Gå til innhold

Kickoff med jobben


Gjest Får man betalt?

Anbefalte innlegg

Gjest Får man betalt?

Jobben skal ha kickoff en helg på vårparten, og har fått høre at dette er obligatorisk for de ansatte. Har ikke turt å spørre om detaljene, men det jeg lurer på er om man pleier få betalt for slikt når det er obligatorisk? For pålagt overtid i helger ellers har vi 200%. Må si jeg har meget liten lyst til å dra, jobber mye ellers og vil gjerne ha helgene fri. Har også litt angst for den turen fordi jeg hører om lignende turer andre avdelinger har hatt. Der har det vært overnatting i telt, menn og kvinner sammen. Jeg har slett ikke lyst til å sove sammen med kolleger, spesielt ikke av motsatt kjønn. Har også hørt at det er mye drikking, og at det er press om å delta på aktiviteter som klatring ol. som jeg er lite komfortabel med.

Noen som har erfaring med slikt, går det an å slippe unna uten å sykmelde seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De gangene jeg har vært på slikt har jeg ikke fått betaling i hvert fall.

Men er det i det hele tatt tillatt for jobben å pålegge de ansatte å møte noe sted uten å betale? Spesielt når det er en hel helg som går med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Kickoff helg? Hva er det?

Miljøtur?

Det har vi vært på. Sosial greie- men bare "trygge aktiviteter" som sang rundt matbordet, spaserturer osv. Overnatting skjedde på normale rom - to sammen av samme kjønn pr rom. Noen enkeltrom også.

Veldig bra for arbeidsplassen- at ansatte har fint og avslappet forhold til hverandre. Så selv om du gruer deg, så kan det hende du vinner på det.

Betalt? Vi fikk ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det i det hele tatt tillatt for jobben å pålegge de ansatte å møte noe sted uten å betale? Spesielt når det er en hel helg som går med?

Oslo Kommune gjør i hvert fall det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det i det hele tatt tillatt for jobben å pålegge de ansatte å møte noe sted uten å betale? Spesielt når det er en hel helg som går med?

Nei, de kan vel ikke tvinge deg. Bare fryse deg ut hvis du lar være å delta.

Jeg har aldri fått lønn for sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike sleskete greier pleier ofte å være ansett som en 'gode'. Gratis mat og drikke. Joho.

har aldri hørt om obligatorisk oppmøte, men jeg har hatt min share med 'fest og morro' som egentlig er 12 timer bedriftspisspreik og hobbypsykologi, etterfulgt av en 'skikkelig fest'.

Lamme greier. Tviler på at de kan pålegge deg dette her, men overtid kan jeg garantere at du ikke får for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike sleskete greier pleier ofte å være ansett som en 'gode'. Gratis mat og drikke. Joho.

har aldri hørt om obligatorisk oppmøte, men jeg har hatt min share med 'fest og morro' som egentlig er 12 timer bedriftspisspreik og hobbypsykologi, etterfulgt av en 'skikkelig fest'.

Lamme greier. Tviler på at de kan pålegge deg dette her, men overtid kan jeg garantere at du ikke får for det.

Et gode? Kanskje de skattlegger det isteden da :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et gode? Kanskje de skattlegger det isteden da :-p

Ja det hadde tatt seg ut :D

Skaviseeee.. full action weekend med aktiviteter du ikke liker, og masse gratis øl for å døyve smertene ved å kaste bort en kostbar helg på jobbbullshit.

Skavisee.. vi setter verdien til 8000,-. toppskatt..skalviseee.. 4000 på deg ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hadde tatt seg ut :D

Skaviseeee.. full action weekend med aktiviteter du ikke liker, og masse gratis øl for å døyve smertene ved å kaste bort en kostbar helg på jobbbullshit.

Skavisee.. vi setter verdien til 8000,-. toppskatt..skalviseee.. 4000 på deg ja.

Det som er så frustrerende er at jobben ser ut til å ha ubegrensede ressurser når det gjelder slike *sosiale* ting, øl til alle, ja jøss, det er jo så bra for miljøet om alle blir dritings sammen en helg. Men skal det jobbes overtid (fordi vi ikke kan ta oss råd til vikarer), ja da er det maks 50 kroner til overtidsmat pr pers, og ikke brus til maten (det er jo vann i krana). For min del ville det vært mye viktigere for trivselen på jobben om man kunne brukt ressursene på å ha nok ansatte. Istedenfor å drikke dem opp på tur for å bli sosiale :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så frustrerende er at jobben ser ut til å ha ubegrensede ressurser når det gjelder slike *sosiale* ting, øl til alle, ja jøss, det er jo så bra for miljøet om alle blir dritings sammen en helg. Men skal det jobbes overtid (fordi vi ikke kan ta oss råd til vikarer), ja da er det maks 50 kroner til overtidsmat pr pers, og ikke brus til maten (det er jo vann i krana). For min del ville det vært mye viktigere for trivselen på jobben om man kunne brukt ressursene på å ha nok ansatte. Istedenfor å drikke dem opp på tur for å bli sosiale :-)

Jeg foreslo en gang at de av oss som ikke var så hypp kunne få utbetalt deler av det det hadde kostet å ha oss med i cash.

La oss si et julebord koster 2000 pr pers, de som takker nei får 1000 på konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslo en gang at de av oss som ikke var så hypp kunne få utbetalt deler av det det hadde kostet å ha oss med i cash.

La oss si et julebord koster 2000 pr pers, de som takker nei får 1000 på konto.

La meg gjette at du ikke fikk gjennomslag? :-)

Litt tilbake til hovedinnlegget, er det bare meg som synes det er uakseptabelt å måtte overnatte i et fellesrom med kolleger av begge kjønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det i det hele tatt tillatt for jobben å pålegge de ansatte å møte noe sted uten å betale? Spesielt når det er en hel helg som går med?

Det kalles frivillig tvang. Ganske utbredt i mange bransjer.

Bortsett fra det pleier faktisk våre Kick-Off arrangementer å være ganske gøye.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg foreslo en gang at de av oss som ikke var så hypp kunne få utbetalt deler av det det hadde kostet å ha oss med i cash.

La oss si et julebord koster 2000 pr pers, de som takker nei får 1000 på konto.

Dårlig ide.

Jeg tror arbeidsmiljøet blir bedre om man kan være sosiale en gang i blant. For i en slik kontekst kan man snakke om andre ting- og bli kjent på annen måte.

Men julebord er kanksje litt spesielt- siden det ofte kan bli litt vel mye alkohol...(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

La meg gjette at du ikke fikk gjennomslag? :-)

Litt tilbake til hovedinnlegget, er det bare meg som synes det er uakseptabelt å måtte overnatte i et fellesrom med kolleger av begge kjønn?

jeg ville heller ikke likt å måtte overnatte i samme rom som kollegaer av motsatt kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig ide.

Jeg tror arbeidsmiljøet blir bedre om man kan være sosiale en gang i blant. For i en slik kontekst kan man snakke om andre ting- og bli kjent på annen måte.

Men julebord er kanksje litt spesielt- siden det ofte kan bli litt vel mye alkohol...(?)

Jeg syns det var en kjempegod ide :)

For all del, mange hyggelige folk og, men vi hadde da vett til å komme oss ut på egenhånd for en øl på egen regning og premisser.

Det er de folkene som senere har blitt venner, selv etter jobbytte. Påtvunget 'bli kjent' funker aldri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg gjette at du ikke fikk gjennomslag? :-)

Litt tilbake til hovedinnlegget, er det bare meg som synes det er uakseptabelt å måtte overnatte i et fellesrom med kolleger av begge kjønn?

Nei, det gikk dårlig med det forslaget.

Det vanligste er vel å splitte opp på kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg gjette at du ikke fikk gjennomslag? :-)

Litt tilbake til hovedinnlegget, er det bare meg som synes det er uakseptabelt å måtte overnatte i et fellesrom med kolleger av begge kjønn?

Det er ikke et eneste mannebein på jobben jeg syns er vagt attraktivt og kunne tenkt meg å tilbringe natten på et kick-off med nei. ;-)

Egentlig liker jeg ikke å dele rom med kolleger på sånne turer uansett jeg, ikke qvinns heller. Er så sær at jeg liker best enkeltrom på hotell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg gjette at du ikke fikk gjennomslag? :-)

Litt tilbake til hovedinnlegget, er det bare meg som synes det er uakseptabelt å måtte overnatte i et fellesrom med kolleger av begge kjønn?

Telttur med full påkledning er sikkert ikke den verste overnattingen. Men kan skjønne at folk ikke ønsker å sove sammen med andre. Ikke så gøy med nattens lyder da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...