Gå til innhold

Å kutte kontakten m foreldrene eller en av dem

Anbefalte innlegg

Vil dette være rimelig, når d er hovedårsak til din dype depresjon?

Du forsøker glede deg til jul,er i ferd m å greie dette og merker du er på "vei opp" osv.

Samtidig hører/ser du hvor ille faren din gradvis er i ferd m å bli mot moren din igjen (en far m klare trekk av psykopati). Dette bryter deg stadig vekk ned.

D er synd på moren din,hun støtter seg til dere barna. Dere har altid ment hun skal gå. Men hun klarer ikke fordi hun synes synd på ham. Noe d for så vidt er fordi han er syk (men han nekter å ta imot hjelp).

Hva gjør man i en slik situasjon?? Skal man fortsette å "ødelegge" seg selv for foreldrene sine?

Fortsetter under...

at man ikke skal ta en så stor avgjørelse like før jul. Dessuten kan ingen andre ta en slik avgjørelse for deg.

Men for at du selv og egen fam skal få en god jul (noe du tross alt forsøker å få til og også klarer:)

- bør du ha dårlig samvittighet ovenfor dine foreldre (særlig mor) hvis du holder deg mest mulig unna dem i jula, og ber dem "ordne opp selv"?

Ja, dette er min situasjon.

Jeg forsøker å støtte min mor -nesten nytteløst!! Men samtidig er jeg voksen og har eget liv. Er derfor glad hvis noen kan gi meg råd ang dette m samvittighet fordi jeg er litt rådvill:o)

Gjest melmøll

at man ikke skal ta en så stor avgjørelse like før jul. Dessuten kan ingen andre ta en slik avgjørelse for deg.

Men for at du selv og egen fam skal få en god jul (noe du tross alt forsøker å få til og også klarer:)

- bør du ha dårlig samvittighet ovenfor dine foreldre (særlig mor) hvis du holder deg mest mulig unna dem i jula, og ber dem "ordne opp selv"?

Jeg forsøker å støtte min mor -nesten nytteløst!! Men samtidig er jeg voksen og har eget liv. Er derfor glad hvis noen kan gi meg råd ang dette m samvittighet fordi jeg er litt rådvill:o)

Hei Jente 31,

Jeg synes det høres ut som om du gjør alt i din makt for å hjelpe din mor. Hvis hun likevel ikke vil ta imot hjelpen kan jeg ikke se det er så mye mer du kan gjøre.

Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet hvis du bryter kontakten dersom det er nødvendig for at du skal få det bedre.

Kanskje du kan fortelle din mor hvorfor du bryter kontakten, og at du vil stille opp og støtte henne dersom hun skulle velge å gå fra din far?

Gjest Rosalind

Hei Jente 31,

Jeg synes det høres ut som om du gjør alt i din makt for å hjelpe din mor. Hvis hun likevel ikke vil ta imot hjelpen kan jeg ikke se det er så mye mer du kan gjøre.

Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet hvis du bryter kontakten dersom det er nødvendig for at du skal få det bedre.

Kanskje du kan fortelle din mor hvorfor du bryter kontakten, og at du vil stille opp og støtte henne dersom hun skulle velge å gå fra din far?

Du har ansvar for ditt liv og din mor og far for sine liv. De gjør sine valg her i livet. Du må gjøre dine. Du må det. Du har dine barn å ta hensyn til og det er ditt liv.

Det handler om ansvar og valg.

Hei Jente 31,

for godt forslag! Et godt et, sådan. Skrev her fordi hun kom tl meg, fortvilet - igjen, idag.

Har tenkt mye på hvordan løse d. Forsøker å ta tak i mitt eget liv, har nok m d,og da mener jeg at også hun må gjøre d samme. Dette vet hun..

D er nok synd på henne. Men hun har et ansvar selv også - som hun alltid har dyttet på meg/oss. Syns ikke dette er riktig siden hun bare "prater" og ikke gjør noe m d. Jeg er vel FOR samvittighetsfull:-)

Men nå skal jeg fortsette juleforberedelsene og kose meg m fam. min:-)

God jul!

Jeg mener:

1. Du bør ikke ta en slik beslutning (for all fremtid) like før jul.

2. Du bør ikke ta en slik beslutning (for all fremtid) når du er så deprimert og forvirret som du er nå.

Men; dette gjelder denne julen. Du sliter selv, og har ikke krefter til å ta deg av din mor. Det viktigste for deg er at dine barn og din nærmeste familie får en best mulig julefeiring. Det skal du ikke ha dårlig samvittighet for, din mor skal ikke bestandig være første prioritet.

God jul.

Annonse

Jeg mener:

1. Du bør ikke ta en slik beslutning (for all fremtid) like før jul.

2. Du bør ikke ta en slik beslutning (for all fremtid) når du er så deprimert og forvirret som du er nå.

Men; dette gjelder denne julen. Du sliter selv, og har ikke krefter til å ta deg av din mor. Det viktigste for deg er at dine barn og din nærmeste familie får en best mulig julefeiring. Det skal du ikke ha dårlig samvittighet for, din mor skal ikke bestandig være første prioritet.

God jul.

Du har helt rett.. derfor er d beste å holde seg mest mulig unna de i jula, tror jeg. Har bodd langt unna dem i mitt voksne liv,men ikke nå lenger, og derfor møtte jeg denne "veggen" også, tror jeg.

Men nå er jeg i ferd m å bli meg selv igjen, dette tenker jeg å forts. m og jula er trolig berget (bl.a pga god hjelp fra dere/nhd som har gitt meg styrke).

Jeg tenker ikke å la mine foreldres probl ødelegge julen.. heller ikke min litt for samvittighetsfulle side:-) Derfor var d greit å høre deres meninger. Takk igjen, og god jul til deg også:o)

Du har ansvar for ditt liv og din mor og far for sine liv. De gjør sine valg her i livet. Du må gjøre dine. Du må det. Du har dine barn å ta hensyn til og det er ditt liv.

Det handler om ansvar og valg.

Enig med deg..dette er noe jeg har skjønt mer og mer :) Ikke rart man "møter veggen" (blir så depr.) når man hele tiden tar hensyn til alle andre enn seg selv..

Du.. Go jul`a ..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...