Gå til innhold

Saddam Hussein henrettes kl.0400 i natt.

Anbefalte innlegg

Gjest Underskrift
Skrevet

Jeg så på at de la løkka om halsen på han.

Rettferdighet for de drepte ved å drepe enda en? Som fører til at enda fler blir drept? Det får vi snart vite.

Mulig at noen ville blitt drept om han hadde fått leve, men det vet vi ikke, og får aldri vite.

Å henge keiser Hirohito i 1945 ville utløst geriljakrig i hele Japan i årevis etterpå. Japanerne ville blitt rasende. Han var en gud.

Jeg er i mot dødstraff, uansett, krig eller ikke krig.

Vi har vel dødstraff i norge også, i krigsrett, om jeg ikke tar feil.

Om ikke ville vel neppe quisling blitt skutt.

Men jeg er i mot dødstraff, to feil, gjør ikke en rett.

Min mening da.

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

13

• Goliath

10

• sheba

7

• ylvali1365381015

7

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434
Skrevet

Enig, så enig.

:-)

Hvordan kan noen egentlig være _u_enig? Det lurer jeg seriøst på! Å liksom skulle få bukt med ondskapen via vold og drap, og det i regi og ly av dem som liksom skulle i vare ta demokrati og lovlydighet, blir rett og slett bare absurd..Og fryktelig opprørende.

(nå snakker jeg selvsagt ikke bare om USA..Men USA stikker seg jo voldsomt ut i slike diskusjoner, som bærer av en helt ekstrem og farlig dobbelthet)

Gjest Underskrift
Skrevet

:-)

Hvordan kan noen egentlig være _u_enig? Det lurer jeg seriøst på! Å liksom skulle få bukt med ondskapen via vold og drap, og det i regi og ly av dem som liksom skulle i vare ta demokrati og lovlydighet, blir rett og slett bare absurd..Og fryktelig opprørende.

(nå snakker jeg selvsagt ikke bare om USA..Men USA stikker seg jo voldsomt ut i slike diskusjoner, som bærer av en helt ekstrem og farlig dobbelthet)

Man kan undre seg ;o)

Gjest Underskrift
Skrevet

Med tanke på hva han har gjort, så synes jeg det er helt i orden.

Hadde ikke Hitler i sin tid rukket å ta sitt eget liv, så ville jeg syntes det hadde vært helt i orden å henrette han også.

Den type jævelskap disse (og flere med dem) har hatt ansvaret for, gjør at denne form for straff er helt korrekt.

Det er mye bedre enn at de får benyttet resten av livet til å oppildne eller holde liv i sin egen "sak" og sine tilhengere.

Bare se på nazistene. Selv tror jeg de ville stått vesentlig sterkere om f.eks Hitler hadde levd noen tiår til i et fengsel......

Det vet vi jo strengt tatt ikke da, hvordan nazismen ville holdt seg eller ikke.

Jeg har ingen tro på dødstraff, og har utrolig sympati for di stakkars bødlene som tar liv, på liv, på liv.

Skrevet

Det vet vi jo strengt tatt ikke da, hvordan nazismen ville holdt seg eller ikke.

Jeg har ingen tro på dødstraff, og har utrolig sympati for di stakkars bødlene som tar liv, på liv, på liv.

det var derfor jeg skrev "selv tror jeg" - for ingen vet eller vil noen gang få vite.

Vedrørende bødlene, så gjør de dette frivillig, så hvorfor ha sympati for dem?

Da er det lettere for meg å ha sympati for alle de som blir tvunget til å ta liv i en krig......

Skrevet

Jeg fatter ikke den slags meninger. Ingen får vel noen tilbake om flere dør?

Ingenting er mere voldelig og overlagt enn drap i regi av stat.

En får ikke de døde tilbake. Tross dette føler mange en tilfredsstillelse ved at forbryteren får sin fortjente straff. Rettferdighet gjør godt :-)

laguna1365380434
Skrevet

Man kan undre seg ;o)

Og i tillegg, sånn sett borti fra hvor forferdelig lite etisk det er med dødstraff i seg selv, og hvilket skritt i feil retning for Irak, tror jeg også at det var grådig lite lurt! Ajaj.

Skrevet

En får ikke de døde tilbake. Tross dette føler mange en tilfredsstillelse ved at forbryteren får sin fortjente straff. Rettferdighet gjør godt :-)

Etter det jeg vet, fra henrettelser i USA, er reaksjonen til offerets pårørende nesten det motsatte når gjerningsmannen blir henrettet.

Det er faktisk et av argumentene som brukes mot dødsstraff i USA.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg synes ikke stater har noe med å varme oppunder forestillinger om drap kan veie opp for noen en har mistet, og jeg tror ikke "øye for øye & tann for tann" tankegang er noen egentlig rettferdighet, eller at det fører noe varig godt med seg.

Derimot tror jeg den brutaliteteten og overlagheten som ligger i aksept og gjennomføring av dødstraff korrumperer både rettferdighetsprinsipper og demokrati.

Skrevet

Jeg synes ikke stater har noe med å varme oppunder forestillinger om drap kan veie opp for noen en har mistet, og jeg tror ikke "øye for øye & tann for tann" tankegang er noen egentlig rettferdighet, eller at det fører noe varig godt med seg.

Derimot tror jeg den brutaliteteten og overlagheten som ligger i aksept og gjennomføring av dødstraff korrumperer både rettferdighetsprinsipper og demokrati.

Veldig enig!

Skrevet

Dansk utgave av FRP uttaler seg om henrettelsen:

-----------------------

Dansk Folkepartis udenrigsordfører, Søren Espersen, betragter henrettelsen af Saddam Hussein lørdag morgen som en ny start for Irak.

- Den drøm som ganske få men aggressive sunni-muslimer har haft om at få Hussein tilbage til magten er nu endegyldigt forbi. Saddam Husseins kapitel i historien er ovre, og Irak har muligheden for at få en ny start, siger Søren Espersen i en kommentar til morgenens henrettelse af Iraks forhenværende diktator.

Dansk Folkeparti er modstander af dødsstraf, men Søren Espersen udtrykker forståelse for irakernes beslutning.

- Der har været et behov i brede kredse af den irakiske befolkning for at gøre op med Hussein-diktaturet, ligesom der var i Rumænien, da Nicolae Ceaucescu blev fjernet fra magten og henrettet, siger Søren Espersen, der peger på vigtigheden af, at retsopgøret har fundet sted i Irak.

- Det irakiske samfund har vist en enorm indre styrke ved selv at være i stand til at håndtere retsopgøret med Saddam Hussein. Det er til enhver tid bedre, at retsopgøret finder sted i det land, hvor ulovlighederne er foregået som tilfældet har været i Sydafrika i stedet for at en international domsmyndighed udreder trådene som i Ex-Jugoslavien og i Rwanda-massakrerne, siger Søren Espersen.

------------------

Vi får se om det stemmer.

Skrevet

Personlig har jeg full forståelse for en oppfatning om at noen ikke lenger har rett til å få leve videre.

Ja - jeg ser de etiske problemene, og forstår de som mener det er galt.

Men sett f.eks i lys av en del terroraksjoner som har blitt gjennomført for å få sluppet denne type forbrytere ut av fengsel, så finner jeg det mer hensiktsmessig at man "fjerner" slike muligheter der det er begått de groveste forbrytelser mot menneskeheten.

For da kan det absolutt forsvares....synes jeg.

Skrevet

Men jeg blir så gira når jeg skjønner det er feil og i stad mistet jeg nesten maskinen i gulvet ;o)

Godt det gikk bra da, ellers hadde jeg nok fått dårlig samvittighet *ler*

Skrevet

Godt det gikk bra da, ellers hadde jeg nok fått dårlig samvittighet *ler*

Bare jeg finner igjen mailen min så :o)

Skrevet

Bare jeg finner igjen mailen min så :o)

Satser på det, slik at jeg får sove godt i natt ;-)

Skrevet

Satser på det, slik at jeg får sove godt i natt ;-)

Du kan sove godt, jeg har kommet inn på mailen selv om jeg ikke finner de gamle mailene. Men alle mailadressene er der og den funker :o)

Skrevet

Du kan sove godt, jeg har kommet inn på mailen selv om jeg ikke finner de gamle mailene. Men alle mailadressene er der og den funker :o)

Gud'skje'lov ;-)

ylvali1365381015
Skrevet

Henging på korrekt måte medfører brudd i nakken og umiddelbar død.

Så det kan være (ved korrekt utførelse) en av de mest effektive og humane måter å henrette noen på.

Kritiser gjerne henrettelsen, men argumentet du bruker her er lite "gyldig".

Men det kan da ikke stemme, jeg har selv sett og lest og hørt om hengninger der offeret spreller og har spastiske bevegelser ssom i krampe... Hvordan kan nakken brekke tvert av ved at kroppen heises opp, slik de gjør det i Iran? (Eller hvordan kan en nakke brekke ved at offeret står høyt oppe og platået sparkes vekk under beina på den dødsdømte?)

Jeg har fått ta del i selvopplevde berettelser fra slike barbariske opptrinn.

Og lidelse og kamp har alltid vært en del av denne beskrivelsen, såvel som den angsten som kommer forut og underveis.

Det verste er jo om det i tillegg gjøres til en offentlig saak, og at mennesker kan se og "nyte" en annens død over nettet.

Daaa føler jeg at vi er flere århundrer tilbake i tid...

Men henging er nok ikke akkurat humant...

Om du tenker deg om vet du nok anderledes, både fra folklore og nyheter... ?

Skrevet

Men det kan da ikke stemme, jeg har selv sett og lest og hørt om hengninger der offeret spreller og har spastiske bevegelser ssom i krampe... Hvordan kan nakken brekke tvert av ved at kroppen heises opp, slik de gjør det i Iran? (Eller hvordan kan en nakke brekke ved at offeret står høyt oppe og platået sparkes vekk under beina på den dødsdømte?)

Jeg har fått ta del i selvopplevde berettelser fra slike barbariske opptrinn.

Og lidelse og kamp har alltid vært en del av denne beskrivelsen, såvel som den angsten som kommer forut og underveis.

Det verste er jo om det i tillegg gjøres til en offentlig saak, og at mennesker kan se og "nyte" en annens død over nettet.

Daaa føler jeg at vi er flere århundrer tilbake i tid...

Men henging er nok ikke akkurat humant...

Om du tenker deg om vet du nok anderledes, både fra folklore og nyheter... ?

Saddam brukte 20 minutter på å dø i går. Altså jeg synes han var et fryktelig menneske men hva slags henrettelsesmetoder er det man bruker :o(

ylvali1365381015
Skrevet

Saddam brukte 20 minutter på å dø i går. Altså jeg synes han var et fryktelig menneske men hva slags henrettelsesmetoder er det man bruker :o(

:-(

Hvilken seier er nå det?

20 minutter på å dø?!

Det er definitivt mer humant å bli skutt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...