Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nok et år har man gått i fella og latt seg rive med av gavesirkuset.

Det verste er all dritten man kjøper til voksne folk som har alt fra før. Dette er meningsløst av flere årsaker.

For det første kjøpes det ting som det krever naturressurser å fremstille. Videre skal sakene fraktes, gjerne verden rundt før det havner under juletreet. Så skal tingen kastes, og utgjør på nytt en miljøbelastning på vår allerede overbelastede klode. I det hele tatt fullstendig absurd.

Løsning; kjøp en geit eller et eller annet, som kan bidra til at folk i fattige land kan utvikle et bærekraftig landbruk, skaffe mat og en basis for å videreutvikle næringsliv og handel.

Eksempel:

http://www.gaversomforandrerverden.no/home/default.aspx

...

Det er jo ingen ulempe at man får 28% av gavens verdi igjen, i form av redusert skatt.

PS.

Ungene må selvsagt fortsatt få gaver. De må slippe å være gissel for all galskapen vi er ansvarlig for. Men også for ungene gjelder; kjøp mindre dritt, og heller færre og dyrere gaver, av bedre kvalitet.

Skrevet

*Applaus*

Er så utrolig enig med deg!!

Leste en plass hvor krevende det feks er å lage en ny mobil. Og tenk alle som sikkert fikk mobil til jul.

Jeg husker ikke hele artikkelen, men det er noe gull inne i mobilen som trengs, og det er meget vanskelig arbeidsforhold for de som henter det gullet...

Tenk om vi i det minste kunne resirkulere dette gullet i mobilene, ved å levere inn gamle mobiler.

Mvh,

Skrevet

*Applaus*

Er så utrolig enig med deg!!

Leste en plass hvor krevende det feks er å lage en ny mobil. Og tenk alle som sikkert fikk mobil til jul.

Jeg husker ikke hele artikkelen, men det er noe gull inne i mobilen som trengs, og det er meget vanskelig arbeidsforhold for de som henter det gullet...

Tenk om vi i det minste kunne resirkulere dette gullet i mobilene, ved å levere inn gamle mobiler.

Mvh,

Folk bruker mobiltelefonen under to år i gjennomsnitt...og alderen er fallende.

De fleste går jo ikke i stykker, men kastes likevel...for å få tak i en eller annen feature eller hva det heter, som man ikke bruker likevel.

En fint tiltak kan jo være å beholde mobilen et halvt år ekstra. Vi dævver ikke av det.

Skrevet

Vi både ønsket oss - og fikk geiter og andre bidrag til ideelle organisasjoner ;-)

Skrevet

Folk bruker mobiltelefonen under to år i gjennomsnitt...og alderen er fallende.

De fleste går jo ikke i stykker, men kastes likevel...for å få tak i en eller annen feature eller hva det heter, som man ikke bruker likevel.

En fint tiltak kan jo være å beholde mobilen et halvt år ekstra. Vi dævver ikke av det.

Jepp, enig!

Det som også er så trist å se, er at folk vil ikke ta innover seg dette med overforbruk, miljøødeleggelser osv...

Min erfaring er iallefall at slike "miljø tråder" på debatter alrdi blir så lange.

Synd... Og enkelte sier til og med at de er glad det er så varmt og ikke snø. Det er jo så enkelt.... *arg* Tro om de sier det samma når også vi i norge blirmer plaget med vind, flommr osv... Vi er rimlig skjermet ennå, i forhold til mange andre land (da særlig fattige land som ikke har penger til å bygge opp så rask som vi kan)

Skrevet

Vi både ønsket oss - og fikk geiter og andre bidrag til ideelle organisasjoner ;-)

Det høres bra ut. Jeg verken fikk eller ga, men har amibsjoner om å endre på det.

Jeg har gjennom årene fått så mange lysestaker eller hva det er, at jeg nå må begynne å bruke dem som søkke. Da gjør de hvertfall nytte for seg.

Skrevet

Jepp, enig!

Det som også er så trist å se, er at folk vil ikke ta innover seg dette med overforbruk, miljøødeleggelser osv...

Min erfaring er iallefall at slike "miljø tråder" på debatter alrdi blir så lange.

Synd... Og enkelte sier til og med at de er glad det er så varmt og ikke snø. Det er jo så enkelt.... *arg* Tro om de sier det samma når også vi i norge blirmer plaget med vind, flommr osv... Vi er rimlig skjermet ennå, i forhold til mange andre land (da særlig fattige land som ikke har penger til å bygge opp så rask som vi kan)

Nei, de fleste bryr seg jo ikke selvsagt.

Miljøengasjement krever et visst minstenivå av refleksjon og evne til å se seg selv i en større sammenheng.

Et raskt gløtt på innleggene en gjennomsnittlig "dol-dag" forteller at de fleste på denne saiten (med mange hederlige unntak) neppe er skapt for slik refleksjon.

Skrevet

Det høres bra ut. Jeg verken fikk eller ga, men har amibsjoner om å endre på det.

Jeg har gjennom årene fått så mange lysestaker eller hva det er, at jeg nå må begynne å bruke dem som søkke. Da gjør de hvertfall nytte for seg.

*ler* Ja, jeg også har div lysestaker, juleduker osv...;)

Ikke at jeg ikke er takknemmelig for gavene, men er vi vet jo ikke at vi tregner gavene før vi får de..

Skrevet

Miljøengasjement krever et visst minstenivå av refleksjon og evne til å se seg selv i en større sammenheng.

Et raskt gløtt på innleggene en gjennomsnittlig "dol-dag" forteller at de fleste på denne saiten (med mange hederlige unntak) neppe er skapt for slik refleksjon.

Ja, dessverre...

Det virker som folk ikke vil ta det innover seg.

Jeg har lært mye på www.fivh.no og www.wwf.no

Jeg heller verken gav eller fikk geit, men jeg roet ned gavekjøret.

Så støtter jeg FIVH og WWF som medlem:) Det er noe iallefall... Og så prøver jeg å tenke mest mulig miljø. Kanskje ikke de helt store tingne, men alle monner drar...:)

Skrevet

*ler* Ja, jeg også har div lysestaker, juleduker osv...;)

Ikke at jeg ikke er takknemmelig for gavene, men er vi vet jo ikke at vi tregner gavene før vi får de..

For all del, man må utvise passende takknemmelighet overfor giver. Det er vanligvis godt ment, og man skal være glad noen gidder å huske på en stakkar.

Men hvis man selv begynner å gi slike "geite-gaver", kan det jo hende at andre vil "hevne" seg...og da kan en bra spiral være i gang.

Skrevet

For all del, man må utvise passende takknemmelighet overfor giver. Det er vanligvis godt ment, og man skal være glad noen gidder å huske på en stakkar.

Men hvis man selv begynner å gi slike "geite-gaver", kan det jo hende at andre vil "hevne" seg...og da kan en bra spiral være i gang.

God ide...:) Du sier noe.

Neste år skal jeg kjøre en geitekampanje e.l.:) Eller gi penger til WWF e.l. i deres navn... Jeg har gjort det til enkelte bursdager, men ble ikke noe til denne julen.

Skrevet

Kanskje de fleste har for mye penger her inne?

Gjest ikke bare negativt
Skrevet

Men hva med de du har slik omsorg for, de som produserer varer i fattige land. Om vi ikke kjøper, så får de heller ikke solgt, og da er det ingen vits i "bærekraftig" utvikling.

Jeg impoerterer selv en del fra disse landene, og vet jeg er med på å spre det de produserer slik at de faktisk har til hus og mat.

Og, ja, man kan selvsagt utdype i det uendelige, men handler og gaver, er ikke utelukkende negativt.

Gjest Underskrift
Skrevet

Men hva med de du har slik omsorg for, de som produserer varer i fattige land. Om vi ikke kjøper, så får de heller ikke solgt, og da er det ingen vits i "bærekraftig" utvikling.

Jeg impoerterer selv en del fra disse landene, og vet jeg er med på å spre det de produserer slik at de faktisk har til hus og mat.

Og, ja, man kan selvsagt utdype i det uendelige, men handler og gaver, er ikke utelukkende negativt.

Godt poeng faktisk!

Vi importerer også endel, så jeg er enig med deg.

MEN, man skal være bevist på dette argumentet ikke alltid er like mye hold i.

F.eks. Om vi bare skal tenke på presset pris, IKEA etc. så er det noen skadelidene her.

Jeg handler litt på Sally Ann til jul, di har FairPay. Vi betaler det varen burde koste, fordi Frelsersarmeen ikke presser prisen, men poenget er og hjelpe i tillegg.

Sånn dagens samfunn er, at vi skal ha alt rimligst mulig, skader vi både miljø og bedrifter i asia etc.

Vennlig hilsen

Gjest ikke bare negativt
Skrevet

Godt poeng faktisk!

Vi importerer også endel, så jeg er enig med deg.

MEN, man skal være bevist på dette argumentet ikke alltid er like mye hold i.

F.eks. Om vi bare skal tenke på presset pris, IKEA etc. så er det noen skadelidene her.

Jeg handler litt på Sally Ann til jul, di har FairPay. Vi betaler det varen burde koste, fordi Frelsersarmeen ikke presser prisen, men poenget er og hjelpe i tillegg.

Sånn dagens samfunn er, at vi skal ha alt rimligst mulig, skader vi både miljø og bedrifter i asia etc.

Vennlig hilsen

Helt enig, men vi som er i kategorien småfirmaer har uansett ikke muligheter til å presse noe på pris.

Og ikke vil jeg det heller, for det er uansett så billig.

Og for meg har dette flere aspekt, da jeg syns det er morro, vi støtter arbeid i fattige land, vi tjener penger og vi har et varespekter ingen andre i bransjen har.

I tillegg får man åpnet sin egen horisont og får masse kontakter rundt om i verden. Får brukt språk-kunnskapene sine osv osv.

Kunne ramset opp i det uendelige.

Fortsatt god jul :o)

Skrevet

Jge syns det er hyggelig å gi gaver, men det må være gaver med menng i. Nå vet jeg hva de jeg gir gaver til ønsker seg, så har sluppet å kjøpe lysestaker som blir pakket bort eller gitt til Fretex. Men det er veldig fornuftig med å kjøpe ei geit eller en annen slik gave. Det blir nok et par stykker som får geitegave fra meg til neste jul.

Til ungene i familien kjøper jeg kun sølvtøy, de får så mye plastikkræl som de helt sikkert har glemt nå noen dager etter julaften.

Skrevet

Fair pay er en fin tanke. Men dessverre helt illusorisk.

Verdens 6 mrd mennesker kan aldri komme i nærheten av vår materielle levestandard.

Årsaken er ikke mangel på mat eller mangel på plass. Årsaken er mangel på fossil energi, eller rettere sagt en så høy pris at kun de rikeste kan kjøpe.

Så glem det. Med 6 mrd mennesker på jorden er 2/3 dømt til fattigdom. Miljøet setter grensene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...