Gå til innhold

Når søsken får barn og juleferie

Anbefalte innlegg

Gjest Hyllebæra
Skrevet

Både jeg og søsteren min er hjemme denne jula, men hun har med seg babyen sin på 7 måneder. I begynnelsen var alt kjekt, men hun (altså søsteren min) er så utolig krevende! Hun krever at noen skal stå opp med babyen kl 7 om morgonen slik hun selv skal sove, om dagen gir hun han mat, men utover dette må jeg underholde babyen fordi hun skal slappe av. Hun har nemmelig ferie.

Nå har jeg altså vært gratis barnevakt døgnet rundt i 7 dager og jeg er så utolig drittlei. Kan ikke skjønner hvorfor hun krever dette av andre. På grunn av husfreden kan jeg ikke si for mye nei heller. Jeg har jo ferie jeg også og til nå i julen har jeg ikke så mye som sett på tvn i mer enn 15 min i gangen.

Et annet problem er at jeg må sitte sammen med babyen hele dagen fordi han ikke sitter stødig nok uten å tippe bakover og på magen har han ikke tolmodighet...

Bare en lite utblåsning fra sliten tante som har oplevd verdens beste prevensjon.

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

3

• Mista nikket

3

• Osiris

2

• pekkaline

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er vel enkelt å løse dette problemet. Bare la være å hjelpe til. Er man så selvopptatt med et lite barn, trenger man ikke barnevakt men et skikkelig spark i ræva.

Skrevet

Jeg elsker tanteungene mine, og passer dem veldig gjerne. Men hadde søstra mi tedd seg sånn så tror jeg nok situasjonen hadde vært annerledes. Hun høres litt egoistisk ut, du må da kunne snakke med henne om det?

Skrevet

Hadde det vært min søster så hadde jeg tatt meg en prat med henne og sagt at jeg ikke hadde godtatt slik oppførsel

Skrevet

LOL til den søstera di... kan da ikkje KREVE at andre skal stå opp for å passe babyen, eller ta seg av han på dagen. Veldig koseleg når einkvan tilbyr seg å ta ungen ein morgon så ei sliten mamma kan få sove, men det kan ein da ikkje forvente - og slett ikkje kvar dag!

Rare forventningar ho har... Kor gammal er ho?

Skrevet

Dette må da være tull!?

Har søsteren din så stor makt over deg at du ikke kan si nei? Du må jammen slå i bordet og ikke la henne kreve noe som helst av deg! Den søstra di kan ikke være særlig gammel (eller moden)?

Gjest Hyllebæra
Skrevet

Dette må da være tull!?

Har søsteren din så stor makt over deg at du ikke kan si nei? Du må jammen slå i bordet og ikke la henne kreve noe som helst av deg! Den søstra di kan ikke være særlig gammel (eller moden)?

Det er faktisk ikke tull. Jeg har sagt nei til morgonen de siste 3 dagene, så da har min mor tatt han kl 7 og jeg overtatt kl 10. Jeg har sagt nei, men det varer i 10 min før hun legger ut om hvor egoistisk jeg er som ikke unner henner å slappe av. Da gir jeg meg for jeg orker ikke høre på det maset hele dagen.

Gjest Hyllebæra
Skrevet

LOL til den søstera di... kan da ikkje KREVE at andre skal stå opp for å passe babyen, eller ta seg av han på dagen. Veldig koseleg når einkvan tilbyr seg å ta ungen ein morgon så ei sliten mamma kan få sove, men det kan ein da ikkje forvente - og slett ikkje kvar dag!

Rare forventningar ho har... Kor gammal er ho?

Ho er 31 år, jeg er 19.

Gjest Hyllebæra
Skrevet

Jeg elsker tanteungene mine, og passer dem veldig gjerne. Men hadde søstra mi tedd seg sånn så tror jeg nok situasjonen hadde vært annerledes. Hun høres litt egoistisk ut, du må da kunne snakke med henne om det?

Jeg elsker tantebarnet mitt jeg også, men blir lei av han etter 7 dager som barnevakt. Jeg vil altids få min tid når jeg selv får unger.

Skrevet

Det er faktisk ikke tull. Jeg har sagt nei til morgonen de siste 3 dagene, så da har min mor tatt han kl 7 og jeg overtatt kl 10. Jeg har sagt nei, men det varer i 10 min før hun legger ut om hvor egoistisk jeg er som ikke unner henner å slappe av. Da gir jeg meg for jeg orker ikke høre på det maset hele dagen.

Nå må bare du og moren din legge en slagplan! Den søstra di høres ut som en superegoist. Hun oppfører seg akkurat som et lite barn. Små unger maser og maser. Gir foreldrene etter, kommer de aldri til å slutte å mase. Man får takle maset og tåle å bli kalt både det ene og det andre, men samtidig være helt konsekvent og aldri gi seg. Tilby dere å ta en morgen hver i jula (det har dere forøvrig gjort..). Det burde hun være dypt takknemmelig for!

Skrevet

Når min bror og samboer er hjemme hos mor mi, tar gamle mor seg av alle ungene hver morgen. Foreldrene deres sover til middag!

Ikke rart hun nå sier at hun orker ikke å ha besøk av hele familien igjen; hun har tross alt passert 80, og synes det er mye mas med småbarn.

Gjest what comes along
Skrevet

Få det skriftlig, da vel. Skriv på et ark at det er helt riktig at nye tanter skal passe sin søsters barn hver morgen / dag den første julen (skriv opp klokkeslett), og at bestemor må passe barna hver gang tanten ikke orker.

Få din søsters og mors signatur. Ta vare på dette dokumentet, det er gull verdt!

Skrevet

Jeg elsker tantebarnet mitt jeg også, men blir lei av han etter 7 dager som barnevakt. Jeg vil altids få min tid når jeg selv får unger.

Det skjønner jeg. Jeg syns din søster utnytter deg.

Gjest Hyllebæra
Skrevet

Nå må bare du og moren din legge en slagplan! Den søstra di høres ut som en superegoist. Hun oppfører seg akkurat som et lite barn. Små unger maser og maser. Gir foreldrene etter, kommer de aldri til å slutte å mase. Man får takle maset og tåle å bli kalt både det ene og det andre, men samtidig være helt konsekvent og aldri gi seg. Tilby dere å ta en morgen hver i jula (det har dere forøvrig gjort..). Det burde hun være dypt takknemmelig for!

Du har rett, men det blir en hard kamp. Heldigvis reiser jeg tidlig mandag siden skolen begynner tirsdag.

Tror jeg stikker ut til en vennine nå i kveld så får hun være alene hjemme med han istedet for. Min mor er flinkere til å si nei enn meg, men jeg får bare prøve å være konsekvent. Søsteren min har alltid vært en person som tror verden snurrer rundt henne. Jeg får aldri noe tilbake fra henne uansett hva hun får meg til å gjøre. Slitsomt!

Gjest Hyllebæra
Skrevet

Få det skriftlig, da vel. Skriv på et ark at det er helt riktig at nye tanter skal passe sin søsters barn hver morgen / dag den første julen (skriv opp klokkeslett), og at bestemor må passe barna hver gang tanten ikke orker.

Få din søsters og mors signatur. Ta vare på dette dokumentet, det er gull verdt!

Hehe.. det var jo bare genialt! Men lur som hun er så møter hun nok ikke opp første julen jeg har barn :P

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Utrolig!

Hun er mor til barnet. Hun har det hele og fulle ansvaret (ilag med barnefar). Sånn er det. Det er INGEN selvfølge at du/din mor skal passe barnet. Din søster forstår visst ikke hvor heldig hun har vært/er!

Gjest what comes along
Skrevet

Hehe.. det var jo bare genialt! Men lur som hun er så møter hun nok ikke opp første julen jeg har barn :P

Da er det bare å møte opp hos henne! :-) Så får hun lage maten også!

Gjest Hyllebæra
Skrevet

Når min bror og samboer er hjemme hos mor mi, tar gamle mor seg av alle ungene hver morgen. Foreldrene deres sover til middag!

Ikke rart hun nå sier at hun orker ikke å ha besøk av hele familien igjen; hun har tross alt passert 80, og synes det er mye mas med småbarn.

Det var hakket værre! Jeg kan bare ikke forstå hvordan noen har samvittighet til noe slikt.

Skrevet

Du har visst en skikkelig bortskjemt og lite moden søster. At du gidder! Jeg hadde ikke ofra hele juleferien min på den måten der.

Heretter legger du deg ned på sofaen og sier at du har tatt ferie:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...