Gjest ho mor Skrevet 28. desember 2006 Skrevet 28. desember 2006 Har lyst til å lage fløtegratinerte poteter, men har aldri gjort det før. Jeg ser at det blir brukt hvitløk i noen oppskrifter. Men jeg har ikke det hjemme. Kan jeg bruke hvitløkspulver istedenfor fedd? Og jeg lurer på hvor mye jeg skal lage. Har sett oppskrifter på både 8 og 12 poteter. Vi er to voksne og to barn. Ville vel tro at 8 poteter er nok? Og skal jeg bruke mye eller lite fløte? I oppskriftene står det variabelt og at det opp til en selv. Men jeg har ikke peiling på hva det beste forholdet er. Og i noen oppskrifter står det laget i en gryte, mens i andre så er ovnen i bruk. Noen synspunkter? Noen her som vil hjelpe meg? På forhånd tusen takk! 0 Siter
red Skrevet 28. desember 2006 Skrevet 28. desember 2006 Skrell poteter, hvor mange avhenger av hvor mye du skal ha. I min erfaring spiser folk dobbelt så mye potet når det er fløtegratinert Ta 8 stk. Skjær så tynne biter du klarer/gidder. Jeg lager en blanding av rømme,føte,hvitløk,salt,pepper og muskattnøtt. Du kan bruke fløte om det er det du har. Legg potetlag i ildfast form, hell over føte/krydder. Gjenta til alle potetene er i formen.Hell på 'en del' fløte. slik at de nesten dekker potetene. Legg over aluminiumsfolie, og inn i ovn på ca 200-220 grader. La stå ca 45 min (sjekk litt underveis. Ta av folien, legg på ost, la være i ovn til den er ferdig (møre poteter). La stå litt før servering. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 28. desember 2006 Skrevet 28. desember 2006 Tror SDD la ut en vidundelig oppskrift her en gang på fløtegratinerte poteter med hvitløk. Prøv søkefunksjonen! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.