Gå til innhold

Vanskelig valg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flytter sannsynligvis til sommeren.

For den eldste og yngste blir det uproblematisk. De starter i 1. klasse og videregående til høsten.

Men for han i midten blir det verre. Han starter i 9-ende til høsten og har dermed 2 år igjen på ungdomskolen. Han er også den som har vanskeligst for å bli kjent med folk. Det har tatt lang tid for han å bli kjent med nye etter at han startet på ungdomskolen og først nå har det løsnet og han blomstrer.

Valg 1.

La han få fortsette på den skolen han går på i dag de to siste årene. Da må han sannsynligvis ta buss/trikk/tog ganske langt for å komme seg til skolen og ulempen er at han ikke blir kjent med noen i nærmiljøet.

Valg 2.

Begynne på ny skole i 9-ende. Da mister han de vennene han har nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva vil han helst selv da, når du skisserer ulike løsninger for han?

Kjenner dere noen overhodet som kan "hjelpe" han litt inn i miljøet, andre ungdommer på samme alder?

Tenker på barn av venner dere har på det nye stedet, eller lignende....

Har han mulighet for å besøke den nye skolen et par dager til våren for å gjøre seg et inntrykk, før dere tar det endelige valget?

Han har jo ingen mulighet til å bli skikkelig kjent med noen på så kort tid, men det at han får noen navn og ansikter å forholde seg til, gjør det kanskje litt mindre "skummelt"?

Skrevet

Vanskelig - ja - men jeg ville gått for alternativ 2. Fordi:

Gutten slipper lange reiser.

Han blir kjent m andre i nærmiljøet.

Overgangen til videregående, når den tid kommer, vil mest sannsynlig bli lettere.

Sine gamle venner "mister" han jo uansett..

Skrevet

Ta deg en lang samtale med gutten. Belys aternativene så godt du kan (for og imot) og la ham tenke på det en stund og deretter la ham bestemme selv!

Skrevet

Hva vil han helst selv da, når du skisserer ulike løsninger for han?

Kjenner dere noen overhodet som kan "hjelpe" han litt inn i miljøet, andre ungdommer på samme alder?

Tenker på barn av venner dere har på det nye stedet, eller lignende....

Har han mulighet for å besøke den nye skolen et par dager til våren for å gjøre seg et inntrykk, før dere tar det endelige valget?

Han har jo ingen mulighet til å bli skikkelig kjent med noen på så kort tid, men det at han får noen navn og ansikter å forholde seg til, gjør det kanskje litt mindre "skummelt"?

For et par måneder siden ville han flytte. Nå vil han helst fortsette der han er. Det har løsnet skikkelig for han den siste tiden.

Men jeg vet ikke om det er lurt å la han fortsettte der han er når jeg tenker litt langsiktig på det.

Nå han skal inn på videregående er det kanskje greit at han kjenner noen fra nærmiljøet. Vanskelig dette.

Skrevet

Vanskelig - ja - men jeg ville gått for alternativ 2. Fordi:

Gutten slipper lange reiser.

Han blir kjent m andre i nærmiljøet.

Overgangen til videregående, når den tid kommer, vil mest sannsynlig bli lettere.

Sine gamle venner "mister" han jo uansett..

Ja slik tenker jeg også, men hjertet mitt blør litt når jeg tenker på at mister vennene sine som det tok så lang tid å få.

Skrevet

Ta deg en lang samtale med gutten. Belys aternativene så godt du kan (for og imot) og la ham tenke på det en stund og deretter la ham bestemme selv!

Ja, vi har alt gjort det. Tidligere ville han flytte. Nå vil han ikke lenger, men jeg er ikke så sikker på om han greier å tenke så langsiktig akkurat. Han tenker vel mest på at han skal ha det bra her og nå.

Gjest studentmamma
Skrevet

For et par måneder siden ville han flytte. Nå vil han helst fortsette der han er. Det har løsnet skikkelig for han den siste tiden.

Men jeg vet ikke om det er lurt å la han fortsettte der han er når jeg tenker litt langsiktig på det.

Nå han skal inn på videregående er det kanskje greit at han kjenner noen fra nærmiljøet. Vanskelig dette.

Søstra mi valgte å fortsette på den skolen hun gikk på da vi skulle flytte for noen år siden. Men hun måtte pendle uansett hvilket valg hun tok.

Skrevet

Ja, vi har alt gjort det. Tidligere ville han flytte. Nå vil han ikke lenger, men jeg er ikke så sikker på om han greier å tenke så langsiktig akkurat. Han tenker vel mest på at han skal ha det bra her og nå.

Jeg skjønner! Har en sønn som er 1 år eldre, og det er ikke så enkelt nei!

Men prøv å gi ham et konkret eksempel på at det er positivt for ham å bytte skole og la ham tenke på den ene tingen en stund. Kanskje det er bedre enn å tenke på flere alternativer på en gang?

Skrevet

Et par valg til:

Bo hos noen på ddet gamle stedet til jhan er ferdig på ungdomsskolen. Jeg vet ikke om dere har slekt der, slik at han kune bo hos f.eks. bestemor eller tante.

Før i tiden flyttet en del ungdommer på hybel i 14-årsalderen; det var mest før ungdomsskolen var innført. Men jeg kjenner også noen søstre som måtte bo på hybel mens de gikk på ungdomsskolen. Husverten skulle ha litt tilsyn med jentene. Men jeg tror ikke mange vil sende en 14-åring på hybel i dag.

Skrevet

Et par valg til:

Bo hos noen på ddet gamle stedet til jhan er ferdig på ungdomsskolen. Jeg vet ikke om dere har slekt der, slik at han kune bo hos f.eks. bestemor eller tante.

Før i tiden flyttet en del ungdommer på hybel i 14-årsalderen; det var mest før ungdomsskolen var innført. Men jeg kjenner også noen søstre som måtte bo på hybel mens de gikk på ungdomsskolen. Husverten skulle ha litt tilsyn med jentene. Men jeg tror ikke mange vil sende en 14-åring på hybel i dag.

Nei, her er det nok ingen han kan bo hos og jeg hadde bæljet i bøtter og spann om ikke han skulle ha bodd sammen med oss;)

Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med den nye skolen og forhørt meg om klassemiljøet i den aktuelle klassen. Det er stor forskjell på hvor inkluderende det er grunn til å forvente at en ny klasse vil være, og valget blir kanskje lettere å ta hvis dere vet mer om hva han evt. flytter til .

Det går også an å be PPT hjelpe til med vurderingen, de har av og til god kjenneskap om hvordan skoler og konkrete klasser fungerer.

Skrevet

Jeg ser et tredje alternativ her. Han kan begynne på den nye skolen, Han bør minst gi det et halvt år for å prøve å gli inn. Hvis han ikke kommer inn i miljøet og blir mer deprimert av det, bør han begynne på den gamle skolen igjen.

Det er viktig å ikke foregripe begivenhetenes gang her. Siden han har blomstret opp på skolen, kan han jo gjøre det nå også. Han er kanskje en som blomstrer sent.

Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med den nye skolen og forhørt meg om klassemiljøet i den aktuelle klassen. Det er stor forskjell på hvor inkluderende det er grunn til å forvente at en ny klasse vil være, og valget blir kanskje lettere å ta hvis dere vet mer om hva han evt. flytter til .

Det går også an å be PPT hjelpe til med vurderingen, de har av og til god kjenneskap om hvordan skoler og konkrete klasser fungerer.

Takk for fint svar.

Ja, jeg skal gjøre det.Men må bare vente til vi har fått solgt huset og bestemt oss hvor vi skal bo.

Vi har enda ikke bestemt oss for hvor det blir. Det eneste vi vet så langt er at det helt sikkert blir flytting på oss og at det er lite sannsynlig at det blir innen samme skolekrets.

Skrevet

Jeg ser et tredje alternativ her. Han kan begynne på den nye skolen, Han bør minst gi det et halvt år for å prøve å gli inn. Hvis han ikke kommer inn i miljøet og blir mer deprimert av det, bør han begynne på den gamle skolen igjen.

Det er viktig å ikke foregripe begivenhetenes gang her. Siden han har blomstret opp på skolen, kan han jo gjøre det nå også. Han er kanskje en som blomstrer sent.

"Han er kanskje en som blomstrer sent"

Ja, det er nettopp det han er. I motsetning til jentene som er rett på med en gang, så trenger han lang tid. Det er helst andre som må ta kontakt med han. Han er alt for beskjeden og tilbakeholden.

Gjest annlovinda
Skrevet

Vi flyttet den sommeren jeg skulle begynne i 8. klasse. Hadde bare 8 og 9 klasse igjen på grunnskolen.

Jeg nektet å bytte skole.

Så jeg fortsatte på skolen i 2 år, brukte vel 45-60 minutter med t-bane og buss hver vei i 2 år.

Så var jeg ferdig med grunnskolen og skulle begynne på videregående.

Den som lå nærmest hjemmet vårt. Og da kom jeg jo dit som nesten fremmed da, for i og med at jeg hadde gått på skole langt unna og brukt masse tid på reisevei, så kjente jeg jo knapt noen når jeg begynte på vg.

Husker at jeg også angret en god del i løpet av de 2 årene på at jeg ikke byttet skole, for det var veldig, veldig vanskelig å bli kjent med jevnaldrende i nærmiljøet.

Håper iallefall han tar et valg som blir bra for han.

Skrevet

Ja slik tenker jeg også, men hjertet mitt blør litt når jeg tenker på at mister vennene sine som det tok så lang tid å få.

Skjønner d er vanskelig, og jeg håper at dere sammen kan finne en god løsning. Du har fått flere gode råd på dette.

Du sier at hjertet blør når du tenker på at han mister vennene sine om han bytter skole. Venner d tok lang tid å få.

Til d kan jeg si: Har han ikke mulighet til å holde kontakten m de på fritiden? Vel vil d ta tid før han blir kjent m nye igjen, men d må han likevel, før eller senere?

Vi flyttet 40 mil og mine barn har fortsatt kontakt m sine venner der vi bodde før..

Vi fokuserte på at barna på sikt, ble mest mulig kjent m de i nærmiljøet,- her hvor vi hadde bestemt oss for å bli værende. Så fikk tidligere venner komme i "andre rekke"..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...