Gjest vaskeservant og hygiene Skrevet 26. desember 2006 Skrevet 26. desember 2006 Jeg bruker kateter som jeg vasker med såpe og vann etter bruk. Det blir en god del søl og griseri ut av det. Hva slags middel bør jeg vaske vasken med så den blir mest mulig hygenisk?. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 26. desember 2006 Skrevet 26. desember 2006 Det finnes noe overflate sprit, som kan brukes til det. Litt usikker på hva det heter, men apoteket kan nok hjelpe deg. Det er ikke samme spriten som man bruker på hendene, men er til vask, disker osv. Er det som blir brukt på avd på sykehuset der jeg er, og der er det mye kateter bruk. Men jeg må spørre, hvorfor vasker du det? Jeg bruker ett nytt hver gang. ) 0 Siter
Gjest mitt forslag Skrevet 26. desember 2006 Skrevet 26. desember 2006 Kan du helle det i toalettet i stedenfor eller blir det en vond vinkel for ryggen? Du kan kjøpe en flaske "vaskesprit" på apoteket (tror jeg); det bruker vi på jobb til rengjøring av f.eks. baljer som har blitt brukt til intimvask. Da kan du ta litt sprit på papir og vaske over, men husk: viktig: det kan være selvantennende så du må fukte papiret i vann etterpå. Da må du altså først vaske med f.eks. jif baderom eller noe; så tørke over med sprit. Eller du kan helle urinen i en slik "tube" (jeg husker ikke hva det heter) og så helle det i toalettet. 0 Siter
Gjest vaskeservant og hygiene Skrevet 26. desember 2006 Skrevet 26. desember 2006 Det finnes noe overflate sprit, som kan brukes til det. Litt usikker på hva det heter, men apoteket kan nok hjelpe deg. Det er ikke samme spriten som man bruker på hendene, men er til vask, disker osv. Er det som blir brukt på avd på sykehuset der jeg er, og der er det mye kateter bruk. Men jeg må spørre, hvorfor vasker du det? Jeg bruker ett nytt hver gang. ) Jeg bruker rektalkateter. De byttes etter behov. Hvis det hadde vært urinkateter hadde jeg måttet bytte hver gang pga farer for infeksjoner. Men rektalkateter kan brukes flere dager på rad hvis man vasker dem. Kunne selvsagt tenkt meg å bytte hver gang, men så mange katetere får jeg desverre ikke tildelt:(. 0 Siter
Gjest NurseNovel Skrevet 26. desember 2006 Skrevet 26. desember 2006 Kateter skal jo være sterile før man bruker dem...... Vasker du dem???? 0 Siter
Gjest vaskeservant og hygiene Skrevet 26. desember 2006 Skrevet 26. desember 2006 Kan du helle det i toalettet i stedenfor eller blir det en vond vinkel for ryggen? Du kan kjøpe en flaske "vaskesprit" på apoteket (tror jeg); det bruker vi på jobb til rengjøring av f.eks. baljer som har blitt brukt til intimvask. Da kan du ta litt sprit på papir og vaske over, men husk: viktig: det kan være selvantennende så du må fukte papiret i vann etterpå. Da må du altså først vaske med f.eks. jif baderom eller noe; så tørke over med sprit. Eller du kan helle urinen i en slik "tube" (jeg husker ikke hva det heter) og så helle det i toalettet. Det er ikke urinkateter, men rektalkateter. Det som renner ut havner selvsagt i do. Men kateteret må rengjøres og det må jeg gjøre i vasken. 0 Siter
Gjest NurseNovel Skrevet 26. desember 2006 Skrevet 26. desember 2006 Det er ikke urinkateter, men rektalkateter. Det som renner ut havner selvsagt i do. Men kateteret må rengjøres og det må jeg gjøre i vasken. Åja:) 0 Siter
Gjest vaskeservant og hygiene Skrevet 26. desember 2006 Skrevet 26. desember 2006 Kateter skal jo være sterile før man bruker dem...... Vasker du dem???? Dette er rektalkateter. De trenger ikke å være sterile for å brukes . 0 Siter
frosken Skrevet 26. desember 2006 Skrevet 26. desember 2006 Jeg bruker rektalkateter. De byttes etter behov. Hvis det hadde vært urinkateter hadde jeg måttet bytte hver gang pga farer for infeksjoner. Men rektalkateter kan brukes flere dager på rad hvis man vasker dem. Kunne selvsagt tenkt meg å bytte hver gang, men så mange katetere får jeg desverre ikke tildelt:(. Jeg hadde brukt enten klor, domestos (som vel ikke helt heter det), jif eller lignende. 0 Siter
Mista nikket Skrevet 26. desember 2006 Skrevet 26. desember 2006 Er ikke klorin bra nok? Det desinfiserer 0 Siter
Gjest vaskeservant og hygiene Skrevet 26. desember 2006 Skrevet 26. desember 2006 Jeg hadde brukt enten klor, domestos (som vel ikke helt heter det), jif eller lignende. ok, takker 0 Siter
Gjest ferskentre Skrevet 26. desember 2006 Skrevet 26. desember 2006 Jeg vet ikke, men synes jo det er rart at du sendes hjem med slikt uten å få 'bruksanvisning' da! 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 26. desember 2006 Skrevet 26. desember 2006 Jeg bruker rektalkateter. De byttes etter behov. Hvis det hadde vært urinkateter hadde jeg måttet bytte hver gang pga farer for infeksjoner. Men rektalkateter kan brukes flere dager på rad hvis man vasker dem. Kunne selvsagt tenkt meg å bytte hver gang, men så mange katetere får jeg desverre ikke tildelt:(. Ok, da skjønner jeg. Frosken hadde mange gode råd til hva du kan bruke. 0 Siter
keinstein Skrevet 26. desember 2006 Skrevet 26. desember 2006 Etter såpe, skrubb og varmt vann: sprit. Isopropanolen du får på Biltema er fin. Det står "kondensfjerner" på den Den er billig og lukter ikke så ille som rødsprit. 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 26. desember 2006 Skrevet 26. desember 2006 Jeg ville heller kjøpt en balje/bøtte å vaske kateteret i, tror jeg. Vann i bøtta, skylle kateteret, vannet fra bøtta helles i do. 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 26. desember 2006 Skrevet 26. desember 2006 Jeg ville heller kjøpt en balje/bøtte å vaske kateteret i, tror jeg. Vann i bøtta, skylle kateteret, vannet fra bøtta helles i do. Ja, gurimalla. Enig med deg! 0 Siter
kyrillo Skrevet 26. desember 2006 Skrevet 26. desember 2006 Hm.. stakkars deg. Det står jo her at disse engangskateterne er godkjent på blåresept: http://www.homecare.no/default.asp?id=28&ACT=5&content=56&mnu=28 0 Siter
jubalong70 Skrevet 27. desember 2006 Skrevet 27. desember 2006 Det holder da å vaske vasken med vanlig vaskemiddel etter å ha tømt et kateter?!? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.