Gå til innhold

fløtegratinerte poteter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å lage fløtegratinerte poteter, men har aldri gjort det før. Jeg ser at det blir brukt hvitløk i noen oppskrifter. Men jeg har ikke det hjemme.

Kan jeg bruke hvitløkspulver istedenfor fedd?

Og jeg lurer på hvor mye jeg skal lage. Har sett oppskrifter på både 8 og 12 poteter. Vi er to voksne og to barn. Ville vel tro at 8 poteter er nok?

Og skal jeg bruke mye eller lite fløte? I oppskriftene står det variabelt og at det opp til en selv. Men jeg har ikke peiling på hva det beste forholdet er.

Og i noen oppskrifter står det laget i en gryte, mens i andre så er ovnen i bruk. Noen synspunkter?

Noen her som vil hjelpe meg?

På forhånd tusen takk!

Skrevet

Skrell poteter, hvor mange avhenger av hvor mye du skal ha. I min erfaring spiser folk dobbelt så mye potet når det er fløtegratinert :)

Ta 8 stk. Skjær så tynne biter du klarer/gidder.

Jeg lager en blanding av rømme,føte,hvitløk,salt,pepper og muskattnøtt. Du kan bruke fløte om det er det du har.

Legg potetlag i ildfast form, hell over føte/krydder.

Gjenta til alle potetene er i formen.Hell på 'en del' fløte. slik at de nesten dekker potetene.

Legg over aluminiumsfolie, og inn i ovn på ca 200-220 grader. La stå ca 45 min (sjekk litt underveis.

Ta av folien, legg på ost, la være i ovn til den er ferdig (møre poteter). La stå litt før servering.

Skrevet

Tror SDD la ut en vidundelig oppskrift her en gang på fløtegratinerte poteter med hvitløk. Prøv søkefunksjonen! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...