Gå til innhold

Gifte seg før nyttår

Anbefalte innlegg

Skrevet

"To personer av forskjellig eller samme kjønn som ikke er gift/registrerte partnere er meldepliktige etter ftrl. § 25-4, 1. ledd, 1. punktum, jf. § 1-5 (men ikke etter § 25-4, 1. ledd, 2. punktum, jf. § 3-2, 5. ledd) når:

minst en av dem har rett til pensjon eller overgangsstønad fra folketrygden, eller rett til avtalefestet pensjon med statstilskudd (AFP)

de er samboere dvs. de bor i samme bygning, se nedenfor, og

paret enten:

har eller har hatt felles barn, og/eller

tidligere har vært gift med hverandre eller vært registrerte partnere.

Følgende utbetalinger til minst en av samboerne vil gi meldeplikt i forhold til folketrygdreglene om betingelsene for øvrig er tilstede:

uførepensjon etter ftrl. kap. 12

alderspensjon etter ftrl. kap. 19

avtalefestet pensjon med statstilskudd (AFP)

foreløpig uførestønad etter ftrl. kap. 10

etterlattepensjon eller overgangsstønad etter ftrl. kap. 17"

Vi har ingen av delene.

Felles barn?

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

"To personer av forskjellig eller samme kjønn som ikke er gift/registrerte partnere er meldepliktige etter ftrl. § 25-4, 1. ledd, 1. punktum, jf. § 1-5 (men ikke etter § 25-4, 1. ledd, 2. punktum, jf. § 3-2, 5. ledd) når:

minst en av dem har rett til pensjon eller overgangsstønad fra folketrygden, eller rett til avtalefestet pensjon med statstilskudd (AFP)

de er samboere dvs. de bor i samme bygning, se nedenfor, og

paret enten:

har eller har hatt felles barn, og/eller

tidligere har vært gift med hverandre eller vært registrerte partnere.

Følgende utbetalinger til minst en av samboerne vil gi meldeplikt i forhold til folketrygdreglene om betingelsene for øvrig er tilstede:

uførepensjon etter ftrl. kap. 12

alderspensjon etter ftrl. kap. 19

avtalefestet pensjon med statstilskudd (AFP)

foreløpig uførestønad etter ftrl. kap. 10

etterlattepensjon eller overgangsstønad etter ftrl. kap. 17"

Vi har ingen av delene.

Jeg forsto det slik, at dere bor sammen og har felles barn. Og da er dere i et meldepliktig samboerforhold.

Hilsen

Skrevet

Meldepliktige samboere lignes som ektefeller.

Altså i skatteklasse 2.

Meldepliktige samboere er (kort fortalt) de som har felles barn eller tidligere har vært gift med hverandre.

Hilsen

Jeg og samboeren min har felles barn og vi har gitt beskjed om dette til likningskontoret. Likevel kommer vi i skatteklasse 1 hver gang vi får nytt skattekort. Skulle vi vært i skatteklasse 2 egentlig?

Skrevet

Jeg og samboeren min har felles barn og vi har gitt beskjed om dette til likningskontoret. Likevel kommer vi i skatteklasse 1 hver gang vi får nytt skattekort. Skulle vi vært i skatteklasse 2 egentlig?

Ja, men det har ingen praktisk betydning, så lenge dere begge to har inntekt som overstiger minstefradraget og klassefradraget.

Hilsen

Skrevet

Felles barn?

Ja men det er ikke nok, det står jo at man må motta pensjon/uføreytelser også.

Har felles barn og bor sammen.

Skrevet

Jeg forsto det slik, at dere bor sammen og har felles barn. Og da er dere i et meldepliktig samboerforhold.

Hilsen

Minst en av dem må ha rett til pensjon, OG ha felles barn (samt bo sammen) er slik jeg tolker det. Og også det inntrykket jeg får av diverse skatteekspert-uttalelser på nett.

Skrevet

Ja men det er ikke nok, det står jo at man må motta pensjon/uføreytelser også.

Har felles barn og bor sammen.

OK.

Men hvorfor dette stresset med å bli gift nå? Hvorfor tenkte dere ikke på det for f.eks. 1 eller 4 måneder siden?

Gjest Underskrift
Skrevet

OK.

Men hvorfor dette stresset med å bli gift nå? Hvorfor tenkte dere ikke på det for f.eks. 1 eller 4 måneder siden?

lurte jeg på også, men tenkte jeg ikke skulle skrive det jeg da;o)

Ikke trodde jeg at man ble lignet anderledes som samboende med felles barn heller, men dette kan jeg rent lite om.

Vennlig hilsen

Skrevet

Minst en av dem må ha rett til pensjon, OG ha felles barn (samt bo sammen) er slik jeg tolker det. Og også det inntrykket jeg får av diverse skatteekspert-uttalelser på nett.

OK

Skrevet

OK.

Trodde ikke det ville lønne seg. Oppdaget det for sent.

Med bare én inntekt på 275 000 og en student uten rett til støtte fra lånekassen hadde det nok gjort seg med 8-9 000 kr mindre i skatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...