Gå til innhold

lactulose ok?

Anbefalte innlegg

Gjest erfaringer?
Skrevet

Kan jeg ta det av og til for å få gang i avføringen? Jeg har så lenge jeg kan huske ikke hatt avføring så ofte.

trenger hjelp nå!
Skrevet

Lactulose "smører" tarmen slik at avføringen ikke skal bli så hard. Den kan du derfor trygt ta, men om det er noen vits å ta den en gang i blant er jeg nok ikke helt sikker på. Ta den fast 2 ganger daglig, og kjøp gjerne Laxoberal dråper som du blander 10-15 dråper i Lactulosen. Laxoberal øker bevegeligheten i tarmen, slik at avføringen går litt fortere gjennom tarmsystemet.

Lykke til!

Caloni Makaroni
Skrevet

Det er ikke sikkert du vil ha effekt av første dosen, men ved akutt forstoppelse/treg mage kan man ta litt høyere doser enn den vanlige vedlikeholdsdosen, for å få "løsnet". Om det er slik at du vanligvis er plaget av treg mage, så kan det kanskje være aktuelt å bruke det fast? Se på pakningsvedlegget. Kanskje trenger du også mindre dose enn det som står der, om du ikke er veldig plaget. Prøv deg fram :)

Ellers finnes det diverse typer avføringsmidler på apoteket, men Lactulose/Duphalac er nok av de mildeste.

Gjest erfaringer?
Skrevet

Det er ikke sikkert du vil ha effekt av første dosen, men ved akutt forstoppelse/treg mage kan man ta litt høyere doser enn den vanlige vedlikeholdsdosen, for å få "løsnet". Om det er slik at du vanligvis er plaget av treg mage, så kan det kanskje være aktuelt å bruke det fast? Se på pakningsvedlegget. Kanskje trenger du også mindre dose enn det som står der, om du ikke er veldig plaget. Prøv deg fram :)

Ellers finnes det diverse typer avføringsmidler på apoteket, men Lactulose/Duphalac er nok av de mildeste.

Så jeg må ikke snakke med lege først? Og det er ufarlig å prøve om det nytter?

Gjest erfaringer?
Skrevet

Lactulose "smører" tarmen slik at avføringen ikke skal bli så hard. Den kan du derfor trygt ta, men om det er noen vits å ta den en gang i blant er jeg nok ikke helt sikker på. Ta den fast 2 ganger daglig, og kjøp gjerne Laxoberal dråper som du blander 10-15 dråper i Lactulosen. Laxoberal øker bevegeligheten i tarmen, slik at avføringen går litt fortere gjennom tarmsystemet.

Lykke til!

Jeg får ta en tur på apoteket etter helgen.

Hva var det du trengte hjelp til forresten? (Nicket.....)

Caloni Makaroni
Skrevet

Så jeg må ikke snakke med lege først? Og det er ufarlig å prøve om det nytter?

Nei, Lactulose er reseptfritt. Du kan spørre de på apoteket til råds, om du vil. Men det fins ikke farlig, nei :) (Jeg går utifra at du ikke tenker å helle nedpå en hel liter selv om jeg klassifiserte Lactulose som ufarlig ;) )

Gjest erfaringer?
Skrevet

Nei, Lactulose er reseptfritt. Du kan spørre de på apoteket til råds, om du vil. Men det fins ikke farlig, nei :) (Jeg går utifra at du ikke tenker å helle nedpå en hel liter selv om jeg klassifiserte Lactulose som ufarlig ;) )

Neida, kun 20 ml eller noe slikt hver kveld for å se om det nytter. :-)

Caloni Makaroni
Skrevet

Neida, kun 20 ml eller noe slikt hver kveld for å se om det nytter. :-)

20 ml kan brukes som vedlikeholdsdose. For å "få igang systemet" kan du godt bruke litt mer i starten. Men som sagt, les pakningsvedlegget, og spør gjerne apotekansatt til råds :)

Skrevet

Det blir anbefalt som ein god metode, og trygt å bruke regelmessig.

Eg har ikkje god erfaring med det personleg, etter bruk av Lactulose tålte eg ikkje mjølk på ca eitt år. Det var ei veldig ugrei bivirkning for min del, men det var nok veldig uflaks, for eg trur det er sjeldan dersom ein ikkje har tendens til laktoseintoleranse frå før. Men uansett tør eg ikkje bruke det igjen.

Gjest ikke alle tåler
Skrevet

Lykke til!

Laxoberal er det ikke alle som tåler. Jeg holdt på å besvime av den og måtte legge meg rett ned. Vær varsom!

Gjest gastropasienten
Skrevet

Laxoberal er det ikke alle som tåler. Jeg holdt på å besvime av den og måtte legge meg rett ned. Vær varsom!

Det trenger ikke å være pga Laxoberal. Det kan også være pga at blodtrykket faller når man har vært lenge forstoppet og ting løsner. Har opplevd det selv mange ganger når jeg har hatt smerter og ting har begynt å løsne. Tar man mange dråper om gangen så kan det også skje.

Jeg må ofte ta noe beroligende før en slik kur, blodtrykksfallet gjør meg urolig.

trenger hjelp nå!
Skrevet

Jeg får ta en tur på apoteket etter helgen.

Hva var det du trengte hjelp til forresten? (Nicket.....)

Har det bedritent pga en Mann... Det tar knekken på meg snart!

Men jeg velger å gå inn i det nye året med blanke ark, og friskt mot..

Godt nytt år!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...