Gå til innhold

Gifte seg før nyttår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å stikke av og gifte seg før nyttår ? Hvor?

Skrevet

Med tanke på hvor få virkedager det er igjen av dette året så er det rimelig usikkert vil jeg tro :)

Sett deg ned og ring rundt, kan hende slikt kan ordne seg på et eller annet kontor.

Når det gjelder "stikke av" så ser jeg for meg Las Vegas jeg da *ler* men det er vel kanskje i lengste laget ;)

Hva med å finne et norskt "ferie paradis" da, noe høyfjellsgreier, kan de ha noe i nærheten der hvor dere kan vies?

Koselig med middag og dans på flott høyfjellshotel da, og varm koselig hytte på kvelden, med masse hvit snø rundt?

Skrevet

Med tanke på hvor få virkedager det er igjen av dette året så er det rimelig usikkert vil jeg tro :)

Sett deg ned og ring rundt, kan hende slikt kan ordne seg på et eller annet kontor.

Når det gjelder "stikke av" så ser jeg for meg Las Vegas jeg da *ler* men det er vel kanskje i lengste laget ;)

Hva med å finne et norskt "ferie paradis" da, noe høyfjellsgreier, kan de ha noe i nærheten der hvor dere kan vies?

Koselig med middag og dans på flott høyfjellshotel da, og varm koselig hytte på kvelden, med masse hvit snø rundt?

Er ikke farlig bare det er noen som kan skrive under på papirene ..

Gjest Hastverk er lastverk
Skrevet

Tenk gjennom om det må haste sånn...

Skrevet

Tenk gjennom om det må haste sånn...

Etter 10 år med samboerskap og felles barn trenger vi haste-ekteskap av økonomiske grunner.

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

håpløst med andre ord

Det tar vel litt tid å få papirene i orden før ekteskap inngås.

Lykke til!

Hilsen

Skrevet

Etter 10 år med samboerskap og felles barn trenger vi haste-ekteskap av økonomiske grunner.

Og det må skje så bråttom...før nytt år?

Skrevet

Er ikke farlig bare det er noen som kan skrive under på papirene ..

Jeg hadde sparket til og ringt rundt som en gal hvis det var så viktig for meg.

Hadde prøvd alle slag kontorer og prestemuligheter.

Kanskje er det napp noe sted?

Det vil du iallefall ikke få vite om du ikke prøver :)

Sett deg ned med telefonkatalog, telefon og en kopp kaffe.

Lykke til :)

Skrevet

Og det må skje så bråttom...før nytt år?

Såvidt jeg skjønner skattereglene må det skje før nyttår for å kunne få effekt på skatteklasse i år.

Har ikke råd å la være etter mange år med bare én inntekt, og iallefall 2 år til foran oss med bare én inntekt.

Skrevet

Såvidt jeg skjønner skattereglene må det skje før nyttår for å kunne få effekt på skatteklasse i år.

Har ikke råd å la være etter mange år med bare én inntekt, og iallefall 2 år til foran oss med bare én inntekt.

Ønsker deg lykke til da...

Synd at et ekteskap må innføres på slike premisser...

Huff...jeg er for gammeldags og romantisk til sånne premiss-ekteskap...

Lykke til i hvert fall =)

Skrevet

Meldepliktige samboere lignes som ektefeller.

Altså i skatteklasse 2.

Meldepliktige samboere er (kort fortalt) de som har felles barn eller tidligere har vært gift med hverandre.

Hilsen

Skrevet

Meldepliktige samboere lignes som ektefeller.

Altså i skatteklasse 2.

Meldepliktige samboere er (kort fortalt) de som har felles barn eller tidligere har vært gift med hverandre.

Hilsen

Ikke de siste årene, og ikke i følge de fleste skatteråd som gies? Det har heller ikke skjedd automatisk noen år.

Skrevet

Ring rundt til alle politistasjoner og prestegjeld du finner, sorenskrivere vier ogsaa om du kjenner en kaptein paa en bat saa har han ogsaa myndighet til aa vie.

Skrevet

Ikke de siste årene, og ikke i følge de fleste skatteråd som gies? Det har heller ikke skjedd automatisk noen år.

Iflg. Lignings-ABC skattelegges meldepliktige samboere etter reglene om ektefeller.

Se denne linken

http://www.ligningsabc.no/index.aspx?treeio=LBE2

Her står det:

1.3 Meldepliktige samboere

1.3.1 Skatterettslige regler, hovedregler

Reglene for ektefeller i skatteloven

* §§ 2-10 til 2-15 og § 3-1 (3) (sambeskatning)

* § 6-32 (minstefradrag)

* § 15-4 (personfradrag)

* § 6-90 (4) og (5) (fordeling mellom kommuner)

* §§ 6-81 til 6-85 (særfradrag) og

* § 17-1, § 17-2, § 17-4, § 17-5, § 17-10 og § 17-11, jf. SSV § 7-6 (skattebegrensning)

gjelder tilsvarende for samboere som er meldepliktige etter ftrl. § 25-4, 1. ledd, 1. punktum, jf. § 1-5. Se nedenfor under pkt. 1.3.5 "Folketrygdens regler, hovedregler for meldeplikt etter ftrl. § 25-4, 1. ledd, 1. punktum, jf. § 1-5" . Om unntak, se nedenfor under pkt. 1.3.2 "Skatterettslige regler, unntak for samboere meldepliktig etter ftrl." og pkt. 1.3.3 "Skatterettslige regler, overgangsregler for samboere meldepliktig etter ftrl." .

Reglene i skatteloven for ektefeller gjelder imidlertid ikke for samboere som bare er meldepliktig etter ftrl. § 25-4, 1. ledd, 2. punktum, jf. § 3-2, 5. ledd. Reglene gjelder således ikke for personer som har vært samboere i 12 av de siste 18 månedene uten at de har vært gift, og/eller har eller har hatt felles barn. Se Ot.prp. nr. 1 (1993-94) punkt 2.

Andre regler i skatteloven for ektefeller enn de som er nevnt ovenfor eller slike regler i andre lover, gjelder ikke uten videre for meldepliktige samboere. Om fritak for arveavgift ved arv mellom visse samboere (på samme måte som for ektefeller), se emne "Arvelater/etterlatte/dødsbo" under pkt. 5.4 "Gjenlevende samboere" .

Om hvem som er meldepliktige etter ftrl. og hvilke av de meldepliktige samboere som skal behandles som ektefeller etter skatteretten, se nedenfor.

Når Lignings-ABC bruker uttrykket "meldepliktige samboere" menes meldepliktige samboere som skal behandles skatterettslig som ektefeller. Når Lignings-ABC bruker uttrykket "ikke-meldepliktige samboere" menes alle andre samboere, også de som er meldepliktige etter ftrl. uten at de behandles som ektefeller i forhold til skattereglene.

Når Lignings-ABC benytter ordet "ektefeller", gjelder reglene tilsvarende for visse meldepliktige samboere, med mindre det uttrykkelig er tatt forbehold.

Skrevet

Ring rundt til alle politistasjoner og prestegjeld du finner, sorenskrivere vier ogsaa om du kjenner en kaptein paa en bat saa har han ogsaa myndighet til aa vie.

"Vigslere er prester i Den norske kirke, forstandere i registrerte trossamfunn med vigselsrett, Notarius publicus, sjømannsprester med vigselsrett og utenriksstasjoner med vigselsrett."

Skrevet

"Vigslere er prester i Den norske kirke, forstandere i registrerte trossamfunn med vigselsrett, Notarius publicus, sjømannsprester med vigselsrett og utenriksstasjoner med vigselsrett."

Der har vi en fullstendig liste ja, :)

Skrevet

Iflg. Lignings-ABC skattelegges meldepliktige samboere etter reglene om ektefeller.

Se denne linken

http://www.ligningsabc.no/index.aspx?treeio=LBE2

Her står det:

1.3 Meldepliktige samboere

1.3.1 Skatterettslige regler, hovedregler

Reglene for ektefeller i skatteloven

* §§ 2-10 til 2-15 og § 3-1 (3) (sambeskatning)

* § 6-32 (minstefradrag)

* § 15-4 (personfradrag)

* § 6-90 (4) og (5) (fordeling mellom kommuner)

* §§ 6-81 til 6-85 (særfradrag) og

* § 17-1, § 17-2, § 17-4, § 17-5, § 17-10 og § 17-11, jf. SSV § 7-6 (skattebegrensning)

gjelder tilsvarende for samboere som er meldepliktige etter ftrl. § 25-4, 1. ledd, 1. punktum, jf. § 1-5. Se nedenfor under pkt. 1.3.5 "Folketrygdens regler, hovedregler for meldeplikt etter ftrl. § 25-4, 1. ledd, 1. punktum, jf. § 1-5" . Om unntak, se nedenfor under pkt. 1.3.2 "Skatterettslige regler, unntak for samboere meldepliktig etter ftrl." og pkt. 1.3.3 "Skatterettslige regler, overgangsregler for samboere meldepliktig etter ftrl." .

Reglene i skatteloven for ektefeller gjelder imidlertid ikke for samboere som bare er meldepliktig etter ftrl. § 25-4, 1. ledd, 2. punktum, jf. § 3-2, 5. ledd. Reglene gjelder således ikke for personer som har vært samboere i 12 av de siste 18 månedene uten at de har vært gift, og/eller har eller har hatt felles barn. Se Ot.prp. nr. 1 (1993-94) punkt 2.

Andre regler i skatteloven for ektefeller enn de som er nevnt ovenfor eller slike regler i andre lover, gjelder ikke uten videre for meldepliktige samboere. Om fritak for arveavgift ved arv mellom visse samboere (på samme måte som for ektefeller), se emne "Arvelater/etterlatte/dødsbo" under pkt. 5.4 "Gjenlevende samboere" .

Om hvem som er meldepliktige etter ftrl. og hvilke av de meldepliktige samboere som skal behandles som ektefeller etter skatteretten, se nedenfor.

Når Lignings-ABC bruker uttrykket "meldepliktige samboere" menes meldepliktige samboere som skal behandles skatterettslig som ektefeller. Når Lignings-ABC bruker uttrykket "ikke-meldepliktige samboere" menes alle andre samboere, også de som er meldepliktige etter ftrl. uten at de behandles som ektefeller i forhold til skattereglene.

Når Lignings-ABC benytter ordet "ektefeller", gjelder reglene tilsvarende for visse meldepliktige samboere, med mindre det uttrykkelig er tatt forbehold.

"To personer av forskjellig eller samme kjønn som ikke er gift/registrerte partnere er meldepliktige etter ftrl. § 25-4, 1. ledd, 1. punktum, jf. § 1-5 (men ikke etter § 25-4, 1. ledd, 2. punktum, jf. § 3-2, 5. ledd) når:

minst en av dem har rett til pensjon eller overgangsstønad fra folketrygden, eller rett til avtalefestet pensjon med statstilskudd (AFP)

de er samboere dvs. de bor i samme bygning, se nedenfor, og

paret enten:

har eller har hatt felles barn, og/eller

tidligere har vært gift med hverandre eller vært registrerte partnere.

Følgende utbetalinger til minst en av samboerne vil gi meldeplikt i forhold til folketrygdreglene om betingelsene for øvrig er tilstede:

uførepensjon etter ftrl. kap. 12

alderspensjon etter ftrl. kap. 19

avtalefestet pensjon med statstilskudd (AFP)

foreløpig uførestønad etter ftrl. kap. 10

etterlattepensjon eller overgangsstønad etter ftrl. kap. 17"

Vi har ingen av delene.

Gjest eloping (blakk)
Skrevet

Tanken falt liksom en smule i grus da jeg oppdaget at man må prøves og godkjennes av folkeregisteret først. Ringte dem og det behøvde de minst 2 uker på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...