så mye trening og det gikk ut over de andre pasientene på avdelingen. Man kan trygt si at de var skikkelig forbannet.

Skrevet

Klart det er. Det er mange norske unger som ikke får den hjelpe de trenger innen rehabilitering.

Rehabilitering er skikkelig nedprioritert, det er virkelig snakk om å spare seg fattig. Får du slag og ikke rehab så blir du ufør, får du rehab kan du kanskje bli frisk. Og dette skjer ikke bare gamle folk, det skjer unger og unge mennesker også.

Og kommer du på rehabilitering så får du ikke den rehabiliteringa du trenger. Enerly klaget enda han fikk være dobbelt så lenge på rehab enn andre og fikk dobbelt så mye trening og det gikk ut over de andre pasientene på avdelingen. Man kan trygt si at de var skikkelig forbannet.

Jeg sa ikke at de får all den hjelpen de trenger. Det har du sikkert rett i at de ikke får.

Skrevet

Jeg sa ikke at de får all den hjelpen de trenger. Det har du sikkert rett i at de ikke får.

Og jeg mener ikke at ikke folk i andre land skal få hjelp men at det er viktig å hjelpe folk her også :o)

Gjest Ikke AP-velger
Skrevet

Hvis vi mangler leger, hjelper det ikke å lønne dem med 120000 til. Det blir ikke flere leger av det. Jo, kanskje på lang sikt, men som Keynes sa : In the long run we're all dead.

Hra ingenting imot at denne gutten får hjelp, det som blir feil er at den som er heldig og kommer i media med Stoltenberg får hjelp mens andre ikke får det.

Skrevet

Takk for forklaring. Ser poenget ditt.

Men på sykehuset der jeg jobber skal det nå kuttes i poster og stillinger som allerede er bemannet, og det vil spesielt gå utover trenings- og rehabiliteringspasienter og andre som ikke trenger akutt helsehjelp.

Dette oppslaget ble en liten kontrast.

Skrevet

Hra ingenting imot at denne gutten får hjelp, det som blir feil er at den som er heldig og kommer i media med Stoltenberg får hjelp mens andre ikke får det.

Er enig i det. Det blir på den måten ganske tilfeldig.

Skrevet

Er enig i det. Det blir på den måten ganske tilfeldig.

Det er slik at de som skriker høyest får best hjelp og de som ikke tør blir glemt. Jeg har selv skrevet mail til Stoltenberg og bystyret og fått hjelp men det hjalp jo ikke noen andre enda jeg prøvde så godt jeg kunne å snakke alles sak.

Skrevet

Det er slik at de som skriker høyest får best hjelp og de som ikke tør blir glemt. Jeg har selv skrevet mail til Stoltenberg og bystyret og fått hjelp men det hjalp jo ikke noen andre enda jeg prøvde så godt jeg kunne å snakke alles sak.

Jeg er helt ny i jobben, men kollegene mine som har jobbet på samme sted i mange år, sier at dette kuttet er det verste de har vært borti.

De sier at man har snakket om økt satsing på rehabilitering i minst 20 år, men hvert år har det blitt verre og verre. Og dette kuttet er det verste. Enda rehabilitering var en stor valgkampsak.

Skrevet

Norge er ett av verdens rikeste land, men en av forbannelsene med dette er at om man bare pøser ut penger vil det bli en inflasjon uten like, som vil totalhavarere samfunnet vårt.

Det sagt, slike 'enkelthendelser' er i mine øyne amerikansk populisme på sitt beste. Fokusering på enkelthendelser, enkeltindivider, enkeltepisoder, og pøse på med gaver og penger.

Hvem vet, kanskje regjeringen har dårlig samvittighet fordi det er brukt norsk teknologi i bombene som blir brukt, eller kanskje mannen syns det er kult å være litt 'konge for en dag'.

For all del, kjempefint for denne gutten, men jeg tror jeg hadde prioritert anderledes om jeg hadde 120.000 ekstra som skulle brukes på bistandarbeid.

Skrevet

Jeg er helt ny i jobben, men kollegene mine som har jobbet på samme sted i mange år, sier at dette kuttet er det verste de har vært borti.

De sier at man har snakket om økt satsing på rehabilitering i minst 20 år, men hvert år har det blitt verre og verre. Og dette kuttet er det verste. Enda rehabilitering var en stor valgkampsak.

Det er helt sykt. Folk som kunne blitt friske eller i hvert fall selvhjulpne får ikke hjelp og blir pleietrengende og lever på uføretrygd og koster samfunnet millioner.

Og hvis vi tenker på de menneskelige aspektene så er det enda verre. Samfunnet har ikke råd til at folk skal kunne leve et bra liv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...