Gå til innhold

Barnebidrag

Gjest bare meg i natten..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har såkalt privat ordning på barnebidrag, men nå (etter 4 år) har jeg fått råd om å søke økt bidrag gjennom Trygdeetaten.

Jeg er alenemor for 4 barn, er ufør, og har inntekt på 220.000 i året. Eksen har et sted mellom 450- og 500.000 i inntekt. Han har barna 2-5 dager i måneden, det varierer litt.

Jeg mottar kr.4950 i mnd i bidrag. Naboen fortalte meg at han betaler 4000 i mnd til sin eks,. for 1 barn!

Skjønner ikke dette. Naboen har lavere inntekt enn min eks.

Er redd for å miste barnebidraget om jeg søker om å få det forhøyet. Har hørt noen "skrekkhistorier" ang. dette.

Jeg har forsøkt å regne det ut på Trygdeetaten.no, men får det ikke til.

Hva tror dere?

Skrevet

Når jeg forsøker bidragsveilederen kommer jeg ut til at han skal betale kr.0 i bidrag, uansett hvordan jeg prøver.

Dette kan vel ikke stemme?

Skrevet

Jeg får 525 kr for ett barn, de trekker nemlig av det jeg får i barnetillegg på tryden før de bestemmer hva du skal få. Jeg vet ikke om jeg hadde turt å søke. Jeg skjekket bidragskalenderen og da stemte det med at bidraget mitt skulle være rundt 2700 og det er barnetillegget + bidraget.

Egentlig ble jeg litt sjokka, trodde barnetillegget var noe jeg fikk for at ungen bodde hos meg og jeg har alle utgiftene på ham.

Skrevet

Det kommer også an på barnets alder.

Nå regnet jeg ut for en seksåring, og fikk ca 1800 kroner måneden.

Da la jeg ikke inn barnetilsynsstønad eller utgifter.

Hvordan du får 0, skjønner jeg ikke. Veilederen skal kjøres en gang pr. barn, og du må ta beløpet du får _før_ samværsfradrag og summere, hvis det overstiger bidragsevnen blir det en reduksjon, men det ser det ikke ut til å bli her. Hvis summen ligger under bidragsevne, kan du ta det du får etter samværsfradraget og summere.

Det skulle bli noe mer enn du får idag, men 4000 pr barn er helt urealistisk. Der tjener enten faren veldig godt, eller de har en avtale der bidraget ikke følger navs regler.

Skrevet

Det kommer også an på barnets alder.

Nå regnet jeg ut for en seksåring, og fikk ca 1800 kroner måneden.

Da la jeg ikke inn barnetilsynsstønad eller utgifter.

Hvordan du får 0, skjønner jeg ikke. Veilederen skal kjøres en gang pr. barn, og du må ta beløpet du får _før_ samværsfradrag og summere, hvis det overstiger bidragsevnen blir det en reduksjon, men det ser det ikke ut til å bli her. Hvis summen ligger under bidragsevne, kan du ta det du får etter samværsfradraget og summere.

Det skulle bli noe mer enn du får idag, men 4000 pr barn er helt urealistisk. Der tjener enten faren veldig godt, eller de har en avtale der bidraget ikke følger navs regler.

Takk for svar! Prøvde igjen, fikk det til denne gang. Skjønte ikke helt hvilken sum jeg skulle gå ut i fra når du sier _før_ samværsfradrag..?

Summen jeg kom frem til for fire barn var her over 7000 kr., så da burde det gå an å prøve?

Skrevet

Jeg får 525 kr for ett barn, de trekker nemlig av det jeg får i barnetillegg på tryden før de bestemmer hva du skal få. Jeg vet ikke om jeg hadde turt å søke. Jeg skjekket bidragskalenderen og da stemte det med at bidraget mitt skulle være rundt 2700 og det er barnetillegget + bidraget.

Egentlig ble jeg litt sjokka, trodde barnetillegget var noe jeg fikk for at ungen bodde hos meg og jeg har alle utgiftene på ham.

Takk for svar! Det var lite! Når du sier det på den måten, vet jeg ikke om jeg tør søke heller.

Men går det an å få en utregning på trygdekontoret før, eller i første omgang uten å søke?

Øker satsene over nyttår?

Skrevet

Takk for svar! Det var lite! Når du sier det på den måten, vet jeg ikke om jeg tør søke heller.

Men går det an å få en utregning på trygdekontoret før, eller i første omgang uten å søke?

Øker satsene over nyttår?

Det går ikke på mitt trygdekontor, men der er de usedvanlig lite serviceminded.

Skrevet

Det går ikke på mitt trygdekontor, men der er de usedvanlig lite serviceminded.

Det er de her også. Mulig det er en image de bare _må_ følge på trygdekontorene rundt om kring....

Tror jeg stikker innom over nyttår og spør om det går an. Det kan da ikke skade å spør..(?).

Skrevet

Takk for svar! Prøvde igjen, fikk det til denne gang. Skjønte ikke helt hvilken sum jeg skulle gå ut i fra når du sier _før_ samværsfradrag..?

Summen jeg kom frem til for fire barn var her over 7000 kr., så da burde det gå an å prøve?

Det står et sted underveis i prosessen, på siden der det står hvor mange sjettedeler hver av dere får. Der står altså fars andel, både i sjettedeler og kroner, og "bidragsevnen".

Hvis fars andel i kroner, summert for alle fire, overstiger bidragsevnen, blir ikke samlet bidrag høyere enn bidragsevnen, minus samværsfradrag.

Men med de tallene jeg la inn, ble bidragsevnen 14000 i måneden, så selv med samværsfradraget ser det ikke ut til å gjelde dere.

Skrevet

Det står et sted underveis i prosessen, på siden der det står hvor mange sjettedeler hver av dere får. Der står altså fars andel, både i sjettedeler og kroner, og "bidragsevnen".

Hvis fars andel i kroner, summert for alle fire, overstiger bidragsevnen, blir ikke samlet bidrag høyere enn bidragsevnen, minus samværsfradrag.

Men med de tallene jeg la inn, ble bidragsevnen 14000 i måneden, så selv med samværsfradraget ser det ikke ut til å gjelde dere.

Mulig jeg er helt surrete, men jeg forstår fremdeles ikke..

Var dette positivt eller negativt for oss? Vil jeg kunne få økt bidrag, tror du?

Takker så mye for din tid og velvilje!

Skrevet

Mulig jeg er helt surrete, men jeg forstår fremdeles ikke..

Var dette positivt eller negativt for oss? Vil jeg kunne få økt bidrag, tror du?

Takker så mye for din tid og velvilje!

Det ser ut til at du vil kunne få mer.

Far kan betale maks 14000 i måneden, men det inkluderer de utgiftene han har til samvær. Hvis vi setter gjennomsnittlig fradrag til 1000 kroner pr barn, er det fortsatt 10000 igjen, og du bør kunne få de 7000 du har regnet ut at du skal ha.

Skrevet

Det ser ut til at du vil kunne få mer.

Far kan betale maks 14000 i måneden, men det inkluderer de utgiftene han har til samvær. Hvis vi setter gjennomsnittlig fradrag til 1000 kroner pr barn, er det fortsatt 10000 igjen, og du bør kunne få de 7000 du har regnet ut at du skal ha.

*Smask* Simpeltheten elsker deg! :-)

Tusen takk for detektivjobben, setter stor pris på det. Vil høre på Trygdekontoret over nyttår, og skal prøve å gi en tilbakemelding.

Tusen Takk, og Godt Nyttår til deg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...