Gå til innhold

Border collie

Anbefalte innlegg

trenger hjelp nå!
Skrevet

Er det noen her som har erfaring med hunderasen Border collie? Jeg og datteren min har veldig lyst til å skaffe oss en, men vi har ingen erfaring med hunder (enda).

Har lyst på en turkamerat og gjerne drive med lydighet og/ eller agility. Hjembyen min her vi bor har hundeklubb som driver med disse aktivitetene.

Jobber turnus på sykehus, så jeg har noen dagvakter, noen seinvakter og enkelte dager fri. Tar gjerne imot erfaringer fra andre om denne hunderasen!

Skrevet

Om du ikke har noe erfaring, ville jeg kanskje heller skaffet en annen rase. Disse krever utrolig mye mentalt. Får de ikke det de trenger blir det lett veldig stressede hunder. Har du veldig god tid til å gi den det den trenger av aktiviteter? Ikke bare en-to ganger i uka..

Skrevet

Om du ikke har noe erfaring, ville jeg kanskje heller skaffet en annen rase. Disse krever utrolig mye mentalt. Får de ikke det de trenger blir det lett veldig stressede hunder. Har du veldig god tid til å gi den det den trenger av aktiviteter? Ikke bare en-to ganger i uka..

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=8

En link i tillegg :)

trenger hjelp nå!
Skrevet

Jeg har egentlig masse av tid. Når jeg jobber seinvakter har jeg hele formiddagen fri, og dagvakter har jeg hele ettermiddagen fri.

Har lest side opp og side ned om hunden, og får ikke mindre lyst på den av den grunn...

Vet at det er lynende intelligente hunder, og at de krever mental trening så vel som fysisk. Hvor mye tid mener du trengs hver dag? Bor i et rolig strøk med veldig gode turmuligheter også- både langs vei og i skog.

Skrevet

Jeg har egentlig masse av tid. Når jeg jobber seinvakter har jeg hele formiddagen fri, og dagvakter har jeg hele ettermiddagen fri.

Har lest side opp og side ned om hunden, og får ikke mindre lyst på den av den grunn...

Vet at det er lynende intelligente hunder, og at de krever mental trening så vel som fysisk. Hvor mye tid mener du trengs hver dag? Bor i et rolig strøk med veldig gode turmuligheter også- både langs vei og i skog.

Vanskelig å si akkurat hvor lang tid, man kan jo få et eksemplar som er veldig aktiv og en som er mer bedagelig. Når det gjelder border collie er vel det første mest realistisk. Kan vel gjerne være fra 1-3 timer fysisk, pluss mentalt i tillegg. Ring eller send en mail til forskjellige oppdrettere hvor du skriver om deg og familien, deres vaner og interesser og spør og grav :) Og vær ÆRLIG. Dere skal ha hunden 10-15 år, og den krever masse hele livet.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg har en nå, og har hatt en tidligere.

Det er en veldig spesiell hunderase, og de krever ikke bare tid som du sier du har - men også innsats.

En border collie trenes ikke ved å få løpe langt e.l. - de trenes ved å jobbe. De må få bruke hodet sitt daglig og flere ganger om dagen, og er gjerne rutine-dyr i mye større grad enn andre hunder.

I tillegg er det f.eks ikke bare å sende en border collie til en kennel om dere skal reise bort - de må ha den daglige stimulansen sin hver eneste dag.

Om dere ikke har erfaring med hund fra tidligere - så ville jeg valgt en rase som er enklere å ha i hus, og krever mindre innsats av eierne.

Når det er sagt; jeg er og har vært kjempeglad i hundene mine, og ville ikke vært dem foruten :)

trenger hjelp nå!
Skrevet

Det er en veldig spesiell hunderase, og de krever ikke bare tid som du sier du har - men også innsats.

En border collie trenes ikke ved å få løpe langt e.l. - de trenes ved å jobbe. De må få bruke hodet sitt daglig og flere ganger om dagen, og er gjerne rutine-dyr i mye større grad enn andre hunder.

I tillegg er det f.eks ikke bare å sende en border collie til en kennel om dere skal reise bort - de må ha den daglige stimulansen sin hver eneste dag.

Om dere ikke har erfaring med hund fra tidligere - så ville jeg valgt en rase som er enklere å ha i hus, og krever mindre innsats av eierne.

Når det er sagt; jeg er og har vært kjempeglad i hundene mine, og ville ikke vært dem foruten :)

Og hva slags erfaring hadde du før du skaffet deg dine?

Vi er for øvrig veldig innstilt på å bruke masse tid på den- og selvfølgelig daglig!

Vi er også innstilt på at om vi anskaffer hund, går det på bekostning av andre ting- slik som ferieturer.

Takk for konstruktiv tilbakemeldinger fra begge to!

Skrevet

Persille skriver: "I tillegg er det f.eks ikke bare å sende en border collie til en kennel om dere skal reise bort - de må ha den daglige stimulansen sin hver eneste dag.

Om dere ikke har erfaring med hund fra tidligere - så ville jeg valgt en rase som er enklere å ha i hus, og krever mindre innsats av eierne."

Ikke enig! En Border KAN stå i kennel, så lenge den ikke blir understimulert der. ( Vet ikke du at det kan psykisk stimulerende å bo i kennel en stund? ) Det gjelder for øvrig ALLE andre raser også!

Jeg får FNATT av alle disse "spesielle" rasene som ikke tåler ditt og datt, tilfellet er at de kanskje ikke har livets rett, iom at de er så "sarte".?.

Dessuten er jeg ikke enig at ikke denne kvinnen kan ha en border, selv om hun ikke har hatt hund før, men - hun har jo et supert nærmiljø mtp seriøs hundetrening!!

MVH

Skrevet

Se svar til Persille, og gå til anskaffelse av en Border!

Lykke til!

Skrevet

Border Collie er for de som er over gjennomsnittet aktive, både med trening av hund og mosjon. Trening mener jeg å trene lydighet osv. Hvis du ikke vil bruke mye tid på dette, så kan det lett bli til at du kjøper deg problemer. En aktiv hund.

Gjest Persille
Skrevet

Og hva slags erfaring hadde du før du skaffet deg dine?

Vi er for øvrig veldig innstilt på å bruke masse tid på den- og selvfølgelig daglig!

Vi er også innstilt på at om vi anskaffer hund, går det på bekostning av andre ting- slik som ferieturer.

Takk for konstruktiv tilbakemeldinger fra begge to!

Jeg er oppvokst med settere - som også er krevende hunder, men på en annen måte.

Setterne måtte vi ha ut på lange turer daglig - så de skulle få løpe, og regelmessige jakt-turer.

Border colliene derimot trener vi aktivt agility og andre løsningsrettede oppgaver.

Gjemsel, ballkasting, henting av ting, komme seg fra et sted til et annet via hindere osv.

Lekeplasser er ypperlige å leke på :)

Border collien og tre-åringen leker så fint sammen, men dumpe gidder ikke hunden være med på - da balanserer hun heller alene...

Gjest Persille
Skrevet

Persille skriver: "I tillegg er det f.eks ikke bare å sende en border collie til en kennel om dere skal reise bort - de må ha den daglige stimulansen sin hver eneste dag.

Om dere ikke har erfaring med hund fra tidligere - så ville jeg valgt en rase som er enklere å ha i hus, og krever mindre innsats av eierne."

Ikke enig! En Border KAN stå i kennel, så lenge den ikke blir understimulert der. ( Vet ikke du at det kan psykisk stimulerende å bo i kennel en stund? ) Det gjelder for øvrig ALLE andre raser også!

Jeg får FNATT av alle disse "spesielle" rasene som ikke tåler ditt og datt, tilfellet er at de kanskje ikke har livets rett, iom at de er så "sarte".?.

Dessuten er jeg ikke enig at ikke denne kvinnen kan ha en border, selv om hun ikke har hatt hund før, men - hun har jo et supert nærmiljø mtp seriøs hundetrening!!

MVH

"Spesielle rasene som ikke tåler ditt og datt"?

Unnskyld meg, skal man ikke ta hensyn til hva hundene trenger av stimuli, trening osv før man kjøper dem?

En hund er ikke en leke man kjøper seg, og så hiver når man er ferdig.

En border collie trenger en annen type stimulans enn de fleste andre hunder, settere trenger mer mosjon enn en puddel, osv.

Alle hunder er forskjellige - og man burde velge den rasen som passer best inn med det livet familien allerede lever.

Mange ser andre bc'er, og tror at det er så enkelt og moro - men det er mye jobb og mye slit før man kommer til at det blir enkelt og moro å trene dem.

Hun ba om meninger, og hun fikk min.

Skrevet

"Spesielle rasene som ikke tåler ditt og datt"?

Unnskyld meg, skal man ikke ta hensyn til hva hundene trenger av stimuli, trening osv før man kjøper dem?

En hund er ikke en leke man kjøper seg, og så hiver når man er ferdig.

En border collie trenger en annen type stimulans enn de fleste andre hunder, settere trenger mer mosjon enn en puddel, osv.

Alle hunder er forskjellige - og man burde velge den rasen som passer best inn med det livet familien allerede lever.

Mange ser andre bc'er, og tror at det er så enkelt og moro - men det er mye jobb og mye slit før man kommer til at det blir enkelt og moro å trene dem.

Hun ba om meninger, og hun fikk min.

Ja, og du fikk min!

Er selv hundemenneske, konkurrerer i lydighet/bruks, og trener agility - så jeg mener å vite det du opplyser meg om..

Og hvilken hunderase jeg har? Belger, nærmere bestemt Tervueren, eller Nervueren som noen fortjener å bli kalt... *galgenhumor*.

Min Terv takler fint å stå i kennel, bare så det er sagt, og Terv har mye til felles med Borderen - noen er nervefaste, andre er det absolutt ikke... dessvere.

Jeg bruker å si at den viktigste delen av et hundehold, er forarbeidet man gjør. Som regel får man den hunden man fortjener!

All ære til deg for at du tar hundeholdet ditt så seriøst :).

Skrevet

Har selv hatt en Border Collie og anbefaler den rasen for alle som har tid til å ta seg av dem. Det er ikke godt nok å si at jeg som oftest har tid, man må alltid ha tid!

Kjempefin familiehund, elsker aktiviteter og er smartere enn mange mennesker! *s*

Skrevet

Mine foreldre hadde flere Border Collier, men det var vel helst etter at jeg hadde flyttet hjemmefra. De bodde på en avsidesliggende gård, så hundene fikk gå fritt. Jeg syntes det var en grei type hund, slill både med store og små og fremmede. Men også denne rasen har ulike personligheter. Den ene hunden de hadde, var jeg nesten redd. Den glefset etter meg noen ganger. Så de avlivet den lenge før den ble gammel.

Skrevet

Hei!

Selv har vi to BC tisper - ei på 3 år, og ei på 6 mnd. Før disse har jeg hatt Golden i 20 år.

Grunnen til at vi skaffet oss denne rasen er at vi har sau. Var veldig skeptisk ang BC nettopp pga av behovet for "hjernetrim", men har blitt veldig positivt overrasket!

Smarteste hundene jeg har vært borti :-)

Når det er sagt, så er det nok ingen "enkel" førstegangshund, der fins jo andre raser som er vel så dyktig innen lydighet og agility, f.eks: aussie (australsk gjeterhund) og shelti (shetland sheepdog).

BC har en tendens til å gjete alt mulig ved for lite stimuli, vet ikke hva som gjelder for de andre rasene jeg nevnte.

Canis er en veldig god og informativ side, så bruk den.

Hvis du lurer på noe mer, så bare spør :-)

Skrevet

Jeg har ikke selv hatt BC, men kjenner mange som har hatt....

Min erfaring ang BC er som mange andre her skriver-de må trenes! Og da ikke med evig lange turer og slikt, men med "hjernetrim"... ;o)

Det er utrolig smarte hunder, som er veldig livsglade, positive og supre, så lenge de får tilfredsstilt seg! De trenger noe å jobbe med. Jeg tror nesten jeg kan gå så langt som å si at som ren familiehund er det nok mange andre hunder som egner seg bedre.

En bekjent har en BC. Den får både trim og aktivitet, men den springer frem og tilbake, frem og tilbake hele dagen, jakter på alt av biler, sykler, baller, pinner-evig stressfenomen. Den er mye ute, får aktivisert seg masse, men det blir aldri nok for den...

Det sies også at dette en av av hunderasene det "tilter" raskest for, om de ikke får tilfredsstilt seg slik de behøver.

Lykke til med valget av hund! Det er utrolig å være hundeeier!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...