Gå til innhold

Virkningen av at vektere ikke legitimerer seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som vet hva som er virkningen av at vektere ikke legitimerer seg før de utfører en myndighetshandling? Vi har noen vektere på jobben som passer på at de ansatte ikke stjeler. De ransaker oss av og til etter jobb, men legitimerer seg aldri. Hva skjer hvis de gjør et beslag uten å ha legitimert seg først?

Gjest flisa _,,,_c",)_,,,_
Skrevet

Jeg går ut fra at uniformen er legitimasjon godt nok.

Skrevet

Jeg går ut fra at uniformen er legitimasjon godt nok.

Nix.. ikke formelt.

Skrevet

Nix.. ikke formelt.

Da vet du vel svaret sjøl da.

jeia1365380317
Skrevet

Da vet du vel svaret sjøl da.

Om det blir gjort et beslag av tyvegods uten at vektern legitimerer seg, er det ikke holdbart i retten som bevis :)

Gjest Flystripa
Skrevet

En vekter skal ikke legitimere seg med sitt navn, men med et ID-kort fra bedriften. Der skal det stå ansattnr og være et bilde av vedkommende.

Navnet til vekteren _trenger ikke_ å opplyses. Dette pga at enkelte har opplevd trusler.

Skrevet

En vekter skal ikke legitimere seg med sitt navn, men med et ID-kort fra bedriften. Der skal det stå ansattnr og være et bilde av vedkommende.

Navnet til vekteren _trenger ikke_ å opplyses. Dette pga at enkelte har opplevd trusler.

Høres logisk ut ja. Vi fikk en gang telefonnummeret direkte til en vekter her på jobben, men vi fikk ikke lov til å ha det liggende synlig for publikum i tilfelle noen som ikke skulle ha nummeret fikk tak i det.

Skrevet

Hvis jeg hadde blitt ransaket for å sjekke at jeg ikke stjeler, hadde jeg sluttet momentant!!!

monique1365380367
Skrevet

Om det blir gjort et beslag av tyvegods uten at vektern legitimerer seg, er det ikke holdbart i retten som bevis :)

Vektere har ikke lov til og beslaglegge noen ting som helst! Id kort skal også henge synlig!

Skrevet

De skal alltid tilkalle politi og anmode vedkommende de tar til å ikke stikke av. -så noen myndighet har de IKKE.

Skrevet

Hvis jeg hadde blitt ransaket for å sjekke at jeg ikke stjeler, hadde jeg sluttet momentant!!!

Da er det mange jobber du ikke kan ha. Jeg har ikke noen problemer med å bli sjekka en gang i blant. Alt de gjør hos oss er å sjekke kvitteringen for det vi evt har handla på jobb.

Skrevet

Da er det mange jobber du ikke kan ha. Jeg har ikke noen problemer med å bli sjekka en gang i blant. Alt de gjør hos oss er å sjekke kvitteringen for det vi evt har handla på jobb.

Jeg så for meg full ransakning hvor de kjente på lommene deres og telte opp lommerusk :)

Skrevet

Jeg så for meg full ransakning hvor de kjente på lommene deres og telte opp lommerusk :)

Åh, da er jeg i tilfelle enig med deg:) Det er _ikke_ greit.

Skrevet

Dette vet jeg. Spørsmålet er hva som er _virkningen_ av manglende legitimasjon. Kan f.eks. eventuelle beslag brukes som bevis?

Skrevet

Dette vet jeg. Spørsmålet er hva som er _virkningen_ av manglende legitimasjon. Kan f.eks. eventuelle beslag brukes som bevis?

Du har sett for mye amerikansk film. Vi har ikke de samme firkanta reglene her til lands, og kriminelle går ikke fri i Norge selv om en eller annen gjør en bagatellmessig feil og glemmer å lese opp den mistenktes rettigheter eller hva det nå måtte være - som tilfellet gjerne er i amerikanske krimserier.

Skrevet

De har ikke rett til å ransake noen. Det er en vanlig privatperson som står der. De har fått delegert myndighet av privatrattslige hjemler, men private har ingeting i f eks lommer og vesker å gjøre. Men du kan la dem få lov. De skal være uhyre forsiktig, for er det veldig unge mennesker eller andre som føler seg presset, så kan det fort bli ulovlig selv om de spør.

Det er det som diskuteres på f eks skoler m h t vakter, metalldetektorer osv.

NSB og sporveiene har også prøvd seg på privat frihetsberøvelse. Noen mennesker er psykisk sårbare og kan bli vettskremte av vekteres overtramp om de er alene.

Gjest Flystripa
Skrevet

Ut i fra norsk praksis, så er det ingen "mangel" ved vekterens handling, å ikke legitimere seg med navn.

Ja, beslag kan brukes som bevis.

Skrevet

Du har sett for mye amerikansk film. Vi har ikke de samme firkanta reglene her til lands, og kriminelle går ikke fri i Norge selv om en eller annen gjør en bagatellmessig feil og glemmer å lese opp den mistenktes rettigheter eller hva det nå måtte være - som tilfellet gjerne er i amerikanske krimserier.

Hmmm.. merkelig. I russetiden ble anlegget til bussen vår inndratt, men vi fikk det tilbake fordi politiet ikke hadde legitimert seg. Er det annerledes med vektere?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...