Gå til innhold

Familiejulemiddager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle gitt mye for å ha hatt besteforeldre som dine! Særlig to av mine var heller lite "barnevennlige" for å si det sånn. Men men, man kan jo ikke velge den familien man får utdelt :)

Du får "ta igjen" når du får barnebarn selv :-)

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pekkaline

17

• Gemini

3

• jubalong70

2

• Hønemoren

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du får "ta igjen" når du får barnebarn selv :-)

Joda, men det er et stykke fram, med tanke på at jeg nå er gravid med førstemann :)

Får nok først fokusere på den forestående morsrollen før jeg skal tenke på min "karriere" som bestemor ;)

Skrevet

Synes aldri det er pes. Vi er hver 2. dag samlet hos mine foreldre, rundt 20stk. med stort og smått. De samler altså barn, svigerbarn, barnebarn med kjærester og oldebarn.

Vi spiser deilig julelunsj (alt hjemmelagd av mor på snart 80). Siste rett på lunsjen er alltid en god rakfisksmak og en god akevitt.

Deretter er det lysbildefremvisning fra en sommerferie da vi barna var små og en serie fra marka, sommer som vinter. (Nydelige bilder)

Etter det tar far fram trekkspillet og det blir synging av julesanger.

Kaffe og kaker, og så kommer nissen.....med poser til oldebarna.

Alltid vellykket for alle, mor og far vil holde på den tradisjonen. Vi er glade så lenge de orker og hjelper jo til, men blir allikevel mest å gjøre på dem.

Skrevet

Før i tiden så ble etterhvert familiemiddagene et skrekkelig pes.

Det var min mor, min bror, min svoger og søster og deres tre barn, jeg og to barn.

Mine har heldigvis alltid vært greie og rolige men mine tre tantebarn, gud bedre.

Hyl, skik, grin, kasting av gaver, bæljing, you name it. Ene året satt vi oss ned til lunken middag pga. alt styret med dem.

Pakketiden var heller ikke særlig koselig, alt måtte dreie seg om et par av disse ungene. De var så hyper og urolige at de ikke roet seg med de gavene de fikk. Foreldrene måtte hele tiden holde dem stille "med makt" og gi dem nye gaver hele tiden.

Det var nesten å panisk grave seg gjennom pakkehaugen for å finne gaver til dem som kunne underholde.

Selv så måtte jeg også prøve å hjelpe til og alt i alt så synes jeg liksom mine unger satt der "alene" og puslet fordi de var så snille og ikke krevde noe.

Så satt jeg der en jul da og tenkte: "neei, det er da ikke sånn julen skal være, den skal jo være rolig, avbalansert, med god tid til middag, pakker, dessert og kos. Dette orker jeg ikke mer. Dette er ikke noe kos for mine barn".

Derfor gav jeg beskjed om at jeg og ungene er en familie og nå vil vi prøve å feire som en. (jeg måtte i tillegg alltid kjøre til dem i jula og drasse med seg unger, pakker og styr uansett hver jul ble et pes)

Så neste jul var ungene og jeg alene, og deiligere og mer rolig jul kan ikke tenkes.

Full pakke selvsakt med nydelig dekket bord, stearingslys og full middag.

Utrolig deilig.

Sånn har det fortsatt også. Og julemiddagene er derfor en rolig og koselig affære. Hele julen faktisk. Nydelig tid.

De julaftene som ikke ungene har vært hos meg så har jeg vært julenisse hos familibarna, tatt med syke barn på legevakta ol. Helt greit det.

Det er en god del år siden dette her, men hører at det fremdeles er liv laga hos foreldrene med disse barna. (de har flyttet så jeg ser dem sjelden)

Det høres ut til at dere har funnet den riktige løsningen der ja. Jula er og skal være en god tid :)

Skrevet

Jeg var, for første gang, på julaftensmiddag med svigerfamilien - første gangen jeg ikke var med egen familie på julaften og det var litt rart. Ikke at det ikke var koselig, men det var liksom ikke helt jul. :o)

Skal ha juleselskap selv om et par dager og da blir det akkurat sånn som _jeg_ vil ha det og det gleder jeg meg til!

Jeg husker også at det ikke var det samme å gå til svigerfamilien :) Lykke til med kommende selskap da!

Skrevet

Synes aldri det er pes. Vi er hver 2. dag samlet hos mine foreldre, rundt 20stk. med stort og smått. De samler altså barn, svigerbarn, barnebarn med kjærester og oldebarn.

Vi spiser deilig julelunsj (alt hjemmelagd av mor på snart 80). Siste rett på lunsjen er alltid en god rakfisksmak og en god akevitt.

Deretter er det lysbildefremvisning fra en sommerferie da vi barna var små og en serie fra marka, sommer som vinter. (Nydelige bilder)

Etter det tar far fram trekkspillet og det blir synging av julesanger.

Kaffe og kaker, og så kommer nissen.....med poser til oldebarna.

Alltid vellykket for alle, mor og far vil holde på den tradisjonen. Vi er glade så lenge de orker og hjelper jo til, men blir allikevel mest å gjøre på dem.

Jøss, skal si du har spreke foreldre! Kjempekoselig høres dette ut til å være :)

Skrevet

Slike slektsmiddager har vi aldri hatt i min slekt, for det er så masse uvennskap, skilsmisser og ondt blod på min side.

Min familie er den eneste kjernefamilien som er igjen!

Alle søsken og mine foreldre er skilt og har mange brutte forhold, barn med nye partnere osv.

Huff å huff...Du får ta godt vare på dine egne da. Julen kan bli fin på den måten også ja :)

Skrevet

Jeg er litt enig med deg. Det er veldig koselig, men også litt stressende fordi man må passe på, hysje på og forholde seg til så mange personer (barn).

Men, sånn er det nå en gang å ha barn da...

Jada, jeg liker å ha barn rundt meg :) Gruer meg nok litt til julekvelder som de etterhvert drar til sine partneres familie. Men det er nok enda noen år til :)

Skrevet

Julen er familiemiddager! pr def!

Og det er kun gledelig. Vi har en veldig dtor familie, med halve og hele søsken, halve og hele besteforeldre og oldeforeldre, tremeninger osv... Og alle skal vi innom i romjula. ;-)

Det er stor forventning og ditto hyge hvert år, vi lever på disse treffene resten av året.

Barna leker og spiller, vi voksne sitter til bords med øl og vin og etterhvert kaffe og te, og snakker og diskuterer. Så rydder vi av, for å dekke kaffebordet med dertil hørende kaker og likør. :-D

Det er årets høydepunkt, rett og slett!

Sååå trivelig og artig, da alle stort sett er meget sosiale og engasjerte.

Familieselskap i julen er noe vi gleder oss stort til og en tradisjon vi aldri vil gi slipp på, men føre videre.

Det hadde virkelig vært en fattig jul uten!

En skikkelig trivelig familie du har! :)

Skrevet

Hos oss er det hyggelig men lettere kaotisk somregel.

Vesla storkoser seg og når det nærmere seg midnatt er mor godt fornøyd med å få 7 åring i seng og falle sammen i sofaen med et glass rødvin, et levende lys og absolutt stillhet. :)

De stundene man kan få for seg selv er verdifulle de også ja ;)

Skrevet

Jeg opplevde det som mye stress og mas.

god jul :)

Skrevet

Det høres ut til at dere har funnet den riktige løsningen der ja. Jula er og skal være en god tid :)

Det er nok riktigst for oss.

Er jo synd, for en skal vel liksom være glad for å ha familie å feire med (ikke at jeg har det nå da) men det ble for mye styr for oss/meg helt enkelt.

Liker ikke stress i julen jeg. Med så mye god mat, mye pakker og kos skal en ha mulighet til å nyte det også liksom :)

Skrevet

Jøss, skal si du har spreke foreldre! Kjempekoselig høres dette ut til å være :)

Ja, alle aldre synes faktisk det. Er noe eget med disse gamle der. Til sommeren blir mor 80, selskapslokale og levende musikk er allerede bestilt av dem så da blir det igjen en ordentlig familiesammenkomst med ikke så nær familie også, og naboer. Gleder meg allerede!

Gjest Flystripa
Skrevet

Jeg synes noen selskaper er hyggelige, andre mer pes.

Jeg synes selskapene hjemme hos oss er best - fordi vi har god plass. Vi kan sende ungene i kjellerstua, sette på en film, spille spill, uten å sitte "oppå" hverandre.

Dessuten er mannen min og jeg best på å lage i stand mat :D

Gjest thrillers
Skrevet

Huff å huff...Du får ta godt vare på dine egne da. Julen kan bli fin på den måten også ja :)

Jadda, går så bra at. Det er bare en befrielse å slippe enkelte vet du. :)

Er for dårlig til å stille opp på noe stort opplegg uansett akkurat nå.

Skrevet

Jeg synes noen selskaper er hyggelige, andre mer pes.

Jeg synes selskapene hjemme hos oss er best - fordi vi har god plass. Vi kan sende ungene i kjellerstua, sette på en film, spille spill, uten å sitte "oppå" hverandre.

Dessuten er mannen min og jeg best på å lage i stand mat :D

hehe, godt det finnes gode kokker i dere to da :)

Jeg satte veldig pris på loftstua da vi feiret jul her med 7unger ja.

Og så er det ordtaket "borte bra men hjemme best" bra!

ylvali1365381015
Skrevet

En skikkelig trivelig familie du har! :)

Så avgjort!

I jula er de iallefall utrolig trivelige! ;-)

Skrevet

Jada, jeg liker å ha barn rundt meg :) Gruer meg nok litt til julekvelder som de etterhvert drar til sine partneres familie. Men det er nok enda noen år til :)

OJ, så langt har ikke jeg kommet i tankerekka mi enda, men det blir nok ganske rart, ja. Godt å ha flere barn, så de kanskje bytter på å forbarme seg over aldrende foreldre ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...