Gå til innhold

Nå trenger jeg råd - gjelder ny jobb!

Anbefalte innlegg

Gjest lille tullerusk
Skrevet

Hei alle,

nå håper jeg virkelig jeg kan få god råd her, for jeg er utrolig fortvilet...

Sånn er historien:

I september fikk jeg en halv stilling i kommunen der jeg bor.

Trivdes ikke så godt i den stillingen, mye fordi det var kveldsjobb.

Fikk etter kort tid tilbud om en annen stilling. Denne var 100% og fast - og en jobb jeg syns virket super for meg. Jeg takket ja, og begynte der 1 november. Jeg har altså vært der i to måneder snart.

Jobben i seg selv er helt topp, det er akkurat slike ting jeg liker jobbe med.

MEN jeg er blitt bombadert fra alle hold om hvordan miljøet på denne arbeidplassen er...og jeg merker det jo godt selv. Det er er "kjølig" miljø, ingen bryr seg om hverandre og det er klikkete. Min jobb blir ganske ensom, da jeg jobber med en del andre saker enn de andre. Det er et lite kontor, og jeg er yngst. Føler meg allerede utenfor, og syns det er trist han jeg overtar jobben etter, slutter, fordi det er jo han jeg liker best av alle. Han er også på min alder.

Er på jobb i dag, og merker en sur, kjølig stemning. Han som skal slutte hadde sin siste dag i går, og vi gikk en liten tur på cafè, bare han og jeg. Han informerte meg mye om hvordan han har opplevd miljøet, og sier at miljøet er hovedgrunn til at han slutter.

Jeg får helt vondt inni meg. Hva har jeg gjort? Jeg får nesten panikk og kjenner på angst på jobb. Slet med angst for ca 8 år siden,men ble kvitt det den gang - uten hjelp av medisiner. Nå kjenner jeg symptomene kommer igjen, og det er kun pga hvordan jeg har det i denne nye jobben.

I tillegg må jeg fortelle at jeg har tidligere opplevd et utrolig vondt arbeidsmiljø i en annen by. Det ble så alvorlig at vår leder fikk sparken, og flere sykmeldte seg.

Det har gjort mye med meg, og jeg orker ikke et så dårlig miljø igjen....Er utrolig lei meg nå og kjenner at dette hverken tør jeg eller orker jeg.

Så lei meg fordi jeg har så lyst på denne jobben i seg selv, men alt rundt er ikke bra. Han som slutter har vært deprimert i et helt år pga dårlig miljø....og hatt flere dager der han har gruet seg for å komme på jobb.

Nå vet jeg ikke ut eller inn. Oppi det hele ble jeg så gla da jeg fikk denne jobben , fordi jeg og mannen prøver få barn.

Mine umiddelbare tanker om hva jeg bør gjøre nåe er:

1) Holde ut i jobben til jeg blir gravid. Da kan jeg være så sleip at jeg blir sykmeldt en del, og til slutt går jeg ut i permisjon...Dette kan ta flere måneder, og jeg har heller ingen garanti for å bli gravid.

2) Slutte

3) sykmelde meg (noe jeg ikke ønsker når jeg er helt ny i jobben)

4) Si i fra til sjefen om hvordan jeg har det og har hatt det før, men da vil de mest sannsynlig angre på at de ansatte meg...

5)Holde ut, holde, ut, holde ut...og kjempe med min egen angst, prøve se positivt på miljø og kolleger og stå i det...

Er det andre alternativer?

Vær så snill...trenger hjelpen deres....Er fryktelig bekymret!!!!

Skrevet

Alternativ 1, eller holde ut der mens du søker andre jobber og slutte så snart du får en du tror du kan like.

Skrevet

Dette går på helsa løs for deg. Derfor ville jeg sykemeldt meg, og søkt nye jobber i fleng.

Kanskje er du så heldig at du blir gravid i den perioden du er sykemeldt i?

Sleipt? Vet ikke, men du bør tenke på deg selv og helsa di.

Skrevet

søk nye jobber snarest.

ikke tenk på jobben mht graviditet, kjør på!

blir det for ille, får du sykemelde deg...

Skrevet

Hei du!

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men egentlig har det mest med modenhet å gjøre. Rett ryggen og kjenn på din egen styrke! Du er her for å gjøre jobben du er tilsatt for. At andre velger å bruke sin energi på å skape dårlig miljø burde du prøve å heve deg over.

Dersom du velger å flykte ved hjelp av sykemelding eller ny jobb vil du for all ettertid føle at du flyktet og tapte. Jeg tror det er viktig at du stoler på deg selv og gjør en god jobb. Stopp opp og spør deg selv hva de andre eventuelt kan gjøre deg for noe? Betyr de noe som helst for deg? Innta en profesjonell holdning, gjør dine ting og overse alle forsøk andre måtte ha på å informere/ involvere deg i baksnakking og miljøkriger. Dette er måten du kan gå styrket ut av dette på. Synes dessuten du kan utfordre din leder med dette, hvorfor gjøres det ikke noe med denne problematikken? Dette finnes det mange paragrafer på i Arbeidsmiljøloven...

Krum nakken og stå på!

Lykke til!

Klem

Skrevet

Synes du skal forsøke å utføre jobben best mulig og gjøre det beste ut av det en stund. Uansett miljø finnes det stort sett noen hyggelige mennesker over alt, du trenger ikke like alle. Forsøk å bli kjent med enkeltmenneskene i bedriften.

Synes ikke du skal høre på andre når det gjelder miljøet der, du bør danne deg din egen mening og minst mulig lytte til andres.

Du har uansett ikke giftet deg med arbeidsplassen, ikke vær redd for om du ikke vil trives om en stund.. Foreløpig har du kun vært der 2 måneder, så lenge det er noe positivt ved jobben (innholdet), bør du i hvertfall gi arbeidsplassen noen månededer til. Og hvilken seier for deg om du finner ut du kan trives!

Har du bestemt deg for ikke å trives, vil du heller aldri gjøre det.

Gjest lille tullerusk
Skrevet

Hei du!

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men egentlig har det mest med modenhet å gjøre. Rett ryggen og kjenn på din egen styrke! Du er her for å gjøre jobben du er tilsatt for. At andre velger å bruke sin energi på å skape dårlig miljø burde du prøve å heve deg over.

Dersom du velger å flykte ved hjelp av sykemelding eller ny jobb vil du for all ettertid føle at du flyktet og tapte. Jeg tror det er viktig at du stoler på deg selv og gjør en god jobb. Stopp opp og spør deg selv hva de andre eventuelt kan gjøre deg for noe? Betyr de noe som helst for deg? Innta en profesjonell holdning, gjør dine ting og overse alle forsøk andre måtte ha på å informere/ involvere deg i baksnakking og miljøkriger. Dette er måten du kan gå styrket ut av dette på. Synes dessuten du kan utfordre din leder med dette, hvorfor gjøres det ikke noe med denne problematikken? Dette finnes det mange paragrafer på i Arbeidsmiljøloven...

Krum nakken og stå på!

Lykke til!

Klem

Men hvordan takler jeg det sosiale da...? Når de andre spiser lunch er jeg selvsagt med, det er ikke noe problem - men det er alt det der "utenomsnakket". De tar ofte pauser, noe jeg syns er bortkastet. Da sitter de å prater og prater og baktaler og er negative...ikke gøy. I tillegg hender det at de vil dra på turer eller ut og spise...dette kun fordi de blir pålagt det av den som er eder for alle avdelingene...

Jeg syns innlegget ditt var veldig bra, men forstår ikke hvordan jeg skal takle det sosiale....det er der jeg sliter mest, for jeg liker ikke at de er så negative...

Gjest lille tullerusk
Skrevet

Synes du skal forsøke å utføre jobben best mulig og gjøre det beste ut av det en stund. Uansett miljø finnes det stort sett noen hyggelige mennesker over alt, du trenger ikke like alle. Forsøk å bli kjent med enkeltmenneskene i bedriften.

Synes ikke du skal høre på andre når det gjelder miljøet der, du bør danne deg din egen mening og minst mulig lytte til andres.

Du har uansett ikke giftet deg med arbeidsplassen, ikke vær redd for om du ikke vil trives om en stund.. Foreløpig har du kun vært der 2 måneder, så lenge det er noe positivt ved jobben (innholdet), bør du i hvertfall gi arbeidsplassen noen månededer til. Og hvilken seier for deg om du finner ut du kan trives!

Har du bestemt deg for ikke å trives, vil du heller aldri gjøre det.

Forstår hva du mener. Men dette er ingen stor bedrift der jeg kan velge mine kolleger, om du forstår. Dette er en liten avdeling der det jobber kun 5 !! Ikke lett, da...Bør helst gå overens med dem, men det er ikke lett når de er så sladrete og negative. Og jeg får angst av hele plassen...Syns det er så synd, for jobben passer meg utmerket.

Jeg klarer bare ikke all denne baktalingen og de sure minene..I går kom en av kollegene fordi mitt kontor, og jeg sa "hei xxxxxxx"...Vedkommende bare så på meg, svarte ikke og gikk. Ubehagelig.

Jeg er vel nokså skjør, men er det rart det går innpå meg når jeg har opplevd så tøffe ting i arbeidslivet før? sukk :(

Gjest lille tullerusk
Skrevet

Dette går på helsa løs for deg. Derfor ville jeg sykemeldt meg, og søkt nye jobber i fleng.

Kanskje er du så heldig at du blir gravid i den perioden du er sykemeldt i?

Sleipt? Vet ikke, men du bør tenke på deg selv og helsa di.

Er i grunn enig...men våger rett og slett ikke sykmelde meg så raskt. Har jobbet der i to måneder og liker ikke sykmelde meg for å "løse" et problem. Antar jeg får håpe på å bli gravid snart og heller holde ut frem til da...Det er lettere å sykmelde seg når man har en grunn...Og jeg mener ikke at gravditet er en sykdom, tvert i mot, men jeg kan jo finne på å si jeg har fått så sterke ryggsmerter feks... ;)

Skrevet

Jeg skjønner at du synes dette er tungt, og det er vondt å ikke trives i en jobb, for en tilbringer så mye tid av hverdagen der. Det vet jeg mye om fra tidligere jobber.

Det jeg også vet endel om, er hvordan det påvirker miljøet og ha en misfornnøyd person i oppsigelsestid tilstede i jobben. I et lite miljø vil det påvirke situasjonen veldig.

Han som skal slutte har ikke nølt med å fortelle deg sine meninger, men husk at disse er farget av hans opplevelser og hans personlighet. Nå mener jeg ikke at han nødvendigvis tar feil, men kanskje du bør forsøke å bli kjent med de andre nå som han forsvinner.

Det finnes alltid flere sider, og kanhende er det han som har hatt dårlig kjemi, der du kan oppleve at kjemien vil stemme mye bedre.

I et lite miljø, med kun 5 ansatte, vil en misfornøyd person som allerede er "ferdig" med jobben utgjøre en stor forskjell i miljøet. Han er helt sikkert en flott person, men ikke den du trenger til å farge dine meninger om jobben.

Skrevet

Ta det opp med ledelsen. Og spør hva de har tenkt å gjøre med problemet, det finnes jo mange bra seminarprogrammer for å bedre arbeidsmiljøet. Eks: Løft.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...